Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För stor rigg?

  • För stor rigg?

    Publicerad av annerborn på 12 september, 2011 vid 06:12

    Hej!
    Jag har köpt en Starboard Carve på 121liter och en rigg på 8,5kvadrat. 8,5 kvadrat är tydligen större än största rekommenderade segelstorlek för den brädan. Vad kan det få för konsekvenser i praktiken?
    mvh, Nicke

    jr555se svarade 12 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • Aquario

    Medlem
    12 september, 2011 vid 06:28

    En så stor rigg innebär att du borde kunna plana redan vid 5 m/s beroende på din vikt. Men det är svårt att lära sig grundläggande manövrer som slag och gippar med ett så stort segel. Redan vid 8 m/s och över skulle jag tro att det blir ganska jobbigt med en så stor rigg.

    Om man bara skall ha ett segel, skulle jag välja ett mellan 6 och 7 m2 då kan man köra i vindar mellan 7 – 13 m/s beroende på vikt, bräda och förmåga.

  • annerborn

    Medlem
    12 september, 2011 vid 06:41

    Det låter ju OK.
    Jag väger strax över 80kg och har surfat en hel del “förr i tiden”, men jag lyckades aldrig få till några bra fullfartsgippar. Tanken är att jag skall ha en utrustning som gör det möjligt att hyfsat ofta kunna komma ut hemma på vallentunasjön (hus, små barn, och dylikt gör att man inte har så mycket tid över). Med mina gamla grejjer var det tvunget att blåsa koskit innan det var värt att ge sig ut och det gör det ju inte så ofta hemmavid.

  • swe-496

    Medlem
    12 september, 2011 vid 07:21

    En för stor rigg kan innebära att den blir för tung för brädan i förhållande till brädans volym/bärförmåga.
    Det blir dålig balans mellan bräda, fena och rigg.

  • jester

    Medlem
    12 september, 2011 vid 07:54

    Beror lite på vilken typ av rigg det är. har du en hyfsat modern camber-rigg så lär det inte vara några problem. Kör själv 8.6 på en JP 68 (112 liter) utan problem. Men då är det fullcambrat samt slalombräda med bred häck som klarar fenor med bra power i…

  • platon

    Medlem
    12 september, 2011 vid 08:38

    Om det är tid på vattnet du söker tror jag det blir bra. Lär plana ganska tidigt men du bör nog ha en fena med längd 44-46 cm skulle jag tro.
    Är det ett ocambrat så bör det funka upp till 9 m/s om du drar till uthalet lite.

    /Platon

  • annerborn

    Medlem
    12 september, 2011 vid 09:57

    Det är ett par cambers har jag för mig. Jag får gå hem och kolla vad det är för modell på seglet, och mäta fenan.

  • annerborn

    Medlem
    12 september, 2011 vid 19:51

    Det var visst ett 8,3 kvadrats Gaastra Swift från 2006. Det har två cambers. Fenan är en Drake freeride 380 på 38cm.

  • jr555se

    Medlem
    12 september, 2011 vid 20:04

    större fena.. mät 30cm från tailen av brädan hur bred den är där(one foot off värdet). Värdet du får är max fenlängd. skulle tippa på att 46cm fena inte är helt fel till det seglet. iaf. teoretiskt.
    edit.
    vallentuna.. hyfsat nära, hur funkar det att köra där?

    -johan

  • booman

    Medlem
    12 september, 2011 vid 20:08

    “Det var visst ett 8,3 kvadrats Gaastra Swift från 2006. Det har två cambers. Fenan är en Drake freeride 380 på 38cm.”

    Kan nog funka… Kör 7,5 m två cambers på min exocet Cross 118L med 38-fena, det är klockrent.
    Testade samma segel, Maui Titan 8,5, gick det också, kändes ganska stort för brädan, men fenan verkade funka även om man kanske skulle haft något längre… Men precis som swe496 säger så blir det tungt…

  • annerborn

    Medlem
    13 september, 2011 vid 08:41
    jr555se;669587 wrote:
    större fena.. mät 30cm från tailen av brädan hur bred den är där(one foot off värdet). Värdet du får är max fenlängd. skulle tippa på att 46cm fena inte är helt fel till det seglet. iaf. teoretiskt.

    Enligt en spec jag hittat så är “tailwidth” 42,2cm. Jag vet inte om det måttet är one foot off, men. Skulle det göra nån större skillnad att sätta på en 42cm fena?

    jr555se;669587 wrote:
    vallentuna.. hyfsat nära, hur funkar det att köra där?

    Ligger vinden på från väst upp till nord så är det pålandsvind.
    Det är väl egentligen ingen höjdare, men jag har bara 300m ner till Gustavsudde, där det går bra att parkera och rigga precis vid vattnet. Man tager vad man haver när man jobbar och har hus och barn att ta hand om.

    / Nicke

  • jr555se

    Medlem
    13 september, 2011 vid 12:38

    skillnaden med större fena blir ju bättre/lättare höjdtagning. Och lättare att komma upp i planing. Men man ska kunna hålla emot den oxå därav OFO måttet.
    För liten så driver det lättare i sidled. jag testade att köra en 36cm i ickeplanande förhållanden och 8.5 och man driver en del i sidled =) dock med helt annan bräda än din.
    Blir ju lite annorlunda när den planar..
    Bara att raila brädan i ickeplanande så håller det emot bra dock när man letar byar.

    Prova och se med den du har, säkert inga problem. Beror ju en del på hur bra skills du har oxå =)

    Vet hur det är, ju närmare desto bättre, mer vattentid mindre restid…
    Då kan man ta om det inte är helt perfekt ställe =)
    Får kika på det vid tillfälle. Allt som är nära är bra nog för mig =)

    -johan

  • ulfast

    Medlem
    13 september, 2011 vid 15:49

    Ju mer utanför rek. segel man går desto mindre vindomfång får man. Om jag skulle göra nå´t så dumt som att sätta mitt formulasegel på min minsta speedbräda (38cm smal) skulle vindomfånget i seglet ligga helt utanför brädans vindomfång. Tvärt om vore lika vansinnigt: mitt 4,3 m2 speedsegel (som går som bäst i >20 m/s) skulle innebära att formulabrädan inte skulle gå hålla kvar på vattnet när seglet har fullt tryck. -Mao ingen kongruens.
    Du ligger dock i gränslandet och bör få skön segling i jämn vind om du sätter på tillräckligt stor fena. Speciellt halvvind/slör bör funka. Om ditt kit är kompatibelt helt igenom får du mycket skönare manövrar, vindomfång (du planar större del av TOW) och upplevelse. Fokuserar du på speedslörar (vilket du knappast gör med en carv) kan du köra rel. stort segel. Jag har kör väldigt mycket med 120-125 lit. och 8,3-8,5 m2 men med slalomkit.
    Lycka till!
    Mvh Ulf

  • annerborn

    Medlem
    19 september, 2011 vid 06:01

    Jag var ute och körde vid Näsaäng igår. Min upplevelse av det hela var att det var trögt att komma upp i planning. Jag tyckte det drog bra i seglet och jag höll ner nosen för att få brädan plan mot vattnet, men det krävdes rejäla byar innan jag kom upp i planing.

    Kan det ha att göra med att jag har för stort segel för brädan, eller beror det bara på att jag är klen eller har dålig teknik?

    / Nicke

  • jr555se

    Medlem
    20 september, 2011 vid 11:16

    nu har jag själv ingen stabil och utvecklad planingsteknik. Men jag upptäckte att det ibland kan vara bra att få upp nosen ur vattnet. Det känns som jag plogar men har märkt att den vill upp i plan lättare då. Tror det har med rockerkurvan en del och givetvis i mitt fall chop.
    Sen är det “bara” att falla av, göra sig så lätt på fötterna som möjligt(hänga i bommen). Något jag själv inte lyckas med jättebra om jag är utan sele. Pumpa kan ju hjälpa.
    Kolla vad ett vanligt freeride segel i brädans max-storlek väger. Visst kan det vara så att allt blir lite tungt och tynger ner lite extra.

    Hur håller du ner nosen?

    -johan

  • annerborn

    Medlem
    20 september, 2011 vid 11:27
    jr555se;670454 wrote:
    Hur håller du ner nosen?

    -johan

    Jag hänger i riggen, lutar mig framåt och försöker vara lätt på fötterna (speciellt bakfoten)

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=yvLxaAkDFH0″]Näsaäng windsurfing session – YouTube[/ame]

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För stor rigg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.