Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förbudet å näset?

  • Förbudet å näset?

    Publicerad av anonym-anvandare på 20 augusti, 2005 vid 08:14

    hej, tänkte bara fråga ni som har överklagat beslutet har ju i dagarna fått ett papper som säger attbara sakägare (folk som innehar äganderätt, nyttjanderätt eller annan särskild rätt till fastighet) har rätt till att överklaga beslutet om naturreservatet på falsterbohalvön. är det någon som vet hur det ligger till? tror inte det är någon kitare som har nyttjanderätt till säg tippen? kan även folk som är missnöjda med beslutet överklaga det?

    anonym-anvandare svarade 18 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 augusti, 2005 vid 08:18

    ytterliggare en sak jag tänkte fråga: vem är vem på sändlistan? hur många av dess har med kite att göra och hur många har med åglar att göra?

  • kaiser

    Medlem
    21 augusti, 2005 vid 07:40

    Jag är “genom kitesurfarna Mikael”.
    Eftersom allemansrätt råder (eller rådde) så har ju alla nyttjanderätt. Lite mysko formulerat att man ska skicka in papper som styrker sin nyttjanderätt dock….

    Ska försöka dra ihop något, men är ju svårt att komplettera filmer som tydligt visar att vi inte stör fåglarna, lite svårt att kommma med något starkare kan jag tycka.

    Tydligen har ornitologerna presenterat årliga fågelräkningar som enda bevismaterial, så det är kanske dessa vi borde inrikta oss på att motbevisa, eller hitta rimliga förklaringar till.

  • kaiser

    Medlem
    21 augusti, 2005 vid 07:41

    tror inte någon fågelskådare har överklagat, varför dessa inte finns med på en sändlista för folk som ges möjlighet att komplettera sin överklagan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2005 vid 07:57

    Svar till:


    Jag är “genom kitesurfarna Mikael”.
    Eftersom allemansrätt råder (eller rådde) så har ju alla nyttjanderätt. Lite mysko formulerat att man ska skicka in papper som styrker sin nyttjanderätt dock….

    Ska försöka dra ihop något, men är ju svårt att komplettera filmer som tydligt visar att vi inte stör fåglarna, lite svårt att kommma med något starkare kan jag tycka.

    Tydligen har ornitologerna presenterat årliga fågelräkningar som enda bevismaterial, så det är kanske dessa vi borde inrikta oss på att motbevisa, eller hitta rimliga förklaringar till.

    [/ QUOTE ]

    Har ni en advokat som hjälper med att se över dokumentet?
    Ifall ni inte har det, jag menar det händer ju att vi sthlm:are beger oss söder över så vi är faktiskt drabbade av detta också på ett eller annat sätt.
    Är det inte idé att ni drar ihop en insamling jag skulle kunna bidra med ett par hundra och om fler gör det kan man anlita en advokat som sätter sig in i ärendet kanske? Kontakta media visa filmerna etc hela den här processen stinker tycker jag… Så deras årliga beräkningar har minskat och det skulle bero på att det surfas på tippen är det det som är deras argument? Det lustiga där är att det är något som drabbat hela östersjön och inte bara “tippen”, det beror på miljön… knappast på att man surfar några enstaka gånger på en strand. Dessutom sträcker sig normalt fågelskydd bara fram till den 5 aug då har alla fåglar häckat/äggläggningen klart och ungarna är utflygna..

    // My two cent

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 augusti, 2005 vid 08:47

    Är detta det första förbudet i Sverige? Då kommer det kanske att sätta lite standrard hur det kommer att behandlas på anda orter.
    En annan sak, de som har blaskan Sydsvenskan såg idag en artikel signerad Jan-Åge hillarp, där de vill göra om hela Näsett till Nationalstadspark. Detta motiverar de med att bevara folks rekreationsområden, det intressanta är att på Knösen skall det byggas golfbana(?). Jag skulle gissa på att sådan kan de inte stoppa. En golfbana på ett grönområde skulle jag sääga har större effekt än att kita på Tippen. Nåväl, handläggaren på departement är tillbaka från sin semester så man skall kanske ta ooch slå henne in pling och fråga vad som händer men ockksåå ta reda på hur planerna med golfbanan är.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förbudet å näset?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.