Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flytväst vs. Impactväst?

  • Flytväst vs. Impactväst?

    Publicerad av henkelu på 4 maj, 2010 vid 20:52

    Hejsan.
    Har ingen flyt eller impactväst ännu. Har precis börjat med kite så funderar bara om nån har nån synpunkt på va man ska satsa på?
    Har Kollat på Mystic Force Impact Vest d3o GlideSkin, Mystic Razor Float Jacket eller Mystic Treasure Float Jacket. Har prövat den Force Impact d3o västen å den känns Sjukt smidig å skön. Men inte så mkt flytkraft kanske.. Men behöver man d…??
    Som sagt… hjälp. Beslutsångest! :laugh:

    windyboy svarade 14 år sedan 17 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • jakobb

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 21:13

    tror de flesta kör utan, men om du tex inte kan simma är det ju idé att skaffa 😉

  • oslojim

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 21:21

    Ta en impactväst. Får nog med flytförmåga med den.
    Har du dessutom våtdräkt så hjälper det också till en hel del.
    Har hört mkt bra om mystics väst. Annars kan jag rekommendera prolimitvästen som har hål før kroken på framsidan. Sjukt smidig och den flyter man bra med. http://www.fluid.no/product_info.asp?Pid=2553

  • henkelu

    Medlem
    4 maj, 2010 vid 21:34

    Gött. Tack för svar. Då blir d nog Force västen! OsloJim- Såg att det var en samma tråd på kite.no faktiskt å där såg ja många rekomenderade den där prolimitvästen oxå. Tror jag faktiskt har prövat den oxå på fluid. (bor i oslo ja me)
    Tyckte ändå Mystic:en var snäppet bättre alltså.. Då var d bara att vänta på lönen då! 🙁

  • walle

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 07:18

    VARFÖR köra med impact/flytväst???

    Det e ju knappast så att den räddar dig från att drunkna och du flyter tillräckligt bra i våtdräkten ändå.

  • skanepaul

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 08:53

    Ja, varför vill man köra med IMPACT väst?? 🙂

  • dane-insane

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 11:51
    SkånePaul;609977 wrote:
    Ja, varför vill man köra med IMPACT väst?? 🙂

    För att man vill ha nåt som skyddar lite, ger lite flyt kraft och impactvästarna e smidigare å snyggare än en flytväst?

    Jag har själv inget sånt och är samtidigt rätt kass på å simma. Känner ibland att d hade vart gött me lite extra flyt kraft.

  • hengo

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 12:55

    Selen skyddar tillräckligt och blir du nockad så drunknar du ändå, men ptja, visst kiteSURFING är ofta den materialintensives favoritbrädsport så kör hårt 🙂

  • hengo

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 12:57

    Hjälm är annars ett hett tips för den som inte vill dö i drunkingsolycka, slår man huvet är de lix kör om du inte vill köra runt med en bylsig flytväst med flytkrage…

  • perl

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 13:37

    Skaffade impact väst mest för att skydda revbenen när det smäller. Jag hoppas den skall funka. Ett bättre alternativ är ju att landa på brädan förstoss…annars får jag gå på Hengos bomproof alternativa outfit, gillar 😉

    /Per

  • pjoter

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 14:14

    har väl ett antal rävar här som knasat revbenen om jag inte minns fel. Sen finns det tyvärr ett par i världen som pajat ryggen så nog finns det väl ändå anledning till impactväst även om den såklart inte skyddar allt.

    Hengo, det är väl inte bara kitesurfare som kör med väst precis. Har funnits länge inom wake. Sen är det inte alla coolingar som kör med det men det är ju helt upp till en själv.

    Dock är jag av uppfattningen att förutom att det är tragiskt så känns det rätt surt å lägga en hel massa skattepengar på att nån kid mosar skallen för att det inte är ballt med hjälm i parken.

    Att det inte är ball med skydd finns ju inom de flesta grejer. se på idioterna (framförallt ameriker) som leker totalt oskyddade med mc. Likadant tog de lång tid innan det blev ok inom skidvärlden, ishockey mm. Det är väl bara så enkelt att folk är i allmänhet för korkade för sitt eget bästa. 🙂

  • rydstrom

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 15:49

    bättre är väl att lägga pengarna på knäledsskydd och en hjälm säger jag… men men

  • willmutt

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 15:52

    Kan man köra med en simpel warp-skatehjälm när man kitar? Gör vattnet att den inte fyller sin funktion, och isf varför?

  • walle

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 15:57

    jag tror att 90% av alla revbensskador innom kitesurf beror på att man kör ikrokad och spreaderbaren/selen trycks in vid crash, det skyddar INTE impactvästen i från.

    Jag kommer aldrig köra med väst, däremot hjälm borde fler använda… även jag!

    impactväst vid wakeboard förstår jag
    impactväst vid kitesurf gör inte samma nytta.

  • acemattias

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 16:25

    Jag har en teori om att nyttan av skydd kan bero lite på var man kör någonstanns.

    Kör man i södra sverige/östkusten finns det inte så mycket att krocka med, kitar man däremot mellan kobbar och skär (tex Oslo) är det nog inte fel att ha lite skydd på sig.

  • tomw

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 20:16

    Har knäckt revbenen i backroll kiteloop i 9ms på en 14m kite. Det var inte selen eller baren som knäckte dem. det var vattnet.

    Sen i vinter blev jag “blindsided” på min snowboard av en jävla tysk skidåkare- slagen medvetslöst, knäckt revben och 3 månaders ont i lungan- Tur att jag fick inte knäckt nacke.

    Min läxa är att det är inte bara en själv som kan skada dig, men andra också. Gäller kite too.

    Gör vad du vill.

    Pjot har nog sett en del sorglig fall i arbetets gång…learn from the ones that have the real exposure.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Flytväst vs. Impactväst?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.