Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För små fotstroppar

  • För små fotstroppar

    Publicerad av surfbulten på 17 mars, 2003 vid 17:50

    Tjenare !
    Nu kommer ni få ett gott skratt, jag har problem med att mina stroppar inte går att förstora tillräkligt, fötterna är fan förbreda!

    OK, det är när jag har surfskorna på vilket behövs när det är så kallt som det är nu.

    De stroppar jag har nu är de som följde med brädan alltså en fanatic.

    Har försökt att förstora dom så mycket det går men fötterna sitter som i ett skruvstäd.

    Är det någon som vet om det finns några stroppar som är extra långa?? Finns det sroppar som inte har en massa vaddering men endå sköna att åka med ?

    Tacksam för tips.

    ( Vurpar man så behöver man ju inte vara rädd för att brädan och riggen sticker iväg, det är ju bara att titta ner på fötterna så har man grejerna)

    Surfbulten

    ola-h svarade 21 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    17 mars, 2003 vid 17:56

    smirk.gifhehe..
    Tyvärr inga tips.
    Det kommer nog..
    Lycka till

  • zehlertz

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 19:11

    haha =)

    har tyvärr inget tips själv…men jag måste bara berätta en av d roligaste sakerna jag sett nån gång:

    Jag o polaren är ute o seglar…han är en liten bit före mig… plötsligt får han ett såntdär ruskigt kastfall… ett sånt där då du inte hinner fatta vad som händer… plötsligt ligger han bara i vattnet.

    När jag kommer fram ligger han ovanligt långt från sin rigg…o han ser lite förvånad ut, jag stannar till.

    När jag tittar bort mot riggen ser jag två grejer som sticker upp från brädan…. det är hans surfdojor som sitter kvar i stropparna!!

    snacka o kastfall… *tror det var en blandning av stora skor o tajta stroppar*

    men fan va kul det såg ut *tänkte obelix när han klappar till romarna*

    lycka till!

  • endy

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 19:41

    Har du provat att flytta stropparna i själva fästena, de kanske blir för smala men de blir ju högre om det är problemet, de brukar kunna gå att fixa till så det passar.

    Good Löck

  • nordgren

    Medlem
    18 mars, 2003 vid 07:25

    Zehlertz: Haha det måste ha sett roligt ut! cool.gif

  • martink

    Medlem
    18 mars, 2003 vid 07:40

    Man kan sätta stora (höga) muttrar mellan fotstroppen och brädan.
    Då får du högre stroppar men det kanske inte hjälper dig… inte så snyggt heller.

  • jonthe100

    Medlem
    18 mars, 2003 vid 09:06

    De flesta brädor har ju många fästen för samma stropp så det borde gå att hitta en som passar. Jag surfar alltid med skor då jag inte gillar att sätta fötterna på stenar eller drämma tårna i masfoten. De skyddar lite.

    Jag fick sätta stropparna i de yttre hålen för att få dom tillräckligt breda och sedan ändra med kardborrefästet hur stor stroppen skall vara. Detta funkar nog på alla moderna Brädor då de har kanske 3 skruvhål på rad för varje stroppfäste.

    Se min fina bifogade bild smile.gif

  • jonthe100

    Medlem
    18 mars, 2003 vid 09:15

    Varför funkar inte bilder nu då???????

  • ola-h

    Medlem
    18 mars, 2003 vid 09:48

    Trots att jag har rätt små (“platta” men inte så smala) fötter känner jag till problemet väl. Detta beror på att jag kört en del custombrädor och dessa har väldigt ofta stroppskruvarna extremt tätt ihop. Värför, undrar man då. Jo det visar sig att det finns stora fördelar när man kör vågor om man har en stropp som inte sitter alls hårt ovanpåfoten, liksom. Istället pressar man liksom fast foten från sidan genom att stroppen är så smal. När jag först provade detta tyckte jag det kändes väldigt obehagligt. Efter ett tag vanda jag mig dock och det visade sig att jag dessutom vid vådliga krascher i vågridningen mycker mer sällan fastnade i stroppen. Förut hände det ofta att jag efter en misslyckat topturn bev släpad 100m endast hängande efter brädan i bakfoten. Detta är inte så skönt. VARFÖR jag fastnar mindre i min högsmala stropp än i min plattbreda vet jag inte. Anledningen till att den högsmala är skönare att köra med har jag dock förstått. Eftersom en normal fot är relativt jämnbred med väldigt kilformad på höjden kan man med en stropp som mer klämmer från sidan ha foten olika långt inne i stroppen men ändå sitta hyfsat fast. Det blir alltså lättare att välja fotposition beroende på exakt vilken manöver man skall göra.

    Problem kommer dock som brev på posten när man kommer hem från Maui och skall köra iskallt (och stenigt), dvs byta från barfota till skor (på Maui körde jag barfota, trots rev). Det fanns inte en chans att en fotbeklädd sko skulle gå in i stropparna. Detta problem har jag inte löst helt än. Dock har jag kommit en bit på väg genom att slipa ned skorna på bredden. Det sitter (satt), på mina skor, en hel del extra gummi här. Det är inte heller bara det faktum att skon bygger på bredden som är problemet. Greppen mellan sko och footpads ä också lite för bra och det gör det svårt att manövrera foten i stroppen. Möjligen skulle man våga sig på att slipa bort lite grepp under skon också. Att flytta isär stroparna (till nästa skruvhål) vill jag inte göra eftersom detta ger en alldeles för bred stropp. Om jag inte minns fel är det 13.5cm mellan hålen på min Quatro. Jämför med en seriebräda så ser du hur otroligt smalt det är.

    Om det är från sidan dina stroppar klämmer kan du prova att byta till DaKine’s Core Contour-stroppar. Dessa är har inte så mycket vaddering och är mycket smidigare än de flesta andra stroppar. Det behövs å andra sidan en skruvejsel för att justera dem så kör man alternerade sko-skolös rekomenderar jag att ha med en skruvdragare. Jag har dubbla plugghål och då blir det sex eller rent av tolv skrivar som skall flyttas.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För små fotstroppar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.