Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flytväst, ImpactVest eller stora lungor?

  • Flytväst, ImpactVest eller stora lungor?

    Publicerad av Aquario på 4 juli, 2012 vid 21:53

    Går och funderar på att investera i en svindyr impact vest av den där mjuka sorten som man trär över huvudet. Oavsett om det är Oneill, Dakine eller Prolimit verkar priset ligga runt 1300 kronor. Så det hade varit bra att veta om det finns någon därute som är nöjd med sitt köp och kan motivera den höga kostnaden.

    Ger den bra flytkraft så att man kan spara lite energi vid vattenstarten eller går det lika bra med ett stort andetag?
    kan den rädda revbenen vid ett kastfall mot bommen så att man kan slappna av i selen och inte fega ur när det börjar gå riktigt fort?
    Fungerar den smidigt ihop med midjesele, eller måste man byta selen till en storlek större?
    Finns det något mer prisvärt alternativ?

    stinger svarade 11 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • robin

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 23:51

    Jag har en pro limit som kostar 800 på surfbussen. Ger flytkraft och går bra med sele. Har inte krashat än. Köp den inte för liten för det är lite tungt att andas om den sitter tajt.

  • bicless

    Medlem
    5 juli, 2012 vid 19:39
    Aquario;692500 wrote:
    Ger den bra flytkraft så att man kan spara lite energi vid vattenstarten eller går det lika bra med ett stort andetag?

    kan den rädda revbenen vid ett kastfall mot bommen så att man kan slappna av i selen och inte fega ur när det börjar gå riktigt fort?

    Fungerar den smidigt ihop med midjesele, eller måste man byta selen till en storlek större?

    Finns det något mer prisvärt alternativ?

    De jag testat ger extra flytkraft, lite mindre än en flytväst men endå tillräckligt tillsammans med våtdräkt.

    Kan den rädda revben, absolut, det är ju det den är till för

    Funkar fint ihop med sele om den är anpassad för det. En del wakemodeller är inte det. Du behöver normalt inte ha större storlek på sele.

    Dakine surface vest kostar exempelvis 899 så känns inte så dyr.

  • stinger

    Medlem
    6 juli, 2012 vid 09:56

    Jag råkade ut för en revbensskada förra året, blev inge surfat på 6 veckor. jag köpte en Naish Defender för att undvika mer skador. Jag har den utanpå midjeselen så förutom skydd och flythjälp så hjälper västen till att hålla selen på plats.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flytväst, ImpactVest eller stora lungor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.