Senaste nytt Forums Vågsurfing för skadad för att surfa?

  • för skadad för att surfa?

    Publicerad av lancce på 20 november, 2008 vid 11:48

    Tjena

    Jag ska till australien i vinter och tänkte testa på att surfa..frågan är bara om min kropp håller för det. Min ena axel är skadad så jag kan bara använda en arm för att ta mig upp på brädan (att paddla går bra dock)..tror ni att det går att ta sig upp med hjälp av bara en arm?

    Min andra fråga är varför ingen använder flytväst när dom surfar eller det finns det vissa som gör? Anledningen till att jag skulle vilja ha det är att jag har haft bristningar i baksidan av mina lår och nu väldigt lätt får kramp i benen när jag simmar..inte så kul om man faller och är långt ut tänker jag

    Jag är helt seriös med frågorna så jag hade verkligen uppskattat några seriösa svar…det hade varit sjukt tråkigt om jag inte kunde surfa när jag är där nere p.g.a. att min kropp för tillfället e lite ur funktion..så vad säger ni?

    _sofia_ svarade 15 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • swe2

    Medlem
    20 november, 2008 vid 16:48

    Hej Lancce,
    Om du är smidig så borde du komma upp med en arm, men det krävs nog lite övning, du kan rulla ut ett liggunderlag och öva hemma i vardagsrummet. Jag vet att det finns en (riktigt duktig) tjej som surfar shortboard med en arm.

    Brädan fungerar som flythjälp, dessutom har du leashen och så länge inte den går av så behöver du inte simma. Om du blir av med brädan och måste simma så är det bra om du vet i förväg att du klarar av den sträckan det är fråga om.

    Mitt råd är att du väljer vågor efter din förmåga.

    Lycka till.

  • svante

    Medlem
    20 november, 2008 vid 17:29
  • lancce

    Medlem
    21 november, 2008 vid 14:27

    ok tack för svaren det känns ju inte helt omöjligt alltså även om Bethany Hamilton ju var asgrym redan innan hon blev av med armen och jag aldrig vågsurfat förr..får väl stärka upp min bra arm som fan nu innan jag sticker

    Är det så att man som nybörjare surfar i rätt grunt vatten eller måste man en bit ut för att nå surfbara vågor?

    Fan va skrajj jag blev nu när jag youtubade Bethany Hamilton och kollade igenom massa videos med hajjatacker…riiiktigt jävla nasty…är det något man har i bakhuvet när man surfar i sådana vatten eller chansen att stöta på en haj är i princip obefintlig?

  • bohm

    Medlem
    21 november, 2008 vid 15:08

    Chansen att stöta på en haj är ungefär 75%. något mindre chans här hemma. Ungefär varannan surfare blir uppäten av haj.

  • bohm

    Medlem
    21 november, 2008 vid 15:16

    skojar bara…

    Här kan man se hur många hajattacker ett visst område har utsatts för.
    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/isaf/geomaps.htm

    Ex. I europa har det rapporterats totalt 39st hajattacker mellan åren 1847 till 2007. 19 st dog.

    I trafiken dör det ungefär 500 st varje år enbart i Sverige. Men du ger dej väl ut i trafiken, trots de “dåliga” oddsen?

  • lancce

    Medlem
    21 november, 2008 vid 15:17

    humorn i Trellehulla avviker inte från sin världsberömt låga nivå ens på surfforum märker jag..

  • lancce

    Medlem
    21 november, 2008 vid 15:20
    bohm;517362 wrote:
    skojar bara…

    Här kan man se hur många hajattacker ett visst område har utsatts för.
    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/isaf/geomaps.htm

    Ex. I europa har det rapporterats totalt 39st hajattacker mellan åren 1847 till 2007. 19 st dog.

    I trafiken dör det ungefär 500 st varje år enbart i Sverige. Men du ger dej väl ut i trafiken, trots de “dåliga” oddsen?

    ja statistiskt är man ju rätt safe..fast d e ju hela grejjen med att någon tuggar på en medans man fortfarande e vid medvetande som gör att man ändå inte riktigt kan släppa det…att bli påkörd av en bil sätter nog inte lika djupa spår i själen känner jag

  • stoney77

    Medlem
    22 november, 2008 vid 09:42

    Tvivlar på att sitta fastklämd i en hopknölad bil är ett dugg bättre.

  • sobertoff

    Medlem
    22 november, 2008 vid 17:53

    @bohm 517362 wrote:

    skojar bara…

    Här kan man se hur många hajattacker ett visst område har utsatts för.
    http://www.flmnh.ufl.edu/fish/sharks/isaf/geomaps.htm

    Ex. I europa har det rapporterats totalt 39st hajattacker mellan åren 1847 till 2007. 19 st dog.

    I trafiken dör det ungefär 500 st varje år enbart i Sverige. Men du ger dej väl ut i trafiken, trots de “dåliga” oddsen?

    inte blir man uppäten av en haj på vägen iaf!!!

  • sourra

    Medlem
    22 november, 2008 vid 19:02

    Det galnaste är ju att folk strukit med nordöstra delen av medelhavet under senare delen av 80-talet. Den pölen betraktar man ju som ett badkar för frusna nordbor.

  • _sofia_

    Medlem
    22 november, 2008 vid 19:53

    Som SWE2 sa att övning ger nog bästa svar, testa att göra armhävningar på mattan hemma och “hoppa upp” så som du vill stå på en bräda 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing för skadad för att surfa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.