• Foil tips

    Publicerad av anonym-anvandare på 18 september, 2003 vid 09:11

    Vad bör man tänka på när man köper foil,

    3 linor vs 4 linor, depower, icke-depower,

    storlek för en 65-70 kg person på kiten för både snö och vatten,

    skulle vara intressant att höra lite kloka ord, av gamla rävar inom foilvärlden!

    // Jalle

    anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jott

    Medlem
    18 september, 2003 vid 10:00

    Mitt bästa tips är att inte kasta ut dina surt förvärvade dinarer på sånt skit. Köp en tube-kite istället. Har du inte funderat på varför du nästan aldrig ser en foil på beachen? Man behöver ju inte vara Sherlok Holmes för att lista ut det..

  • cortex

    Medlem
    18 september, 2003 vid 10:50

    Jahapp, ännu en som inte testat en modern foil som uttalar sig. Gr8!
    Antar att du tycker att F-22’an också flyger som en tunna skit (apropå att uttala sig om saker man inte testat)? smile.gif
    Jag kör själv både foil (Flysurfer Psycho och Titan) samt inflato (Naish Aero II och X3) och trivs alldeles utmärkt med bägge sorterna. Det är många som kör foil i Stockholmsklubben och gillar det. Moderna foilar har en del fördelar vad det gäller att kunna launcha och landa dem själv samt att det är busenkelt att få upp dem ur vattnet när man kraschat dem.
    Min personliga åsikt är att Flysurfer leder utveckligen av foils, deras Titan (och Psycho) är riktigt schysst. Kör själv till 90% på en Titan 15.5. Titta på http://www.flysurfer.de för mer information.
    En annan foil som är populär och mycket bra är Peter Lynn Guerilla (G-ARC). Den är otroligt stabil och snäll vad jag har sett/hört.

    Kan ju nämna att jag är ÅF för Flysurfer också, inte för att försöka kränga kites till dig men för att slippa påhopp om detta senare. Vill dock påpeka att jag ÅF:ar Flysurfer för att jag gillar att köra på dem själv och inte tvärt om (dvs att jag kör på FS för att jag säljer dem).

    /Kaj

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2003 vid 11:10

    Svar till:


    Har du inte funderat på varför du nästan aldrig ser en foil på beachen? Man behöver ju inte vara Sherlok Holmes för att lista ut det..

    [/ QUOTE ]
    För att dom e ute och kör på vattnet kanske?!

  • kongos

    Medlem
    18 september, 2003 vid 13:35

    Det du bör tänka på är vilken färg du ska ta.

    Jag har kört bägge sorters kite och det spelar ingen roll vad du väljer. Ett misstag man gör, när det gäller foilar är att be om hjälp vid “launching”. Det är bäst att starta en foil själv. Misslyckades inte ens med det första gången. Peter Lynns senaste modell G-ARC eller Guerilla vill jag rekommendera (kanske inte 18m2 i första hand men resten och NEJ! jag säljer inte någon på nått sätt). Tidigare ARC ska vara billiga om det ska va nått att ha och inga lagningar på kritiska / hårt belastade punkter. Mögel kan förekomma och då får du vara försiktig. Syna alla sömmarna och dra lite i dessa för att kolla hållbarheten.
    Draken är mycket stabil så den borde vara fri från lagningar.

    Okej då. Det finns en mycket logisk förklaring till den ovanliga förekommsten av foilar.
    Jo, för dels så är de billigare modellerna oftast väldigt fula. Sen är det snygga, typ Flysurfer, mycket dyra.
    Sist men inte minst.
    Alla andra har ju bestämt sig för att köra med tube.
    Lägga typ 9-16,000:- på nått ingen annan har, kan ge tipps om på stranden eller vill köpa loss när man tröttnat (vem fan tröttnar). lite som att köpa “uddabilsmärken”.
    Om jag vetat hur lite foilar det finns innan jag köpte min första hade jag nog haft en tube extra. Nu har ju du tydligen bestämt dig, så varför tjöta.

    Köp en foil, du kommer i slutändan vara mycket nöjd.
    Ska du snökitea med den är den mer hållbar än “tubar”.

    Återkommer om det skulle vara nått mer.

    /E

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2003 vid 14:45

    Hallåja!
    Har kört en foil (Flysurfer Mastair 12 2002) rätt mycket och kör nu en tube (Wipika Airblast 11,8 2002:a), (ÅF av ingen av dom). Dom funkar i ungefär samma vindar. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte till tuben. Tuben är mycket närmre i styrningen, reagerar snabbare och mer förutsägbart på styrningen. För en närmare känsla kör tub, skulle man kunna säga. Vindregister tycker jag nog var likvärdigt för dom, eventuellt funkar tuben lite högre och foilen lite lägre.
    Visst, foilen var lätt att få upp ur vattnet, å andra sidan ville den ju ner å bada stup i kvarten
    Fördelar med foilen var väl ett mycket konstant drag, det var inte heller några problem att hoppa högt å långt, när man väl fick till det.
    MEN detta gäller som sagt bara just den foil jag kört. Det är mycket möjligt att det finns snabbare och roligare foilar. Har själv vart lite sugen på en riktigt stor titan eller psycho.
    /kalle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2003 vid 15:07

    Ska du kita på snö, så borde ju foil vara att föredra.

  • cortex

    Medlem
    18 september, 2003 vid 20:24

    Precis, det är stor skillnad på Mastair och Titan. Ungefär som skillnaden mellan en Naish AR5 och en X3/AeroII. Jämförelsen stämmer ju ungefär i tidsperspektiv också. Dock är det lite annorlunda känsla i en modern foil jämfört med en inflato. Inget negativt i det, kul att allt inte är samma. Det känns mer som om man sitter fast i mitten av foilen när man flyger den, dvs den svänger mer omkring sin centrumpunkt än vad en LEI gör. På det sättet tycker iaf jag att foilen känns mer “direkt”. Med en LEI får man mer känslan av att man “bräcker” den över ena wingtippen när man svänger den (vilket ju stämmer) istället för att flyga runt den. Säger inte att det ena är bättre än det andra, bara annorlunda.
    Däremot kan en van inflatoanvändare utan vidare sticka ut och köra på en Titan utan problem, och tvärt om.

    Kör med det ni gillar, och låt andra köra med vad de gillar. Enkelt va? smile.gif

    BTW, japp det är väldigt smidigt att köra foil på vintern jämfört med LEI. På sommaren växlar jag mellan foil och LEI, på vinter kör jag bara foil.

    /Kaj

  • zebulon

    Medlem
    18 september, 2003 vid 23:17

    Måste bara svara på ditt inlägg om att “FS Titan & Psycho är ledande inom foils…” Fick precis en “rider report” från Karlstad där Henrik kör på Advance Diablo. Även om jag säljer den kiten ändrar det inte hans ord, “Titan 12.5 stod still i jämförelse med mig! Har aldrig sett nåt liknande…” Kanske dags att testa nu Kaj!

    /Jonas
    http://www.airborn.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2003 vid 09:49

    Kanske inte helt rättvist att jämföra med Titan, är kanske Psychon som är FS motsvarande high performance kite…

    /Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2003 vid 12:12

    Foil, plastpåse, tub kör på det ni gillar å sluta bry er om vad andra kör på 🙂

    E jävligt nöjd med min seri GARC’s och igår så rippade min 13 perfekt i 3 metersvågor och 10 m/s ute på Torö i stockholm. Med mig var en kille på en f-one och det gick utmärkt för honom också så va f*n det handlar nog mer om åkaren än draken.

    Köp det du känner för om du vill veta mer om GARC’en så hör av dig

    /Freddan

    f_quistgaard@hotmail.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2003 vid 16:23

    Jag (75kg) har tre st FS Titan(6,9&11) och är grymt nöjd med dom. Körde 9:an och min Icon 130-bräda igår i 10m/s=Kul! Jag gillar prestandan men framför allt att slippa pumpa å enkla start å landningar. På vintrarna är dom helrätt!
    Joa på Gotland.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.