Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Foila, ett kul lättvindsalternativ

  • Foila, ett kul lättvindsalternativ

    Publicerad av pelle-surf på 24 januari, 2017 vid 17:52

    Långt mellan raderna här, så jag passar på att skriva lite om något som fortfarande är ganska nytt för mig. Jag försöker inte påverka någon att sluta med det som hen tycker är kul och jag är inte heller återförsäljare. Jag vill bara dela med mig lite av nyupptäckt surfglädje i lättvind. Vet även att flera duktiga redan sedan länge håller på att köra.
    Jag har kört o kör fortfarande tt och vågbräda, vilket fortfarande är riktigt kul i rätt förhållanden. Har även haft en större lättvindskite (Core xr3, 17) som var lättdriven, bra respons och kul trots storleken. I somras började jag däremot tröttna på att köra lättvind med tt, blev liksom lite enformigt och jag körde färre o färre tillfällen. Av en tillfällighet läste jag om foil (bräda) o blev lite intresserad, fanns då 3 st som körde aktivt i Halmstadområdet, så rådfrågade dessa trevliga foilare. Jag sålde min Core 17 och köpte en foilbräda i början av hösten och sen blev det vindstilla o vaccum i många veckor. Nov men särskilt dec kom det lagom vind så att jag kunde börja öva med foil. Som nybörjare igen, men trots att det är lite knepigt att lära sig, så går det och nu är jag uppe och kör ganska kontrollerat fram o tillbaks, kan gippa runt, köra toeside och det är riktigt kul.
    Jag var väldigt tveksam i början, till att foil verkligen skulle vara kul, men det är det faktiskt. Jag kan använda min vanliga uppsättning med kites, 12, 9 o 7 ( oftast 12 o 9 ) och det funkar, går fort och är kul i otroligt låg vind, räcker i stort att kiten bara orkar hålla sig i luften. Man tar fruktansvärt förvånande mycket höjd. Det är en särskilt speciell känsla att köra på foilen då man kommer upp högre och får en annan vy, särskilt vid klart vatten så man ser botten. Otroligt responsivt och snabbmanövrerat.
    Foilbrädor har blivit förhållandevis billiga. Jag gav ca 12500kr komplett, ny, för min. Den är en helt ok freeridebräda/foil som är förhållandevis lätt att lära sig och utvecklas på. Med tanke på vad en lättvindskite kostar, så är inte skillnaden jättestor Om man ist bara vill använda brädan, utan foilen, så funkar det, tex vågor.
    Utvecklingsmöjligheterna är stora, som för dom flesta åkstilar/brädor, men det handlar om tid på brädan och att våga utvecklas.
    Nackdelar kan vara : Behöver lite djupare vatten, kan vara lite trixigt om det är väldigt långgrunt. Det är lite skaderisk, särskilt i början, att skada sig på masten/foilvingarna då dessa har skarpa kanter, och att skada vristerna om man använder stroppar. Foilen tar ju även lite plats vid transport.
    Jag skriver detta bara för att dela med mig av ett trevligt, för mig ganska nyupptäckt lättvindsalternativ som ger många härliga dagar på vattnet 🙂

    pelle-surf svarade 6 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Foila, ett kul lättvindsalternativ

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.