Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Foil vs. ‘conventional’ kite…

  • Foil vs. ‘conventional’ kite…

    Publicerad av anonym-anvandare på 7 november, 2001 vid 14:35

    Funderar på att utöka mitt kite-innehav med 100%–dvs köpa en andra kite. Jag har en foilkite av typ Advance Rhea. Finns det någon som har kört både foil och (ursäkta Naish m. fl.) Wipika type kiter? Vore intressant att höra lite’ för och nackdelar…

    anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2001 vid 19:30

    Hann du ut i Lördags? Var 7.0:an lagom då?
    /Oskar

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2001 vid 21:29

    köp en bromslina också!
    ARC, ARC, ARC…

  • metallifredd

    Medlem
    7 november, 2001 vid 22:19

    Hej hej!
    Jorå, jag startade med en foil. En Windtools Mosquito pro ks 5,5 närmare bestämt.
    Jag måste nog hålla med den stora mängden och säga att det är lite enklare med en “uppblåsbar”
    I o f sig är mosquiton en high performance kite vilket kanske var dumt som första kite.
    Den hade en tendens att kollapsa i byiga vindar. Angående snacket om att det tar en halv dag
    att pumpa upp “uppblåsbara” e det väl bara att säga: skitsnack!
    Det tar inte speciellt lång tid att pumpa upp dem. Jag bytte sedan till Naish Ar5 och det var betydligt enklare.

    Jag tycker generellt att det verkar som att du inte behöver koncentrera dig lika mycket på
    att flyga en uppblåsbar. Har nyss varit i Tarifa och där (som överallt) var 99% uppblåsbara.
    Om det beror på sponsorpengar eller inte vetefan… men man börjar ju undra.
    Jag går nog inte tillbaks till foils igen iallafall.
    Ha de.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2001 vid 00:09

    Har kört både Naish typ och foil, Den största fördelen med Naish mfl är stabiliteten och mycket mindre bridlelinor, inte för att jag tycker att ett bra bridle system på en foil trasslar sig utan för att det kan va grymt jobbigt att fästa flyglinorna på kiten när det blåser mycket. Även om man lägger sand eller annat på kiten så flyger bridlelinorna hit och dit, iofs ett ganska litet problem som ofta löser sig och har man linorna kopplade till kiten innan man sticker ut så uppstår inte problemet. Största fördelen med en foil är att man får mer power ur mindre kite dvs har man en en Nasih och en foil med samma flat area så har foilen mer power och mindre drake ger snabbare drake. Att tänka på är att skillnaderna mellan hur olika foilar från olika tillverkare beter sig kan vara ganska stora. Vad man ska köpa tycker jag beror på vilken storlek på kite man tänkt sig , stl 15 (naishstorlek) och neråt där tror jag på inflateable. När det börjar närma sig monster kites tror jag på foils då man får en mindre och kvickare drake med samma power.
    mvh Danne

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2001 vid 13:30

    Ja visst kan jag hålla med er angående komplexiteten med linor och allt! Har själv kört på min Naish detta år men till nästa år skall det bli en ny större drake. Visst är man sugen på North´s nya Rhino men men det finns ju faktiskt en foil som verkar visa upp possitiva egenskaper från både foil och infltable området! Peter Lynn´s ARC’s. Dessa kites har inga komplicerade bridle lines verkar vara grymmt stabila.

    Med den nya wedgade kitarna skall även depowern funka bra har jag hört men det vet jag inget om.

    Vatten starten är jag lite negg till men folk som kan flyga dem bra säger att det inte skall vara nått problem??

    Nån som har nått att tillägga??

    /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2001 vid 15:12

    Tjena,

    ARC har klart stor fördelar mot Naish, Wipika NorthRhino men oxå vissa nakdelar.
    En ARC är mer “stryktålig” än tub drakar och är stabilare i luften (min åskikt)
    De ARC som finns på svenska markanden i dag har bara en AR på 3.2 jämfört med
    tub drakar som har ändå upp till 6. Det gör att man får bättre “hangtime” med tub drakar i dagens läge. ARC kommer med högre AR på ca 4.5-5 Ingen drake är BÄST utan man hittar en drake som passar piloten bakom bommen 🙂
    //
    Hampe
    http://www.kitepower.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2001 vid 16:21

    Låter fint med ny AR. V

    ad kan man vänta sig av den nya 1410?? Är grymmt sugen på den

    /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2001 vid 03:39

    Fan för att flyga sovsäck. kör inflatable…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2001 vid 10:53

    Jag har inte testa den själv men det tala en hel del om den på
    “kitesurf listan”. Att fylla den med luft till 90% på land ska bara ta
    ca 1min tack vare nya luftintag. Jag har bilder på den om du vill se. Fler fäst
    punkter till styrlinorna för olika flygegenskaper typ “flares”. Nån typ av band
    istället för dyneemalina inuti kiten plus en massa förstärkningar i vingspetsarna. Enligt Vlieger Op kommer 1410 efter årsskiftet men det tror jag inte på förrän jag ser den 🙂 Det går att betälla från Peter Lynn på Nya Zealand och jag planer på att göra det ganska så snart. Inga prisuppgifter än…
    //
    Hampe
    http://www.kitepower.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2001 vid 10:57

    Tänka om Naish, Wipika eller andra inflatable tillverkar börjar med “sovsäck”
    ska du sluta kitesurfa då? Jag har hört om diverse modeller från Naish och Wipika som bygger på foil konsturktion men det är inga säkra källor så det kan lika bra vara skitsnack…
    //
    Hampe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2001 vid 11:10

    Visst den verkar vara grym! Jag har en kontakt i Australien som inte tar så mkt för den typ 8000 svenska men sen kommer ju tullen…..

    Om du skall beställa en så är jag med om det är ok. Beror ju lite på priset. Skicka gjärna över en länk till en shysst bild på den.

    /Fredrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2001 vid 11:10

    Nej, faktum är att det var samma stuk som när du försökte hjälpa mig sist–jag lyfte rakt upp! Verkar som om 10-12 m/s är max för min nivå just nu.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Foil vs. ‘conventional’ kite…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.