Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förhållande på Tarifa?

  • Förhållande på Tarifa?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 november, 2001 vid 18:52

    Jag har planer på att åka till Tarifa i januari,
    och har en del frågor.

    1.Hur är vindförhållandena i januari?
    2.Vatten temp.?
    3.Jag har inte bestämt om jag skall kita i Tarifa eller i Marbella-Malaga, har läst att det blåser mindre i Marbella-Malaga, (inte 9 beaufort alltså) och att vinden är mer stabil. Är det så?
    Tacksam även för övrig info om kitesurf i Tarifa Mallaga

    MVH Andreas

    joce svarade 22 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • metallifredd

    Medlem
    21 november, 2001 vid 22:21

    Hej hej.
    Jag var i Tarifa september oktober och fick intrycket av att det aldrig går att förutspå vädret ens i tarifa. Det blåste dock Levante oftast, dvs offshore
    på största delen av stranden men mer parallellt med stranden vid Las Dunas.

    Levante är väldigt byig och kan vara enormt stark vissa dagar (för stark för 4.0 wipika).

    Enligt Kitesurf mag skall dock ponientevinden (cross onshore)vara vanligare under vintern. Det stämmer dock att vinden minskar ju längre in mot medelhavet du åker. Har du bil kan man oftast hitta nån strand som går att kita i levante,
    Algeciras, Palmones, Barbete, Sotogrande, Duquesa mfl.
    Bil e förresten nästan ett måste i tarifa för att kunna utnyttja vinden maximalt. Vi surfade mest vid Las Dunas eftersom det var plattast vatten där.
    Bra i poniente och hyfsat i levante även om vi nog surfade i idiotiska förhållanden ibland. Jag var dock lite väl optimistiskt innan resan och trodde att jag skulle ha vind varje dag… Vad gäller storlekar så ta med allt du har och kan låna…

  • joce

    Medlem
    22 november, 2001 vid 11:31

    Jag var vid mar menor 98 från feb-juli och vindsurfade. Perfekt plattvatten och bra vind mars-jun(ett par grader varmare än medelhavet i övrigt oxå). Mar menor är en lagun som är avskiljd från medelhavet med en smal landtunga och därigenom blir varmare. Hela lagunen är ca 2 mil lång och ca 1 mil rätt över…
    Stället måste vara grymt för kite, vet dock inte hur det blåser i januari.
    Om du skulle få för dig å åka dit så ta med dig stoooor kite för även när det inte blåste så var det på gränsen för vindsurf
    så jag misstänker att kite hade gett ännu fler dar.
    Åker du bil ner så ta den vägen å kika på hur det ser ut
    kolla på http://www.lamangawind.com/home.html

    Joce

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förhållande på Tarifa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.