Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Foil kites vs, LE Tube kites?

  • Foil kites vs, LE Tube kites?

    Publicerad av jaca på 11 mars, 2010 vid 19:36

    Jag undrar vad skillnaden är på att köra med en foil jämfört med en tube med hänseende på “känslan”? En polare har nu i vinter kört en Ozone Snowkite 7kvm när vi andra har kört våra 12kvm bowkites. Är det mer drag? är de snabbare? ger de snabbare “feedback”? Var i Kenya i November och såg några Flysurfer Speed 3. Det ser grymt smidigt ut att slippa pump, speciellt på vintern, mindre plats…

    Någon som kan dela sina erfarenheter?

    pjoter svarade 14 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • pjoter

    Medlem
    12 mars, 2010 vid 19:13

    Jag kör både flysurfer closed cell foils och LEI drakar (tubar). I början kan man uppfatta foilarna som lite mer svårkörda då dom är lite känsligare för exempelvis överskotning mm (blir dock klart bättre för varje generation). Har man dock lärt sig flyga en foilkite bra så är man klart bättre på att flyga alla sorters drakar, känner själv att jag har en helt annan känsla i flygningen av även tubdrakar.

    Rent generellt upplever jag foilarna som lite behagligare att flyga, pga att dom faktiskt är mjuka och tar upp byar mjukare. LEI upplevs lite mer rocknroll. Detta betyder inte att LEI rent generellt är mer rocknroll, har kört LEI som varit sjukt mkt tråkigare än foilar och tvärtom. Jämför man med bilar så har foilar lite mer komfortfjädrar medans LEI kör med hårda. Å samma gäller där, det finns klart andra saker än fjädrarna som gör om bilen är bra eller inte.

    För min del så tycker jag foilar är grymma i lättvind pga mer drag/m2, sjukt smidiga, spec om man har bråttom eller det är kallt ute, kanon att packa vid resor och goa att köra.
    Däremot använder jag ofta nuförtiden LEI (caution mayhem å zombie) pga dom är lite mer rocknroll och jag gillar den lite mer direkta feedbacken spec om det blåser mkt, känns säkrare i dom högre vindarna.

    Det bästa du kan göra är att provköra lite olika. Men tänk på att det inom foilar precis som inom LEI finns totalt olika kites med olika prestanda och det har hänt sjukt mkt de senaste åren på båda fronterna så ska man jämföra får man göra det med likvärdiga kites. säger du vart du bor så finns det säkert folk i närheten som har grejer du kan prova.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Foil kites vs, LE Tube kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.