Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen folkabuss?

  • folkabuss?

    Publicerad av anonym-anvandare på 23 februari, 2002 vid 22:58

    Hallå på er!
    Är precis på väg att köpa en 70:a folkabuss och undrar hur långa (och feta) brädor man får in? får man in en 270×100 formula? .. behöver inredningstips! -ska man bygga hyllor, ribbor o grejjs eller?

    schyrrans, kom med lite inspiration!

    /Johan

    surferic svarade 22 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 38 Svar
  • 38 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 10:48

    Hej!

    Vet inte hur långa brädor du får in i bussen. Själv har jag en VW Transporter Syncro (fyrhjulsdriven med fyrkantiga åttiotalskarossen) -92a skåp med högtak. Nack delen med lätt lastbil är att man inte kan åka fler än 3 pers i den men å andra sidan blir det ju ganska trångt i en folkabuss om man är fler.
    På “diagonalen” har jag fått in en bräda på 310cm. Vet inte hur mycket kortare din buss är. Antar att din är öppen framtill så du kan låta brädan/orna sticka fram mellan framsätena. Då får du mer längd förstås.

    Jag har snickrat en stödram som jag har lagt en 80cm bred plyfaskiva på längs vänster sida av skåpet. Den är i samma höjd som motorutrymmet. Skivan tjänstgör som soffa och bädd och vänstra sidan av den är fäst i två reglar med gångjärn så att jag kan fälla upp den mot väggen om jag behöver utrymmet till att frakta prylar eller så. Sedan har jag en plyfaskiva till som normalt ligger på den andra. Stödet framtill löper längs hela bussens bredd så behöver jag en sovplats till (3 funkar också i nödfall) drar jag bara skiva nr 2 så att den hamnar på högra sidan bussen.

    Tja, sedan finns det tusen tips om vad man kan göra. Har du bensinvärmare? Om inte så finns det en schysst konvektionsvärmare för båtar där man bara stoppar i ett antal värmeljus i en kassett och får 90-gradig luft i toppen. Kostar ca 900spänn. Läs mer om det på http://www.typ2-klubben.com/ Schyssta kylskåp som går på 12-volt är ett annat tips och finns på Biltema. Annars är det Reimokatalogen http://www.reimo.nu/ som gäller om du vill ha schysst överblick på vad det finns för grejer till inredningen på din buss.

    Lycka till!

  • judo-freddan

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 10:51

    Du kan ju kolla in bussen på min sida http://fullspeed.to/surfbussen Inga bilder på inredningen än men snart..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 11:33

    Kalas! tack judo-freddan!
    jag antar att jag är inne på ung samma princip.
    bra tips om värmeljusvärmaren, den existerande “sprakaren” ska man nog lita sisådär på =)

    konfmaster: vet inte hur stort intresset är, men det vore rix med en tråd för surfbussar och andra allmänt snillerika lösningar! surfare är ju ruggigt kreativa vad gäller allt från hur man tar isär masten till scoopar om brädan!

    /Johan

  • judo-freddan

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 13:22

    Nu blev jag RIKTIGT inspirerad trots att det ligger vit snö ute och solen skiner och det snart är måndag.. Stöder helt och fullt att vi skulle behöva en egen tråd. Det skulle nog leda till mera aktiva diskussioner om våra “andrahem”. Det finns nog många praktiska tips men även drömmar som kan vara kul att dela med sig av. Tänkte ge konfmaster en anledning att inte bara säga jaja… för här är min vision om den ultimata surfbussen. Är väl halvvägs dit, man ska ju ha råd med surfprylar också..

    En grej som jag funderat på mycket är det här med var man ska ha surfprylarna kontra hur man får vettig komfort i bussen. Det enklaste är förstås att bara slänga in prylarna som de är men efter flera bökiga Hagaresor och en långtur till Garda i somras har jag bestämt mig för att prylarna så gott som alltid ska vara utanpå bussen. Allt blir smidigare. Fuktiga prylar inne i bussen är inte kul och man får ständigt ducka eller kliva över saker. Nä, inne i bussen ska det vara någorlunda rent så man kan bo bra och relaxa när man inte surfar. Frågan är då bara hur man fraktar prylarna så smidigt som möjligt. Det ultimata här är förstås att köpa/yillverka en maxad takbox som sväljer hela utrustningen. Detta ger fördelen att man om man kan låsa den (och takräcket) alltid kan ha prylarna på samma ställe. Vid i/ur-lastning måste man dock upp på taket och med högtak som jag har bygger det hela litte för mycket så jag har istället tänkt att fixa ett sånt här takräcke som smiter fint runt högtaket och gör att man kan fästa utrustningen på sidan av bussen. Har köpt en combibag för masterna och seglen. Får se hur det blir. Varför kan det aldrig bli April för?? Har svårartad surfabstinens just nu. Trodde det skulle bli bättre av en vecka på Teneriffa men tvärtom..

    I min fina “ren från bråte”-buss är jag sedan inte så dum så jag tar upp en massa space genom att bygga skåp för diskbänk, göra ett fast bord o.s.v. Prylar får ligga i väskor och lådor som antingen förvaras under sovskivan, på hyllan i huvudhöjd längst bak i bussen och ovanför förarhytten. Sedan kan man ju alltid fästa en sådan där tygmatta med en massa fack på någon av väggarna. Köksprylar då? Jag har bara ett ihopfällbart litet campingbord som förvaras intill någon vägg. fördelen är space och att man kan ta ut bordet om man vill käka i solen. Övrig köksutrustning som mitt gamla primuskök med två plattor, kastruller m.m. förvarar jag under sovskivan. En 20liters ihoptryckbar plastdunk med kran täcker behovet av vatten. Fäller man upp bakluckan och ställer dunken på har man man en combatdusch 🙂 Merparten av diskbehovet eliminerar jag genom att köra med engångstallrikar. Kylskåpet har jag mellan framsätena.

    Nu kommer vi till den lite lyxigare avdelningen. Soliga varma dagar kan bussen bli rena bakugnen. Lägg lite bakfylla och vindstiltje till det så har vi en riktigt jobbig situation. Vad har vi för options då då? AC? Visst men räkna inte med att kunna klämma in en sådan utrustning för mindre än 10papp. Ska du sedan kyla en hel buss ska du ha ett gäng med batterier eller låta motorn gå på tomgång för att det hela ska funka. Jag hittade en budgetvariant som kostar mellan 2 och 3 papp. Det är en bärbar grunka som tar liten plats och kopplas in i cigguttaget. Principen är att luften fuktas med vatten vilket faktiskt reducerar temperaturen med över 10 grader. Man riktar luftströmmen mot sig och blir kyld utan att hela bussen behöver kylas. Sedan kan man naturligtvis förbättra situationen genom att värmeisolera bussen och köpa värmereflekterande mattor till fönstrena.

    Nu kommer vi till den RIKTIGA lyxavdelningen. Vore det inte bra häftigt med möjligheten att glo på surfrullar, instruktionsvideos eller varför inte sin egen teknik som nån kompis filmat efter en bra dag på vattnet. En 12/14-tummare med inbyggd video ligger på runt 4 papp tror jag. Ska det bli av får dock mina polare vara med och slanta tror jag..

    Ja det här är inte i närheten av att täcka alla övriga ideer man har. Det finns ju prylar som portabel duschkabin, portabel luktfri toa, minielverk, kombinerbar surfkärra/campingstol (Gunsails och Reimo har faktiskt sådana) o.s.v. men jag känner att det är dags att lugna ner sig lite och börja planera för hur f-n jag ska lyckas med att byta min läckande soppatank och defekta nivågivare som sitter så trevligt till så att drivlinan och motorn måste ut för att ett byta ska kunna ske. . 4WD kräver sina uppoffringar.. :-< Hoppas verkligen att vi kan få till en tråd för denna avdelning för det finns mycket utbyte att hämta av detta. Hälsningar
    /Freddan

  • getwet

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 17:03

    Hej på er!

    Fyller på lite grann här med tips och råd (har nu haft surfbuss sedan 1984)
    Har använt mig av en konvektionsvärmare i ett par år…..resultat inte alltför bra men några mer plus i bussen blev det väl!!!
    Har nu monterat in det överlägsna värmesystemet (enligt mig) Thermic båtvärmare, går på fotogen och drar extremt lite ström 0,6amp till 1.2amp. Har du ett förbrukningsbatt. så kan den stå på i ett par dygn. En annan fördel är att den tar förbränningsluft utifrån, men värmer luften innuti din buss och samtidigt avfuktar den och släpper ut både avgaser och fukt genom skorsten. Den går att reglera steglöst från 900w-2000w. Ett irritationsmoment finns dock, ett monotomt klickande från bränsle pumpen får man stå ut med, men efter 22 bärs eller 2 flaskor Rioja så går det ändå att somna……..efter en natt har man vant sig.
    Prislappen är dock högt, 8000-10000kr för en ny. Men jag har hittat en kille som säljer beg/renoverade för ca 4000-5000kr.
    Om det nu istället är för varmt i bussen så har jag monterat in en taklucka med inbyggd 12V fläkt. Den har steglös termostat så det går att ställa in när du vill att den ska starta så håller den en någorlunda temp i bussen. Fläkten går också att reversera så du kan både pumpa in eller suga ut luft.
    När det gäller kylskåp bör man väl montera in gasol, men det är dyrt. Jag har gjort lite annorlunda i båten än i bilen eftersom jag inte vill ha gasol i en sluten båt. Ett 12v kylskåp och kopplat in en Mobitronic saver, den halverar strömförbrukningen (något lägre kyleffekt) när motorn är avslagen men ger fullt så fort generatorn laddar.
    Den sköter sig själv och skulle nivån i batteriet understiga 10.7 volt så stänger den av kylskåpet. Jag har med ett fritidsbatt på 150amp i båten klarat mig utan att behöva ladda på 3-4dygn.

  • judo-freddan

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 18:42

    Kul med flera inlägg. Jippi! Jag har just skruvat dit min sista innerväggskiva i skåpet. Har jobbat länge med att klä skivorna med ettfiltmaterial. tillsammans med golvmattorna jag har lagt in blev det hur mysigt som helst!

    Jag har en fungerande Eberspächer men problemet med den tycker jag är att det är svårt att få lagom värme och att den väsnas. Iofs kanske det går att ljuddämpa plåtlådan runt den men det vore ju inte så dumt med en konvektionsvärmare för sommarnätterna då man bara behöver några grader till i bussen plus att förbränningen i bussen motverkar kondensen och sedan ej att förglömma att det blir billigare med värmeljus. Ebern tänkte jag använda när man drar på och av sig våtdräkten eller när man övernattar på våren eller hösten. Den här konvektionsvärmaren som du använt, är det en Easyheat som Watski säljer eller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 februari, 2002 vid 22:03

    skit i folka
    fixa en corsa swing istället!
    feta ja feta e dåm!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 februari, 2002 vid 10:23

    judo-freddan:
    kan du inte plåta av dina lösningar & lägga ut nånstans? vore kul att kolla på (ähum, plagiera?) när man själv nu ska ställa sig i träverkstan & såga =)

    måste finnas massvis av folk därute som sitter inne på finurliga packlösningar i sina fordon!

    *RollingRollingRolling*

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 februari, 2002 vid 11:07

    Hej!

    Hur fixade du högtaket på din VW Transporter?
    Fixade du det själv?
    Det är ju perfekt med ett sådant lastutrymme som går över
    “förarkabinen”. Längden på lastutrymmet där bak brukar väl
    ligga på en 2 och en halv meter och det är ju precis några decimetrar för lite så med ett sådant lastutrymme så blir det perfekt!

    Jag var ute och reste själv i sommras med min volvo 740.
    Fördelen var att jag hade AC och kunde bränna en 140 på autobahn. Jag vågade inte köra fortare eftersom jag ville inte testa gränsen men jag tror att om man bygger väldigt mycket på höjden så blir bilen vindkänslig.

    Jag såg många tyska hemmabyggen på resan. Samtliga hade dock utrustningen utanpå bilen, medan själva bilen var inredd med kök och sovplatser etc. Högtaket var sovutrymme och ganska högt. Brädorna var fastsatta på sidan av högtaket
    och på toppen hade takbox med segel och master.
    Eftersom bilen blev så hög så var man tvungen att ta sig upp
    med en stege.
    Bra ur stöldsynpunkt men jag undrar hur kul det är att
    ligga och pressa på motorvägen med ett sånt höghus.

    Jag har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra.
    Jag kommer nog fortsätta att köra min volvo 740 ett tag till. Det beror väl på vart man kommer att resa.
    Reser man mycket till Danmark där det regnar mycket kan det vara skönt med en inredd bil med kök, värme video etc.

    Reser man till varmare breddgrader tycker jag det är skönt att sova i tält faktiskt. Det känns svalare.

    Har ni förresten sett att det finns speciella vindsurfing boxar på: http://www.surfbox.de

    Bra för oss med lite mindre bilar.

    Herman Jansson

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 februari, 2002 vid 12:10

    Visst kan jag det. Tog ett kort igår när jag var klar med monteringen av innerskivorna men har många kort kvar på filmen så det tar nog ett tag innan jag kan lägga ut dem. Om en vecka kanske..
    /Judo-Freddan

  • judo-freddan

    Medlem
    25 februari, 2002 vid 17:05

    Hej!

    Min Syncro var tidigare i banverkets tjänst så jag köpte den med högtaket. Har sett att husbilsfirman Reimo i Jönköping köper in 80-talsTransporters och bygger om dem till husbilarHelt riktigt att utrymmet ovanför förarutrymmet är kanon för att frakta brädor. Brukade tidigare dra en rem genom fotstropparna och runt en av stödprofilerna för högtaket för att på så sätt få upp brädorna mot taket. Kommer nog att fortsätta göra så vid långtransporter av de orsakerna du nämnde. Strävar egentligen efter att ha prylarna på högtaket men med prylarna inne kan man ju trots allt sova i bussen även om det inte går att stå raklång.

    Min gamla folkabuss utan högtak var ganska vindkänslig. Då kan du gissa hur den här är som dessutom har högre markfrigång.. Men, men, polaren hade inga problem att pressa den i 160 på Autobahn med viss sidvind (fick jag reda på av galningen först när jag vaknat förstås..)

    Bra med tips om tyskboxarna. Min polare beställde en engelsk som heter Quiverack. Den har bara en lucka baktill så man kan skjuta in prylarna och låsbleck så man kan låsa den med ett riktigt hänglås. Bra prylar men inte så rymlig inuti och väldigt dyr.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 09:43

    det där med en rem runt stropparna som drar upp brädan mot taket var ingen dum idé! det skulle kunna utvecklas nästan som en hiss som pressar upp tex segel bommar osv mot taket, skapar därmed mer golvyta =) iåf lite mögelrisk (får nog byta ut tak-tyget mot plast eller plåt)

    ang hänga brädor på sidan av bussen… grinar inte farbror blå då?

    Ni som har brädorna permanent i er buss, hur gör ni mot inbrottsförsök, skadegörelse osv? nån som investerat i något billigt bra larm?

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 10:16

    Jag har ju egentligen ingen buss utan en volvo 740, som
    i och för sig skulle kunna kallas buss, men jag kan inte låta bli att svara ändå.

    Vi gjorde en hel del på bilen för att skydda oss mot inbrott.
    Jag började med att installera ett Carcard larm som är kopplat till dörröppnarna och med glaskross censor.
    Men i vissa länder (tex Ungern) så var inte detta tillräckligt, enligt försäkringsbolaget, utan larmet ska ha minst 2 brytpunkter dvs slå ut minst 2 separata elkretsar som tex startmotor, bränslepump och tändningslås. Därför kompletterar jag med en startspärr sk autolock. Det är en liten grej som hänger på nyckelknippan och när man vrider om nyckeln så skickas det ut en liten signal från en sändare vid låset som reflekteras i grejen i nyckelknippan.
    Om den inte finns startar inte bilen (startmotor, bränslepump spärrad)

    Sedan tror jag att det är viktigt att skydda mot insyn så
    vi satte på den mörkaste solfilm på alla rutor som är tillåtet dvs alla utom de 3 främsta.

    Efter att ha installerat detta så skulle fortfarande en inbrottstjuv kunna slå in fönsterrutan och försöka sno med sig allt av värde som han kan få tag på som plånbok, kamera,
    segel och brädor. OK man kan inte hindra honom att ta segel
    och brädor men förmodligen blir han ganska stressad av
    larmet som går och tar förhoppningsvis endast de mindre
    sakerna som plånbok. För att skydda oss mot detta har
    vi monterat ett säkerhetsskåp som är fastmonterat med fyra
    bultar under reservhjulet i reservhjulsbaljan. Jag hade
    ganska mycket tur som lyckades hitta ett skåp som passade.
    Där kan man lägga alla värdesaker som pass och plånbok.
    Enda nackdelen är att det är svårt att komma åt det
    när bilen är fullpackad.

    Hur mer kan man skydda sig?
    Etsa fast registreringsnumret i alla glasrutor (krav från
    försäkringsbolaget vid resa till Ungern).
    Rattlås.
    Låsa fast brädor med fenboxlås.

    Totalt blev det inte så billigt för mig men inget blev stulet i alla fall på resan vid medelhavet.
    Tom tyskarna bara skakade på huvet när de såg oss meka.
    När vi var i Kroatien hade alla brädor och
    segel fritt utanför tälten på campingplatsen.

    /Herman, kille med säkerhetsnoja

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 10:20

    Jag glömde säga en sak.

    När man har larm så har man ju en liten elektronisk sak
    som inte tål vatten på nyckelknippan.
    För att kunna ta med oss nycklarna när vi surfade så var vi
    tvungna att köpa en aquapack, en vattentät plastficka, som jag hade innanför våtdräkten. Lite bättre än att lägga nycklarna på vänster framdäck.

    /Herman

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 10:27

    NICE! Tack! det var lite att tänka på det =)

    hur bra funkar då egentligen typ 600kr biltema varianten av larm? det är väl någon ultaljudshistoria antar jag? är det en sådan som skriker bara det regnar ute?

    frågan är ju hur mycket cash man vill lägga?

    undrar vad försäkringsbolaget kräver för säkerhet om man tecknat “småbåtsförsäkring”? har iallafall hört att den gäller med brädan bilen till skillnad från bilförsäkringen…

    /Johan

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen folkabuss?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.