Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förbud mot stora kikare

  • Förbud mot stora kikare

    Publicerad av badjanne på 11 juni, 2014 vid 14:08

    Förbud mot stora kikare
    Läste nyligen en rapport från Länsstyrelsens motsvarighet i Holland; Raad van de Provincie in Nederland; om att kikare med mer än 10 gångers förstoring kan störa fågellivet.
    Man hävdar att en helt ny forskning visar på att antireflexbehandlingen av linserna utsöndrar en nanokosmisk strålning som gör att fåglarnas beteende ändras om de råkar titta rakt in mot kikaren. Den inbyggda kompassen störs ut och man har konstaterat att vissa arter flyget mot norr i stället för söder för att övervintra. Även parningsinstinkten har påverkats och man har sett en tendens till homosexualitet. Resultaten är så uppseendeväckande att Holländska ornitologförbundet i samråd med Länsstyrelsen beslutat att med omedelbar verkan förbjuda kikare med mer än 10 gångers förstoring. Bötesbeloppet första gången är 100€ sedan ökar det om man blir tagen igen.

    Verbod op grote verrekijkers
    Onlangs las een verslag van de Raad van de Provincie in Nederland dat de verrekijker met meer dan 10 keer vergroting vogels kunnen verstoren.
    Er wordt gesteld dat een nieuwe studie toont aan dat de anti-glare behandeling van de lenzen scheiden een nano kosmische straling die gedragsverandering van de vogels maakt als ze toevallig direct in de telescoop. De ingebouwde kompas is verstoord, en het is opgemerkt dat sommige soorten vliegen noorden in plaats van het zuiden naar de winter. Hoewel paringsdrift is aangetast en je een neiging tot homoseksualiteit hebben gezien. De resultaten zijn zo schokkend dat de Nederlandse ornitholoog Vereniging in overleg met de Raad van de Provincie besloten om onmiddellijk een verrekijker te verbieden met meer dan 10 keer vergroting. De boete voor het eerst 100 € verhogen dan als het opnieuw wordt gevangen.

    Verkar som folk i Holland har lite mer intelligent syn på fågellivet. Tror samtidigt att hetsjakten på kite och vindsurf kommer att mattas av med en sådan regel. Skall bli kul att se hur våra IQ- befriade (o)vänner på länsstyrelsen kommer att agera.

    badjanne svarade 9 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 15:00

    Det kommer snarare bli värre.

    Om en kikare kan störa fågellivet så tänk vad 10 kvadrat blank och fin monofilm kan göra…

    Låter för övrigt rätt mycket som ett aprilskämt?

  • kaizokj

    Medlem
    12 juni, 2014 vid 23:05

    Ok så om jag fattat det här rätt nu så sker följande:

    4 fågelskådare med stora kikare tittar på en fågel. Och om fågeln tittar tillbaka blir fågeln homosexuell.
    Till råga på allt så tappar fjäderfät även lokalsinnet.

    Jisses 🙂

  • poppo

    Medlem
    13 juni, 2014 vid 07:28

    detta var INTE tråkigt må jag säga! :laugh:

  • sailortrash

    Medlem
    13 juni, 2014 vid 09:26

    ok…den artikeln vill jag se. är den publicerad går den att hitta nämligen..

    titel, journal, issue no. och datum.

    det där var fan det dummaste jag hört i hela mitt liv..

  • badjanne

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 13:08

    Inte lätt att vara fågelskådare i Holland. Efter den här artikeln kommer de nog att byta hobby och kolla brudar med sina kikare istället.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förbud mot stora kikare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.