Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Foil eller arc?

  • Foil eller arc?

    Publicerad av cronskar på 12 februari, 2004 vid 22:55

    Har is/snö kitat med en foil i ett par år och ska skaffa en vattenkite till sommaren.

    Nu frågar jag er som vet:

    Vad ska man ha?
    ARC eller FOIL?
    Motivera gärna

    putte svarade 20 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • stebe

    Medlem
    13 februari, 2004 vid 08:09

    ARC..! Jag tror det är en äldre FOIL av märket Peter Lynn.

    Sök på Foil, Inflate eller tubekite på kitsurfing forumet och du kommer hitta många trådar angående den frågan..
    cool.gif

  • skutt

    Medlem
    13 februari, 2004 vid 10:39

    Stebe har rätt ARC är en foil av märket peter lynn . Foil eller LEI tror jag du menar, hm känns som om jag har läst någon tråd om detta tidigare här på forumet men jag kan ha fel grin.gif Som sagt du lär nog hitta många diskutioner om det ,för /emot läs allt och du lär inte bli klokare .

  • putte

    Medlem
    4 mars, 2004 vid 19:12

    Om jag inte blandar ihop saker och ting så är arc:en en foil med egenskaper som liknar en LEI…
    undrar varför man gör en sån FOIL confused.gif

  • stebe

    Medlem
    4 mars, 2004 vid 22:03

    Jepp, det beror på att den inte har några bridle linor utan är konstruerad som en vanlig fyralinors LEI, En lina i varje hörn vilket medför att den får en en “U” form som LEI drakar.

  • Anonym

    Gäst
    9 mars, 2004 vid 11:36

    Skall du kita på land och står och väljer mellan en foil och arc så rekommenderar jag foil. Skall du surfa på vatten så välj en LEI. Jag har haft en ARC sedan 2000, och den är inte särskilt lättsurfad. Visst den har ett grymt lyft och är väldigt stabil, men formen på draken gör att den inte kommer upp så högt i fönstret (= svårt att ta höjd på vattnet).

    mvh Fredrik

  • virre_bu

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 15:46

    prova G-arc..underbar drake.. 🙂

  • cronskar

    Medlem
    9 mars, 2004 vid 19:48

    Ni har rätt, jag menade LEI eller Foil. Det blev en Foil, en Flysurfer Titan 15.5. Fick den idag och var ute och testade den på isarna i Luleå. Kände knappt vinden och ändå steg den mot skyn. Hoppas att det blåser mer i helgen laugh.gif

  • putte

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 11:00

    Välkommen till monsterklubben, FS 15,5or är grymma grin.gif
    Grattis till en bra kite förresten. Titanerna är sjukt stabila och funkar skitbra i vattnet oxå!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Foil eller arc?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.