Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil for dummies

Taggad: 

  • Foil for dummies

    Publicerad av kallen på 1 juni, 2020 vid 15:42

    Trött på för lite kvalitetstid på vattnet har jag nu köpt mig en foil. Hoppas kunna få in en del vindsufing när det inte blåser nog för planing, men nästan. NP RS Alu blev det, som ju skall vara bra för nybörjare. Hoppas jag. Ska köra den på min Falcon Lightwind (inte foil ready ☹️ ). Kan någon ge några enkla nybörjartips?

    sailortrash svarade 3 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • irieman

    Medlem
    1 juni, 2020 vid 16:28

    Här finns allt man behöver veta för att komma igång:

    Sam Ross Flight School 2.0:

    https://www.youtube.com/watch?v=TvetTBKsZdM&list=PLP7KGVZy0gFSyhgcUVkqS4_nSAlkFnaiW
    Är ett antal korta videos med diverse tekniker.

    Även WindfoilZone har mycket matnyttigt.

    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  irieman.

  • sailortrash

    Medlem
    1 juni, 2020 vid 16:30

    Det finns 2 andra foiltrådar där det står massa, men testa inte i för lite vind, och vänj sig vid att stå långt bak på brädan (och nätt med fötterna!)

  • kallen

    Medlem
    1 juni, 2020 vid 22:09

    Tack för bra svar o tips. Ska kolla videon asap. Vet att det finns andra trådar om foil men de är så mkt materialsnack i dem och det är annat fokus än jag önskar.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    2 juni, 2020 vid 11:09

    Tack för bra svar o tips. Ska kolla videon asap. Vet att det finns andra trådar om foil men de är så mkt materialsnack i dem och det är annat fokus än jag önskar.

    Material snack? Ja jag är nog en av dom, det brukar ofta av någon anledning bli så att man pratar om/skyller på materialet istället för tekniken😁. Men å andra sidan så är foil väldigt tekniskt och kanske mer så än vanlig vindsurfing. Jag lärde mig tex mycket snabbare när jag hittade rätt utrustning och lärde mig ställa in bakvingen och placering av mastfoten osv. Så det lönar sig att nörda in sig lite.

    Stor vinge eller mer vind är bra i början, lättvindsfoiling är mer tekniskt och svårare, kräver stora vingar eller segel och bra pumpteknik . Sam Ross video är bra, kolla oxå Balz Muller, How to foil. Generella nybörjar tips är mastfoten långt bak, hög bom. Häng inte ut utan stå mer upprätt med lite böjda armar. Skota in/och pumpa, sätt fötterna i fotstropparna i förväg och tryck med bakfoten för att komma upp, luta sedan direkt framåt för att inte komma för högt. Kolla oxå Sebastian Kornum. Tyska Surf intervju. Han rekomenderar 6m2 segel och 8m/s för att lära sig på den typen av high aspect foil tex NP rs.

  • irieman

    Medlem
    2 juni, 2020 vid 13:55

    Tack för bra svar o tips. Ska kolla videon asap. Vet att det finns andra trådar om foil men de är så mkt materialsnack i dem och det är annat fokus än jag önskar.

    Just det, tänk på att det inte är bara en video utan en hel serie på 10-12 stycken.

  • sailortrash

    Medlem
    2 juni, 2020 vid 19:14

    Det finns en tråd som heter typ ”foil erfarenhetsåterföring” där jag och andra har skrivit hur det går med foilandet..

    Skriv gärna där sen när du testat mm

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil for dummies

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.