Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Flygfoto hos Eniro!!!

  • Flygfoto hos Eniro!!!

    Publicerad av speedman på 27 mars, 2006 vid 07:02

    Såg till min stora glädje att det nu går att få tag på riktigt bra flygfoto på Eniro. Det borde gå bra att använda dessa till GPS:ar.

    the_novice svarade 18 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • the_novice

    Medlem
    27 mars, 2006 vid 13:28

    Går gör det ju men upplösningen är väl inte bättre än vad man får med google earth och det är inte så imponerande över sverige…

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 07:42

    Njäe, vet inte det jag…. i vissa delar av Sverige (de flesta, vad jag har kunnat se) så har nog Eniro vassare upplösning än Google Earth?

    Att sedan Google Earth är bra mycket smidigare och skojigare är ju en annan sak, speciellt efter att man lägger in alla windguru spots. Då blir det rejält bra!

    Överst Torö från Eniro, därefter Torö från Google Earth.

    Det går att zooma in ytterligare ett par steg än på bifogad bild på Eniro, dessutom.

  • johanc

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 09:02

    Håller med.. När GoogleEarth är riktigt högupplöst är det svårslaget men i mina hemtrakter är det bara kärnkraftverket i Simpevarp som har någon upplösning att tala om… Undras varför??

    Johanc

  • the_novice

    Medlem
    28 mars, 2006 vid 14:41

    Fel av mig där… :blush:
    När jag kollade på detta i förra veckan så krånglade högsta inzoomningen. Har kollat på det igen nu och flygfotona är ju riktigt bra över Gbg! :shocked:
    Klår nog tom google earth över USA…
    Google earth är annars ganska bra kring Landvetter flygplats, är någon förvånad…?

  • speedman

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 07:57

    Eftersom det ju syns ganska tydligt att det är bättre bilder på Eniro så blev jag lite nyfiken på hur det verkligen ligger till, här är svaret:

    Google Earth har 15 m upplösning:

    Why is the imagery blurry?

    If the Streaming indicator (it appears at the bottom of your Google Earth image) has reached 100% to indicate that all available data has been downloaded, it’s likely that we don’t currently provide high-resolution data for this location.

    We’re working hard to expand our coverage. We recently launched our new Primary Database which is 5X larger and includes:

    – 15m imagery for the entire globe
    – 90m terrain elevation mode data
    – Updates to many US cities
    – Major international expansion including, but not limited to, all major Canadian and Australian cities, Santiago, Buenos Aires, Rome, Naples, London, Luxembourg, Paris, Toulouse, Valencia, Barcelona, Lisbon, and Athens.

    Eniro:

    Upplösning på flygfoton

    * Stad: 0,4 – 0,6 m
    * Tätort: 1,0 m
    * Hela landet: 2 m
    (Beta: norr om
    Stockholm 6 m)

    Teknisk data

    * Fotona är tagna från 1500m till 9200 m flyghöjd.
    * Alla flygfoton har levererats av Lantmäteriverket.
    * Flygfoton är ursprungligen svart/vita och senare färglagda med färg från satellitdata eller infraröda foton.
    * Flygfoton över städer (stadsbilder) är ursprungligen i färg och har inte ändrats.
    * Stadsbilder är zoombara ända ner till 0,4 meter
    (1 pixel motsvarar 40 cm).

    Där har vi svaret svart på vitt! 15 m mot 40 cm .

  • the_novice

    Medlem
    29 mars, 2006 vid 11:19

    Nja, det är väl sällan man surfar mitt i stan så det är väl snarast 1-2 meter som gäller.
    Google earth har betydligt bättre upplösning i USA och vissa områden i sverige eftersom man där tex kan se enskilda bilar (som rimligen är mindre än 15m breda även i USA?) men visst är det lite skillnad….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Flygfoto hos Eniro!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.