Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flysurfer Cronix Tubkite review

  • Flysurfer Cronix Tubkite review

    Publicerad av atte på 25 juli, 2013 vid 18:50

    fick möjlighet att testa en Flysurfer cronix (tubkite) 10m när jag besökte st peter-ording under PKRA tour stoppet. Det blåste ca 20-25kts och jag var ute med kiten nästan 2h.

    när man kollar på kiten har den en del intressanta saker som ingen? annan kite har. bla så slutar struttarna 2-3dm innan TR vilket ser lite speciellt ut. vidare så sitter det en fet ventil för att fylla luft kräver dock en speciell adapter, det sitter även en vanlig ventil men det går givetvis lättast att pumpa i den feta free flow ventilen vilken man även tömmer kiten på luft genom att stoppa i ett finger eller en liten gummi pinne som sitter fast brevid ventilen.

    jag launchade kiten själv med det simpla self launch systemet som fungerade alldeles utmärkt. väl i luften är kiten väldigt enkel och man vet hela tiden var kiten befinner sig, när man skotar in kommer kraften jämt och fint och drar jämnt över hela registret.
    jag testade aldrig att ändra några inställningar utan kiten va ställd i medel bommtryck samt medel på hur mycket power man vill ha när man skotar in.

    tack vare att det sitter bridlar i TR så är kiten extremt lätt att vattenstarta, det går att starta kiten från sidan eller backa upp den mitt i powerzone, det senare är bra att använda sig av när det är lättvind då det oftast är svårt att få upp kiten på högkant ute i vindfönstret.

    jag testade även att köra i lite småvågor och kiten driftade riktigt bra jag fick en riktigt bra våg som jag föjlde i 10-15s utan att linorna slackade en enda gång och det gick bra att styra kiten med en hand.

    kiten är inte extremt snabb utan svänger ganska lika dom flesta kites på marknaden. när man looopar kiten så har den ett jämt och fint drag i loopen och man känner hela tiden att man har kontroll.
    jag trodde att det skulle vara mera häng i kiten när man hoppar pga den ställbara kammaren men den hänger inte bättre än någon annan tubkite på marknaden dock hade jag kiten ställd på medium så det borde gå att få mer häng om man ändrar inställningen för det.

    det är lätt en kite som jag skulle rekommendera till en nybörjare samt till den avancerade åkaren eftersom den är så okomplicerad att köra samt den lätta vattenstarten. kiten tar lätt en plats som en av de bästa allround kitsen på marknaden.

    atte svarade 10 år, 9 månader sedan 1 Medlem · 0 Svar
  • 0 Svar

Tyvärr, inga svar hittades.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flysurfer Cronix Tubkite review

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.