Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flyga med egna utrustning!

  • Flyga med egna utrustning!

    Publicerad av mrquality på 2 oktober, 2017 vid 21:55

    Aloha!
    Är det svårt att flyga med egna utrustning? Vilka flygbolaget tillåter att flyga med brädor, segel mast mm?
    Har ett stort projekt som kommer att berätta här i forum senare om allt går bra(som jag har tänkt).
    Jag tänkte flyga nästa år med en 160lt bräda en 127lt bräda 6 st. segel 2 bom 4 mast och 2 förlägnare mm.
    Är det möjligt? Är det bättre att skicka som speciellt bagage på flyget eller som packet med DHL typ?
    Är det någon som har varit med alla sina vindsurfing utrustning utomlands?
    Tips?

    emil_h svarade 6 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jonteasu

    Medlem
    3 oktober, 2017 vid 07:52

    Det finns rätt många flygbolag som tar vindsurfingprylar. Jag har tex rest med TAP, SAS United Airlines, Emirates, osv..

    Problemet är att deras regler för vindsurfingprylar går aldrig att hålla och personalen på flygplatsen sällan har någon kolla på vad som gäller. Vilket gör det hela till ett lotto hur mycket du får betala. Jag har dock aldrig behövt betala mer än vad det skulle kosta, då jag alltid skrivit ut reglerna och lyckats ödmjukt argumentera för min sak. Grundregeln är dock att vara passiv i början och har du tur så får du med allt gratis eller billigare.

    Reglerna brukar se ut så här:
    Paket får endast innehålla: En bräda, ett segel, en mast och en bom (Detta är löjligt, har aldrig uppfyllt detta såklart).
    Maxvikt: 32 kg (Också väldigt svårt att hålla, varit uppe i över 50 kg vissa gånger)
    Maxmått: Detta varierar ofta, här är dock det viktigt att kolla upp maxmåtten innan och anmäla maxmåtten. Sedan har jag aldrig lyckats hålla dessa. De brukar vara tex BxHxL ska vara max 240 cm.

    Anmäl alltid special baggaget innan, och ange max vikt/mått för flygbolagets regler.

    Dyk alltid up så tidigt som möjligt på flygplatsen så du är först att checka in. Detta kan ta väääldigt långt tid ibland.

    Skriv alltid ut flygbolagets regler, ha stenkoll själv på vad som gäller, låt personalen ta beslut tills (om) de tar ett beslut du inte gillar, försök då ödmjukt förklara att det inte är så du uppfattat reglerna och visa vad du har skrivit ut.

    Googla “Windsurfing equipment FLYGBOLAG” så brukar du hitta deras regler. OBS, kan vara ganska svårtolkade ibland. Så läs väldigt noga!

    Med vissa flygbolag får man bara ta med sig 23 kg vindsurifngprylar, men ibland till och med gratis då. Kan vara ett alternativ att bara flyga med riggen då och hyra bräda på plats.

    Packa mastförlängare, mastfot, osv i ditt vanliga baggage för att spara vikt.

    Då vikten är ett stort problem så är det bra om man kan hitta en boardbag som är väldigt lätt. Lätta boardbags har dock oftast inte samma vaddering som tyngre. Men då kan man välja själv vart man vill vaddera extra. Har man tex segel på ena sidan brädan, så behöver ingen vaddering där. Jag använder denna nu, som har riktigt smart lösning med bland annat avtagbara hjul för att spara vikt: https://surfbutikskåne.se/p/mystic-elevate-dubbelbag-vindsurfing/ (OBS partisk, jag är delägare av Surfbutik Skåne)

  • mrquality

    Medlem
    3 oktober, 2017 vid 20:35

    Tack! Väldigt bra info @jonteasu! Boardbag är fint men jag behöver längre än 260 i så fall. Att hyra en bräda kan vara en alternativ men kanske dyrt efter några månader.

  • vigla

    Medlem
    3 oktober, 2017 vid 22:18

    Hyr på plats!!! då kan du lättare anpassa dig efter de lokala förhållandena och byta vid behov. Köp annars något beggat på plats om du ska stanna flera månader.

    Det är sällan värt besväret att släpa all utrustning och utstå allt tjafs med flygbolagen. Dessutom utsätter du dina prylar för en överhängande fara att skadas med tanke på hur flygbagage hanteras….

    Sammanfattningsvis så överväger nackdelarna med att resa med utrustning tillräckligt stor marginal eventuella fördelar.

  • jonteasu

    Medlem
    4 oktober, 2017 vid 07:27

    Det är oftast billigare att ta med prylar än hyra på plats om man är iväg mer än en 1-2 veckor. Sedan så beror det så klart på vart man åker. Vissa ställen har ganska dåligt utbud av uthyrningsprylar, så ibland ser jag det inte ens som ett alternativ att hyra. Åker man på surfsemester vill man ju maxa sina dagar på vattnet. För mig personligen innebär det bland annat att ha min egen utrustning som jag är bekväm med. Ibland kan dessutom hyra prylar på plats spara dig tid, men på vissa ställen måste du kan köra en bit för att hämta prylarna. Då kan det kosta dig kanske första och sista dagen på vattnet. Samma gäller om du skulle köpa och sälja på plats.

    Det beror ju så klart även väldigt mycket på vad du har för egna prylar. Har du egna prylar som du är super nöjd med och jobbat i många år på att skaffa dig din ultimata setup. Så är det kanske inte så skoj att hyra. Har du däremot prylar du inte är direkt fäst vid och gärna skulle vilja prova lite nytt så är ju hyra ett väldigt attraktivt alternativ.

    Det är alltså väldigt personligt vad som är att föredra och även beroende på vart du ska åka.

  • sailortrash

    Medlem
    4 oktober, 2017 vid 08:45

    jag har funderat på att ta med mig grejer ett par gånger, men det faller alltid på att resorna är för korta för att det ska va värt. dessutom, det beror ju på vart man åker. mitt minsta segel är t.ex 4.2, och det funkar ju mestadels. men det är ju inte så kul om det blåser 3.7 hela eller halva veckan och man ändå måste försöka hyra en rigg på plats. Det blåser ju rätt olika i stockholm och tariffa t.ex…

    skulle jag vara bort 3 veckor eller mer skulle jag plockat med mig grejerna dock..eller om man ska uti bushen ngnstans

  • pedersen

    Medlem
    4 oktober, 2017 vid 10:51

    Hyrde på Kap Verde efter mycket velande. Visade sig vara rätt eftersom förhållandena varierade mycket. Hade jag tagit den utrustning jag tänkte hade den varit oanvänd under resan (blåste för lite).
    Priset för en veckas hyra var samma som att frakta ner egna prylar.

  • kjellorix

    Medlem
    4 oktober, 2017 vid 13:40

    Ha ! Trodde det handlade om hängflyga med omriggad flysurfer speed 19.
    Jag har funderat, efter jag sett flera klipp med folk som hängflyger med dom, ett vid hallandskusten, och ett jättecool klipp från kap verde; en som hängflyger hur länge som helst vid en bergssida.
    Har själv en fs speed 3 19 deluxe, kanske inte så lämpligt att rigga om det så på deluxeversionen, undrar jag ? (Kanske säkerhetsrisk, det tyget kanke rippas snabbt plötsligt)
    Ursäkta att jag kapade tråden.

  • mrquality

    Medlem
    7 oktober, 2017 vid 15:22

    Fördelar med egna grejer är att man känner väl hur reagera egen bräda osv.Jag kanske kan tar med bara en bräda och 3 segel. Jag ska vara borta 7 månader ungefär och kommer att surfa som mycket det går om det blåser så klart. Det blir dyrt att hyra utrustning, jag kan fixa en skydd för min bräda i så fall. Annars kan jag köpa beg. grejer men det blir ändå dyrare än att tar med. Jag kan kolla lite om man kan betala en försäkring i så fall på flyger skulle brädan skadas.

  • emil_h

    Medlem
    9 oktober, 2017 vid 15:21

    Har flugit med bland annat SAS, Lufthansa, Turkish. Brittish förbjöd väl vindsurfare för några år sedan, vet inte hur det är med det nu? 32 kg är/var en vanlig maxvikt och det ska inte vara några problem om man nöjer sig med en bräda och ett par segel. Ska man däremot ha med sig hela arsenalen blir det värre. Vet Lufthansa tillät upp till 50 kg innan men då kostade det också 3000 sek enkel resa till Cape town…Jag har alltid förbokat mina grejer genom resebyrå men vet folk som regelbundet chansat och kommit undan med det. Men kolla igenom bolagens hemsidor så ser du säkert vad som gäller idag, alt ta hjälp av en resebyrå.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flyga med egna utrustning!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.