Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing För mycket tryck på bakre foten – hur trimma?

  • the_novice

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 09:00

    De äldre seglen hade generellt mindre buk i bomhöjd, så det kan nog vara lite vilseledande att kolla på det. Buken justeras dessutom med uthalet, helst justerbart medans man seglar.

    Nedhalet ger tvisten och bestämmer hela uppförandet hos seglet, och det går inte att fuska med för litet nehal för att få mera buk. “Rätt” nedhal är kritiskt inom ca 1cm, varken mer eller mindre oberoende av vindstyrka.

    Jag tycker inte att man kan se den sista finjusteringen av trimmet på land utan det måste testas på vattnet. Segla en stund med dina gamla inställningar och sedan drar du 1-2cm i nedhalet och testar igen. Det är enda sättet att hitta rätt.

  • marden

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 10:33

    @canoya 727075 wrote:

    Jämfört med min SCR 8,6 2011 så blir 9,9 seglet mycket planare (mindre buk) om jag drar så att det släpper lika mycket i akterliket, men det kanske inte gör så mycket.

    8,6 är väl ett lättvindsslalomsegel gjort för typ 8m/s
    medans 9,9 är ett hårdvindsformulasegel gjort för typ +13 m/s så att buken är mindre kanske inte är så konstigt ?

  • sailortrash

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 11:57

    jag tror det du gör med fötterna i detta fall handlar om att parera små justeringar. jag upplever hängseletamparnas placering som det mest avgörande vad gäller kontroll. sitter de rätt får du en hävarm mot seglet som samverkar med de hävarmar fötterna utgör, sitter de fel kommer fötterna behöva parera det drag seglet utöver på din kropp, och i detta fall gör du det med bakfoten.

    detta är vad jag tror allfall.

    kroken är ju trots allt det som kopplar samman dig och seglets kraft. därför, som tidigare nämnts, om du krokar ur under planing – och därmed är kopplingen segel/dig dina armar – kommer seglet att flytta sig till ett läge där du inte behöver använda fötterna för att parera draget i armarna. du får alltså jämt drag i båda armarna och BORDE, uppleva jämt tryck i fötterna (om du låter brädan själv sätta kryssvinkeln, vilket borde bli typ några grader snävare än halvind..)

    krafterna måste balanseras på ngt sätt, det borde gå att felsöka på detta sätt. funkar allafall alltid för mig oavsett vilka grejer jag kör på.

  • falcon

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 19:06

    Stötte på detta på Seabreeze. Kan va nåt!:smirk:

    Technique Tips for a new year…
    I want to start a thread for those with more experience to help people improve their technique.
    Below are a few ideas, that are by no means absolutely (or even vaguely) correct for all people. I don’t posses any particular qualifications other than 24 years of windsurfing at an amateur level.
    The reason for this post is that I have had a few persistent technique issues, and managed to resolve some with a bit of reading and practice.
    Also a day with Phil McGain helped greatly (http://www.mauisails.com/team.php?id=2).
    Feel free to add your own tips or comments.

    Back Foot Pressure ( & Spin-Out )
    My main issue has been heavy back foot pressure which is usually fine, except when doing a speed run, when it can cause/lead to spin-out and potentially a catapult.
    I have learned that the aim of sailboarding is to balance. Balance your weight against the rig, and balance your weight over your feet, approaching 50:50, but definitely not 20:80 as I have been.
    Also, the front foot should be pressing down on the board, and generally the toes shouldn’t be pulling up, as this will cause the muscle to tire.
    If your front foot is very light in the strap, or keeps slipping out it is to far forward… or the mast to far back.
    Foot Strap Position Phil’s training session suggested that the front strap should be mounted as far back as possible, while the back straps as far forward as possible.
    I already had all my foot straps as far back as possible, so I relocated my back strap forward, one slot at a time, testing the feel between each adjustment.
    I now feel comfortable with the front straps as far back as possible, and the back straps as far forward as possible.
    Bad luck if you own a Carbon Art.
    Mast Base With my body weight now further forward, I also found I could move the mast base further back, while keeping the board trimmed flat.
    This has the advantage of making the board feel lighter, as if it is riding higher in the water.
    Harness Lines & Boom Height
    Getting your boom at the right height and the harness lines properly adjusted is also very important for preventing spin-out! Check out some of Guy Cribbs (for example) and others tips on the topic. I’m still trying to work out the proper boom height, but a few tips; higher for wider boards is easy, but not so high or you will have the sail leaning over you, instead of upright. http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Boom-hight-where-should-it-be/ http://www.guycribb.com/

    Fin Size ( & Spin-Out )
    One of my other technique problems has been occasional spin-out, especially during a speed run. I’ve found that when using a small fin, they don’t like going slow. For example, my 32cm fin feels really soft and lack-luster below a board speed of 20kts. Above 20kts it can point as high as my 35cm fin.
    Fin Size seems to be a particularly personal issue. You should also keep your fins smooth and free of knicks and scratches.
    There are many resources online, such as; http://windsurfingfin.wordpress.com/ and http://jimbodouglass.blogspot.com.au/2010/11/updated-windsurf-calculator-online.html

    Ankle Slap – Splashes in the eye balls Ankles being slapped by the chop as you sail along? Spray constantly bouncing in your face?
    Try moving the mast base a few cm further back.
    This comes at the expense of the sails balancing pressure on the front of the board. Alternatively you can try ‘railing’ the windward edge of the board (the edge your standing on) up with foot/ankle pressure and transferring weight to the harness lines. Another idea is to use a bigger fin, which makes angling the board easier.

    Saxat från
    http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Gps/Technique-Tips/

  • the_novice

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 07:20

    Ja, att flytta bak framfoten kan ju hjälpa till. Om skruvhålen tar slut så kan man flytta ytterligare med hjälp av ett par plattjärnsprofiler. Jag gjorde det bla på iSonic speed 50 där stropparna var anpassade för lite större personer än mig själv (175cm, 64kg).

    “How to”

    isonic50.jpg

  • canoya

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 12:35

    @Mården 727106 wrote:

    8,6 är väl ett lättvindsslalomsegel gjort för typ 8m/s
    medans 9,9 är ett hårdvindsformulasegel gjort för typ +13 m/s så att buken är mindre kanske inte är så konstigt ?

    9,9 var ju största storleken om man får tro specen några inlägg upp. Då borde den vara inriktad på lättvind. Simmer verkar inte hålla på med formulasegel längre.

  • canoya

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 12:37

    @sailortrash 727112 wrote:

    jag tror det du gör med fötterna i detta fall handlar om att parera små justeringar. jag upplever hängseletamparnas placering som det mest avgörande vad gäller kontroll. sitter de rätt får du en hävarm mot seglet som samverkar med de hävarmar fötterna utgör, sitter de fel kommer fötterna behöva parera det drag seglet utöver på din kropp, och i detta fall gör du det med bakfoten.

    detta är vad jag tror allfall.

    kroken är ju trots allt det som kopplar samman dig och seglets kraft. därför, som tidigare nämnts, om du krokar ur under planing – och därmed är kopplingen segel/dig dina armar – kommer seglet att flytta sig till ett läge där du inte behöver använda fötterna för att parera draget i armarna. du får alltså jämt drag i båda armarna och BORDE, uppleva jämt tryck i fötterna (om du låter brädan själv sätta kryssvinkeln, vilket borde bli typ några grader snävare än halvind..)

    krafterna måste balanseras på ngt sätt, det borde gå att felsöka på detta sätt. funkar allafall alltid för mig oavsett vilka grejer jag kör på.

    Jag får testa detta nästa gång. Verkar dock vara dåligt med vind framöver.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing För mycket tryck på bakre foten – hur trimma?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.