Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Foils för sommar med låg vind?

  • Foils för sommar med låg vind?

    Publicerad av waimeadude på 30 juni, 2009 vid 21:30

    Tjena

    Jag var på Malloca förra veckan och var ju tvungen och dra me kiten och köra lite bara för att, men jag fick se folk ute dagar då de knappt blåste med foils från flysurfer.

    Är det så att man kan köra en foil mycket enklare i lägre vindar än en LEI kite?
    Jag kollade upp den svenska försäljaren som tysken jag träffade där tydligen kände och en
    Flysurfer Psycho 4 finns här men den kostar 18650:-

    De e ca: 50% du får ge för en LEI eller ja de finns ju undantag men ändå… Min fråga är det värt det? De e ju ingen sak man köper för att sen inte använda om man säger som så…

    /John

    cortex svarade 14 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • litease

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 22:46

    Inte värt! Sno en båt och köp en wakeboad istället dom dagarna det inte blåser. DET är värt.

  • cortex

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 22:46

    Tjena John!

    För att köra i riktigt lätt vind är det inget som slår en stor modern FS-foil. Däremot är det inte Psycho4 du ska titta efter när det gäller lättvindsmonster utan Speed2.
    Däremot är Speed3 alldeles runt hörnet (augusti) så det är inte så värst “smart” att köpa en ny Speed2’a just nu.
    Å andra sidan kommer det att komma loss en hel del Speed2’or på begagnat-marknaden så snart det går att uppgradera till Speed3’an.
    Den storlek som jag själv kört på mest i lättvind är Speed2 15 Silverarrow (heter numera DeLuxe). Den är perfekt för mina 77 kilon. Det finns även en Speed2 19 men den är i största laget om man väger under 85 kilo.

    Om det är värt det eller inte beror på vart du bor och hur flexibla tider du har för kiting. Själv bor jag i Uppsala och utan en stor lättvindsfoil tappar jag lätt 50% av mina åkdagar. Som exempelvis i år då jag var alldeles för snabb med att sälja min Speed2 15 eftersom jag trodde att Speed3’an skulle komma ut i våras. Så nu får man stå där på stranden och sura ihop med alla andra. Mummel.

    En sak ska man ha klart för sig dock; en Speed2’a kräver lite finkänsla av sin pilot för att leverera sin prestanda. Så man ska vara beredd på att lära sig flyga sin kite ordentligt… å andra sidan kommer du att ha gott om plats att öva på eftersom du oftast blir ensam på vattnet i lättvinden. 😀
    När man väl lärt sig tekniken är den dessutom mycket lättare att få upp ur vattnet igen i lättvind än en LEI… under 4 m/s är det tvärkört att få upp en stor LEI men Speed2’an funkar det bra med.

    Sådärja, nu kan du vänta dig en hög med inlägg i stil med “Ööööhhhh, lättvind suger ändå…” och “gå och drick bärs istället” eller något i den stilen.
    Bor man i Mälardalen så är lättvind helt klart bättre än ingen vind och med rätt grejer har man kul även då…. dessutom hade vi varit alkisar hela bunten om vi skulle pimpla öl varje dag det inte blåste minst 6-7 m/s. :smirk:

    /Kaj
    (Importör av bl.a FS i Sverige)

  • litease

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 22:56

    Bra svar. Men vad kostar den?

  • milkman

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 23:03

    Nu är jag sjukt sugern på att skriva ett – inlägg i stil med “lättvind suger ändå…” och “gå och drick bärs istället” eller något i den stilen. –
    Men med undantag för ett adderat “Ööööhhhh” så är det ju redan sagt..

    Men om du skall ge dig på lättvind ändå (smaken är ju trots allt som baken) så finns det idag inget alternativ än en stor foil från FS. Sjukt bra grejjer om man bara måste ut i lättvinden också. Jag hade gärna haft en och kört med min skimbräda men det skulle ju sett ut! 🙂

  • mav

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 06:57

    Lättvind är riktigt skönt. Det är enkelt att till och med ladda med ordentlig freestyle i 3-4sm. Vill man bara o landa 720 så funkar givetvis det med i dom vindarna.

    Bättre att köra än att inte köra.

  • waimeadude

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 09:14

    För att svara på Litease fråga om hur mycket det kostar så kostar en Flysurfer 19 som jag troligen måste ha eftersom jag väger 89kg enligt Kajs tidigare inlägg en sådär: 21 483 kr enligt hans webbplats.
    Det är seriösa pengar för en kite, men var kan man prova sådana här, är de någon som har en, jag testa på Mallorca men bara på land… ?

    /John

  • cortex

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 10:00

    Demo fixar vi naturligtvis. Vart i landet finns du?

    Så snart Speed3’an kommer så kommer jag att ta hem dem… just nu har jag som sagt ingen Speed2 i stora storlekar kvar (har bara en 10’a just nu). Däremot har några av mina team-åkare kites lite varstans i landet.
    Ett annat tips är att fråga runt lite på Kitenation.se. Där finns betydligt fler kitare från Stockholm/norrland där det körs mycket mer i lättvind. Annars har du http://www.foilzone.com där du kan grotta ner dig i hur mycket info som helst om foils (mycket FS).

    Priset är saftigt, tyvärr finns det inte så stora marginaler på FS-kitesen eftersom de kostar en hel del att tillverka och R&D’a. För min egen del är dock valet lätt; även om en stor Speed3’a kommer att kosta som 1,5 “vanlig” kite så är det ändå den kite som ger mig mest kite-tid per krona varje år. Den hårda sanningen med att bo i lättvindsområden. Att det dessutom är den enda stora kite som praktiskt går att få med sig på resor (den tar inte mer plats/vikt än en 8’a LEI packad) gör den klart trevlig.

    Slå mig gärna en pling på 0708-306020 om du vill veta mer.

    /Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Foils för sommar med låg vind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.