Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fördelar med boots?

  • oskarryden

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 21:04

    Finns inga nackdelar 🙂

  • pjoter

    Medlem
    6 mars, 2011 vid 21:26

    jo…. tå och hälhuggen… 🙂

  • olandstoken

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 12:13
    pjoter;648645 wrote:
    jo…. tå och hälhuggen… 🙂

    Det finns ju en uppenbar fördel! Du ser megasuperstylish cool ut, och alla kommer att tro att du åker som en gud.. Så det gäller att leva upp till det om du ska köra med boots 😀

  • sourra

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 12:42

    Den största nackdelen är såklart att det är bökigare att komma i och ur. Fördelen är att du får sån jäkla stabilitet och kan hålla sjukt mycket kraft (vilket även kan bli en nackdel om du kör på marginalerna). Men så länge du inte kör över- eller underriggad så finns det just inga nackdelar att tala om.

  • pjoter

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 13:06

    Helt seriöst så börjar jag tröttna på bootshysterin faktiskt.

    Kör man obstacles eller vågkickers förstår jag det men vanligtvis på plattvatten eller chop blir oftast resultatet att brädan blir så tung så alla tricks ser sjukt krystade ut. Finns ett antal undantag i världen men de flesta vanliga dödliga popar typ dubbelt så högt med fotkrokar och har också lättare att tweaka ut grabar mm i fotkrokar.
    När det gäller att hålla kraft vetitusan om jag håller med. Kanske i början på säsongen när man har muskler som en schackspelare men efter några sessions har jag aldrig haft problem att trycka fast brädan även sjukt överriggad, vare sig med boots eller fotkrokar. Har mer med teknik att göra, funkar ju faktiskt ofta bra även strapless.

  • jonty

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 13:11

    Kört 2 sess med boots, hittade ett par på rea, måste säga att det är helt underbart, stabilare och man vet exakt var brädan sitter under fötterna, kommer nog knappast byta tillbaka till glappande stroppar… Med mina fötter har det varit bökigare och krångligare att komma i stropparna så de sitter bra än att kliva ner i bootsen som sitter som ett schmäck på en gång…. och kan tillägga att jag är kass på att kajta:D

  • pepa

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 14:04
    pjoter;648691 wrote:
    Helt seriöst så börjar jag tröttna på bootshysterin faktiskt.

    Tröttnade på stropphysterin för många herrans år sedan.

  • wakenils

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 16:45

    i väskan eller på land gör inte bootsen så mycket nytta…

    Pepä;648695 wrote:
    Tröttnade på stropphysterin för många herrans år sedan.

    haha…ja

  • viktor77

    Gäst
    7 mars, 2011 vid 17:45

    Kansk ska du testa ett par billiga hälstroppar först innan du går också köper ett par boots. Själv köpte jag ett par hälstroppar för ett par veckor sen. Fötterna sitter som gjutna, men går ändå att få loss. Har än så länge bara kört i vågor, rätt skönt att kunna komma loss från brädan när man blir spolad.

  • davids

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 18:26
    sourra;648689 wrote:
    Den största nackdelen är såklart att det är bökigare att komma i och ur. Fördelen är att du får sån jäkla stabilitet och kan hålla sjukt mycket kraft (vilket även kan bli en nackdel om du kör på marginalerna). Men så länge du inte kör över- eller underriggad så finns det just inga nackdelar att tala om.

    Att man kan hålla sjukt mycket kraft är ju absolut skitsnack.. Faktum är att rent teoretiskt kan man ju kanta hårdare med straps eftersom man har möjlighet att fysiskt flytta foten längre ner på hälsidan.. Dessutom har det ju bara med teknik att göra och extremt lite med styrka, och inget med bootsen

    Sen håller jag med om att till obstacles är det kung samt att det kan vara sjukt stylish.. Men 99% av ALLA som kör med boots utnyttjar ju inte stylen ändå.. Bara för att man kör med boots blir det ju inte stylish automatiskt så dangliga trick utan stil eller tweakad grab blir inte snygg bara för att man har boots, snarare tvärtom, bara sämre och mesigare

  • hengo

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 18:49

    största fördelen tycker jag är att alla grabs plödsligt får en betydelse

  • regfellow

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 19:19

    Jag skulle väl säga att om man kör strapless, så får grabs en betydelse! =]

  • hengo

    Medlem
    7 mars, 2011 vid 19:21
    Regfellow;648733 wrote:
    Jag skulle väl säga att om man kör strapless, så får grabs en betydelse! =]

    väldigt sant!

  • johan_

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 07:37

    Jag håller med Jonty och ser bara fördelar. Mer kontroll på brädan och man slipper bodydragga efter brädan när man slammat. Vissa verkar ju tro att det är helt livsfarligt med boots, isf tycker jag nog snarare tvärtom. Läskigare att flyga ur ena stroppen mitt i ett hopp. Gick över till boots i somras och lär inte heller gå tillbaka till stroppar. Sen måste man ju inte va en hardcore wakestajler heller bara för att man kör boots. Jag är hyfsat grön och kör det endast för att det är så jäkla gött!

  • lancce

    Medlem
    8 mars, 2011 vid 12:14

    som svar på Johan_ så tillhör jag nog en av dom som känner att det kan vara lite farligare med kajt om man sitter fast i brädan..något som jag inte baserar i någon som helst fakta så har någon lust att utveckla lite hur det ligger till? Är det alltså större risk för olyckor, skador, drunkning vad vet jag om man kör med boots och om man är relativt ny i sporten?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Fördelar med boots?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.