Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Flygplats på Maui

  • Flygplats på Maui

    Publicerad av anonym-anvandare på 6 september, 2003 vid 16:30

    Hej!
    Jag funderar på att åka till maui nån gång framöver. Har kollat runt lite på olika flygbolag.. men jag kommer bara till honululu… vad hetere flygplatsen på maui… eller åker man båt dit, från huvudön…. hur funkar det egentligen….

    woopdidoo svarade 20 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 september, 2003 vid 05:16

    honolulu är internationella flygplatsen sedan tar du
    ett inrikesflyg till maui. Går regelbundet så det är
    inget man nödvändigt behöver boka i förväg, max ett
    par timmars väntan.

  • koa

    Medlem
    7 september, 2003 vid 18:06

    Det går jättebra att åka direkt till Maui om man bokar sin biljett så, och vill slippa sitta och häcka på Honolulus flygplats. Flygplatsen på Maui heter Kahului Airport( OGG=kod för resebyråerna ).
    American Airlines, Delta, KLM, United, SAS…osv osv flyger “direkt” till Maui, vissa via Honolulu.
    American Airlines erbjuder 2x32kg packning och det största benutrymmet på marknaden wink.gif

    Annars som sagt går Hawaiian Airlaines, Aloha och diverse andra Internationella bolag stup i kvarten till Maui från Oahu-Honolulu.

    Lycka till
    cool.gif

  • feg

    Medlem
    21 september, 2003 vid 21:38

    Tjenare Koa
    Sammanställt från många olika inlägg osv har du nu suktat mig med inspirerande och lockande film (Sand mellan tårna), suktat mig med vackra bilder, listat var jag ska bo, vart jag ska flyga, med vem jag borde flyga, vad jag ska packa, och vad hela kalaset bör landa på i kr och ören. Jag är nu så upplyst att jag vill resa och har börjat planera. smile.gif

    Dina svar borde väl täcka in allt? Jag borde inte ha några fler frågor, eller hur?
    Tyvärr så är jag världens mest frågvisa person så här kommer en fråga till:
    Vad bör en ToR-biljett från Stockholm (ARN) och Kahului (OGG) kosta?

    Jag har fått fram pris på 9780:- som lägst. Vad kostar flyget i din budget?

    Tackar ödmjukast för all info… /feg

  • koa

    Medlem
    22 september, 2003 vid 06:15

    Kul att du gillade filmen, bilderna och infon.

    Livet är fullt av prioriteringar.
    En del köper dyra kapitalvaror som dyra fina bilar och hus, andra blir rika på upplevelser från resor när Sverige erbjuder snöslask.
    Alla som vill kan uppleva det underbara med Maui.

    Priserna på Maui biljetter har legat still på det priset de senaste 5-6 åren 9000-10500 kr. ( Ibland har bolagen “drivar”, där priser på 6500:-har förekommit ( ej ombokningsbara). Men man ska tillägga att det var före 11 september.
    Så det pris du fått är bra.
    Dollarn är idag nere i 7,91 kr ( 2002=10,70) ca 20% billigare än för två år sedan. Trevligt!

    Lycka till!

    Calle N

    Tog bilden på Jesper till vänster & Jeff Henderson (Mr HOTSAILSMAUI) till höger. Det var en fin och stor Hookipa dag med 4,5/ sideoff.

  • poopzilla

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 08:45

    Kolla in Lufthansa och United: Stockholm – Maui 7285:-

    Så det är bara att boka…

    Thomas

  • feg

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 09:41

    Tackar för tipset. Nu börjar det likna nåt!

    Kanske ska åka nu i vinter ändå!!! grin.gif

    /feg

  • koa

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 15:19

    Precis, en månaders biljetter kan man få billigt, det är bara om man kikar på ombokningsbara 3 månaders biljetter det ligger runt 9000-10500:- Inklusive skatt etc.

    Dollar går nedåt, idag: 7,62 SEK ( 10,70 SEK 2002 ) wink.gif Nice!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 oktober, 2003 vid 19:38

    Är ochså sugen som f¤n att åka till Maui, ser ut som grym segling.
    Vilka vindar kan man vänta jan-feb, då säkraste vindperioden verkar ligga längre fram på året.
    Vanligaste segel strl jan-feb…?- liter på bräda ?, väger 87 kg. Finns det uthyrning vid Kanaha resp secret/ eurobeach ? Enklaste boende i närheten ?
    Är inte ute efter 5m vågor utan vill ha bra B&j förhållande och fet tryck i riggen…..
    Svårt att sluta drömma efter att man sett” sand mellan tårna” ,eller hur . // Carl Nyberg for king //

  • poppo

    Medlem
    21 november, 2003 vid 15:57

    då är det klart, det blir maui framåt senvintern! nu ska det bokas biljetter och man är såklart lite skraj för frakten och vad det kan kosta framförallt. inte så kul att åka på 5 tusen spänn extra på biljettpriset…

    efterlyser alltså erfarenheter av olika flygbolag till/från maui?

  • feg

    Medlem
    23 november, 2003 vid 07:28

    Ja, frakten är ett kapitel för sig…

    Jag har kollat med olika bolag, men man får massor med olika svar från samma bolag och om samma svar om vilka regelverk som gäller ett och samma bolag.

    Jag har bokat biljett hos United Airlines och SAS. Följande svar har jag fått vid olika tillgällen.
    – United sa “around 89€ (euro)… no i can’t give you any guarantee”
    – United sa: “double excess baggage, that is….ehhemm… £192 (pund) times 300%, one way, I think. Its up too the check-in personnel, really… but a waiver from damage claims has to be signed…”
    – United sa: “you have to pay double excess because your board is longer than 200cm. It will be £384 (pund) to Maui and back. … No you can’t get that on your ticket, only that the space for your stuff is booked on those flights. And you have to sign a waiver that frees United from damage claims…”
    – SAS sa: “följer man deras (united) regler får din bräda vara 272cm för enhetspriset $87 (dollar) … va? Nä jag tror att detta gäller, i alla fall från Arlanda till Maui eftersom du bara gör en incheckning som du får kvitto på, men jag kan inte garantera hur det blir från Maui. Du måste dock se till att resebolaget gör en ”förfrågan” via bokningen för att vara garanterad plats för grejerna.”
    – Resebyrån sa: ”efter att förfrågan är lagd har jag fått svaret att det kostar som två extra bagage vilket blir 384 pund, det beror på längden…”

    Summan av allt ovanstående är att det kostar 384 pund att få med sig grejerna, i detta ingår inga garantier för prylarna, det måste man friskriva United från. Har man tur kostar det bara 87 dollar när man åker från Arlanda…

    Alternativet till att betala 5000:- är att bara ta med segel, mast och bom vilket gör att man kommer under 200cm, då kostar det bara hälften. Men här fick jag ingen försäkran som gick att lita på. Detta alternativ kräver dock att man köper en beggad bräda på plats.

    Se till att boka bil hos uthyraren i tid. Jag snackade med ”word of mouth” som alla rekommenderat, dom hade redan hyrt ut alla sina bilar över jul.

    I morgon måste jag lämna besked till reseagenten om jag vill ha biljetten eller ej… jag vill men det finns osäkerhetsfaktorer, t.ex. att vind prognoserna inte är 100% för den tid jag vill åka. Dessutom ryggar jag tillbaka lite när jag gör ett överslag på totalkostnaden för ressa. (måste börja ”gambla” så jag kan vinna lite pengar)

    Berätta hur det går för dig i din planering.

    /feg

  • woopdidoo

    Medlem
    24 november, 2003 vid 19:33

    Jeg drar ned 4.mars med Lufthansa fra Göteborg.
    Det er ikke så lett å få noe fornuftig svar fra dem heller, hva gjelder priser på utstyrsfrakt. Ser man stivt på prislistene som er tilgjengelige på nettet så koster det ca. 5000,- tur-retur med alt sammen. Da kan utstyret faktisk veie opp til 50kg, og vaere langt som bare faen.

    Jeg aksepterte ikke den prisen, og skrev mail til kundeservice i Tyskland. Mine hovedargumenter var:
    1. -at folk som reiser til alpene for å stå på ski sannsynligvis slipper å betale 5000 for å ha med skiene selv om de er lengre enn 2m.
    2. -at vekten, 50kg, langt overstiger det som er sannsynlig å ta med. 50kg windsurf +32kg annen baggasje er jo ikke aktuellt, og derfor burde prisen beregnes ut fra en “snillere” totalvekt.
    3. -Tyskere har i alle år fartet mye rundt i verden med windsurfbrett, og aldri betalt så mye.
    4. -Med den prisen kan jeg like godt kjöpe et brett på Maui, for 5000,- og kaste det för jeg drar.

    Etter en del mas ble jeg henvist til Lufthansa’s Sales Department, og mulighet for en skreddersydd pris for utstyret. Jeg har satt min söster på saken, hun studerer medisin i Tyskland, og kan språket;)

    Et alternativ som man immidlertid bör vurdere om man skal vaere på Maui lenge, og er glad i sitt eget utstyr, er flyfrakt. Sender man greiene som flyfrakt kommer man seg unna ganske mye billigere. Jeg sendte 40kg utstyr hjem til Norge fra USA (Portland) en gang, det kostet meg ca. 1200 spenn.
    Det eneste som er viktig i den forbindelse, er at man er sikker på adresser osv, og sjekke ut hvor lang tid i forveien man bör sende greiene.

    Flere som skal til Maui i mars? Jeg er der 4-28mars.
    (Normann i gbg) laugh.gif

  • poppo

    Medlem
    19 januari, 2004 vid 23:59

    hade bokat biljett med lufthansa/united till maui den 20/3 och föranmält att vi skulle ha ned surfbrädor. 2 dagar efter betalning ringer tjejen på resebyrån och och säger att de inte accepterade surfbrädor på hälften av leggarna! det var framförallt i jänkeland de hade sagt nej. har aldrig varit med om nåt liknande förut, kan det berott på världscuptävlingen att de redan hade många reservationer i fraktrummet?

    kollade även med sas cargo, men de hade problem att få grejern till maui överhuvudtaget och det verkade dessutom bli dyrt.

    bokade sen om till british airways / american airlines (fick samma pris, 9950:-) de verkar inte ha några problem med brädor. återstår att se vad vi får betala vid incheckningen, lotteri…

  • woopdidoo

    Medlem
    21 januari, 2004 vid 09:46

    Jeg fikk nettopp bekreftelse fra SAS/Lufthansa at det er plass til utstyr på alle mine flighter. Det er tydeligvis litt lotteri over dette her, men jeg ba dem sjekke det allerede i oktober, så det lönner seg nok å vaere tidlig ute for å få plass.
    Er allikevel usikker på om jeg skal gjöre det siden det koster så mye som det gjör. Vurderer å bare pröve å lure med meg noen seil og master på den vanlige bagagekvoten i steden. Noen som har erfaringer med dette? pleier det å funke, og hvor dyrt blir det med tre-fire seil og master hvis det ikke kommer med gratis?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Flygplats på Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.