Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen folkabuss?

  • judo-freddan

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 21:33

    Med självventilerande menas alltså att utsidan av ventilen har rund form så det uppstår ett sug när vinden sveper förbi eller? I så fall är det en sån jag har i taket. Ang. ljusen så läste jag på typ-2-klubbens hemsida att man kunde ha tre stora värmeljus istället för sex små så att de brinner en hel natt. De små brukar väl ta slut på en två tre timmar. Har aldrig sett stora värmeljus i någon vanlig affär. Det var därför jag undrade om man köper dem på något särskilt ställe.

    Tack för tipset om fläkten. Såg den i katalogen. Om man vill ha ventilation även när det är mörkt kanske man kunde montera en vanlig 12v-fläkt undersolcellsventilen. Vad tror du? Hur ser din inluftsventil ut? Rund eller fyrkantig. Finns det bättre eller sämre varianter?

    Har bara ett vanligt bärbart gasolkök med mig. Köpte ett kylskåp på biltema som går på 12V och jag har två batterier så det känns inte aktuellt med gasolinstallation.

    Vilken typ av buss har du förresten? Det är inte den röda Transiten? Isåfall har vi mötts flera gånger på Haga.

    Garda var inte dumt. Vi fick rätt många seglingsdagar inklusive 30 minuters vansinnesblåst (30m/s) på grund av en fallvind från berget på västra sidan. Helt sjukt. Båtar välte och riggar och brädor bara yrde omkring på Segnanauthyrningen. Men det bästa var nog när Per, en av mina polare, på festen under King of the Lake helt plötsligt befinner sig i samspråk med Brian Talma, gummimannen från Barbados, som vrålskrattar och med saftig västindiendialekt säger: -No more rum in the bar maan, terrible maan!! Lite kontrast mot svenskt Februariblask det!!

    Porto Pollo låter schysst. Blev nyfiken och sökte på nätet om stället och det verkar ju vara riktigt bra. Man kanske skulle testa nästa år.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 21:52

    Tjena Freddan!
    Börjar bli lite…..nu…schysst vin!!!!
    Det speciella med “electroluxventilen är att den inte går att stänga, men ändå helt tät vid regn.(krav att den inte ska gå att stänga)
    Själv har jag en taklucka fiamme samt en electrolux (champinjon, tror absolut mest på den)ovanför kylen(från husvagns-svensson, säg inget till mina polare att jag köpt husvagnstillbehör).
    Inluftsventilen däremot är enbart ett hål i ett av skåpen under gasolflaskan med “råttnät” samt avloppsslang för spillvatten, det fungerar fullt tillfredställande.
    Åker inte Transit, det är en Cheva van G30 som jag kajkat europa runt med i massor av år.
    Måste bara fråga angående fallvinden i Garda, var det möjligen efter ett mycket häftigt regn den kom??? Isåfall var vi där samtidigt.

  • judo-freddan

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 22:22

    Fan nu blir jag ju också sugen på vin. Tror jag korkar upp en för man har ju trots allt en sån där vakuumgrej så att man kan dra nästa halva imorgon (kan man ju alltid ha som förevändning iallafall).

    Det spöregnade innan ja. Vi var där från 5:e Juli och stannade 10 dar. Fallvinden måste ha varit åttonde eller nionde Juli för vi bodde på Campingen intill Segnanasurfcentret de tre första dagarna. Kolla in våra kort på http://fullspeed.to/surfbussen om du inte sett sidan i tidigare inlägg. Åååh fyfan, nu kom surfångesten något fruktansvärt. En polare och jag har bestämt oss för att köpa landsurfingprylar för att åtminstone få hålla ett segel i händerna innan Maj.

    De e la inget fel med att köpa hos de som logiskt sett bör kunna prylarna bäst. Jag har funderat på att åka till Reimo i Jönköping men har låtit bli för då kommer jag bara att ruinera mig.

    Plopp! Klunk! Aah! 😉

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 22:34

    getwet69 här, och skål på dig freddan. Dunken står bredvid med en trevlig italienare i.
    Kul att vi var där samtidigt, men jag och Robban”Bräck” från Kalmar seglade den dagen vid Malcesine, ett par km söder om Torbole. Synd att vi inte visste om varandra. Men det var ett dj… drag i bitarna den dagen.
    Surfabstinensen är skyhög här också, sitter och glor på mina brädor som hänger i taket och funderar på varför man bor i detta klimat??!!!
    Svär ve och förbannelse över att våra förfäder fick för sig att vandra norröver.
    Men jag får nöja mig med att Tungsurf kommer imorgon för att besöka mässan, vi ska glo och sukta tillsammans för att
    sedan åka hem till mig och förbereda det värsta race Sthlm har skådat på år och dar!!!!

  • judo-freddan

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 23:14

    Skål själv! Synd att vi inte visste om varann ja, men jag lär väl haja till nästa gång jag ser en Cheva på Haga. Vi ska dit pingst och Kristi flygare.

    Vi testade Malcesine på morgonen en av de sista dagarna. Blåste ok för 6.0 men bakfyllan och skuggan på berget på ena sidan gjorde att det kändes som om jag surfade i uppförsbacke på vägen ut och i nedförsbacke på vägen hem så jag blev rätt yrslig efter ett tag.

    Jafyfan, jag har släkt på Maui faktiskt. Undrar just om det finns några jobb för ingenjörer där. Men jag skulle gärna skära sockerrör eller diska för att få leva där. Hatar alla förnuftiga tanter som tycker att det ju är så trevligt ändå med årstidsväxligarna. Bullshit säger jag! Smält polerna så vi får mera värme och kusten ligger vid Vättern där jag surfar!

    Lycka till på rejset och dregla åt mig i morgon!

  • surferic

    Medlem
    7 mars, 2002 vid 09:15

    Jag har satt in ett Biltema larm i Nasse (min WV -79a) och det verkar funka. Det tjuter i alla fall när jag öppnar en dörr och har glömt att larma av. Larmet bryter även strömmen till startmotorn när det utlöses.
    Biltemas larm tror jag inte är godkända av något försäkringsbolag med reducering av självrisk som följd men borde förhoppningsvis i alla fall avskräcka någon långfingrig pundare.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 14:28

    hej eric!
    är det strömbrytare i dörrarna som löser ut larmet eller?
    händer det att det går ingång om det typ haglar ute, rätt många billigare larm brukar ju ha den förmågan

    vad kostade ditt larm? var det 500kr varianten?

    /Johan

  • surferic

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 15:51

    Mycket riktigt, larmet utlöses endast genom strömbrytarna i dörrarna. På bakluckan och motorluckan har jag satt magnetkontakter eftersom det inte fanns några strömbrytare där. Visst kan busarna slå in en ruta utan att larmet går men det blir i alla fall lite jävligare för dem att få ut prylarna utan att öppna någon dörr.
    Nasse har varit utrustad med larmet i två år och jag har hittils inte haft några problem med falskt alarm.
    Just den modellen med startspärr som jag har tror jag inte längre finns men det verkar finnas något liknande med rörelsesensor i stället. Jag har för mig att det kostade ca. en femhundring.
    /E.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen folkabuss?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.