Senaste nytt Forums förlängare

  • voodoo

    Medlem
    10 september, 2003 vid 20:38

    Följ mastrekommendationerna för ditt segel så får du ut det mesta av det!
    Tror inte att det ska vara ngt problem att förlänga under 40cm!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 20:41

    man rekomenderar 490 men jag har 460 (förre ägaren använde 460), tycker jag får det rätt bra, men kanske skulle behöva hala ner ännu mer för att få det där “fladdret” i toppen.

  • endy

    Medlem
    10 september, 2003 vid 20:58

    Jag seglar t.ex Disco 6,9 med 460 som är rekommenderad mast, luffen ligger på 496 så förlängning ska vara 36 cm och detta funkar utmärkt, och ja man får ta i en del för att dra ned, fast jämfört med formula segel är det nog lungt wink.gif

  • pederboy

    Medlem
    11 september, 2003 vid 07:24

    Japp,
    Kör också Disco 6.9 med 36-37 i förlängning, inga problem.
    Det viktigaste är att den mast du använder passar i styvhet.
    Har använt mig av en 430 mast till mitt Style 5.2 som vill ha 429 i mast, masten låg innanför rekommenderad styvhet för seglet men när jag använde min 400 mast så blev det ett helt annat segel (MYCKET VACKERT).

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2003 vid 07:47

    För det första, skall du förlänga mycket vill det till att både masten och förlängaren är av tilräckligt hög kvalitet, dvs håller. Dessutom behöver du kolla att bommen även efter förlängningen hamnar inom det anvisade området på masten.

    Annars skulle jag säga att förlängning upp mot 45cm funkar. Med segel från ca 425-445 har du då alltså möjlighet att välja mellan 400 eller 430 mast, dvs mellan två olika styva master och därmed olika karaktärer på seglet. (att köra för lång mast är dock enligt min mening inte alls bra). Detsamma gäller givetvis för segel med 395-415 mast och så vidare. Jag tror det kommer bli vanligare och vanligare att man på detta sätt använder mastens läng för att anpassa seglet.

    Generellt blir ett segel med kortare mast mjukare i känslan och mer aktivt i låga vindregister. Ett segel med längre mast blir hårdare men stabilare. I princip är alltså den kortare masten bättre anpassad till lätta seglare och/eller seglare som kör förhållandevis små segel relativt vindstyrkan.

    Själv har jag under nästan 10 år ofta kört någon av mina segel på runt 45cm förlängning med mycket bra resultat För tillfället kör jag min 5.9 Hot Psyclone med en 4m mast med 42cm förlängning. Jag är lätt och detta funkar perfekt. Eftersom 5.9 är mitt största segel klarar jag mig utan 430-mast och kan istället uppgradera min 3.5-segling radikalt med en 340-mast.

  • mtomas

    Medlem
    11 september, 2003 vid 08:35

    Körde ett segel med luff på 535 med 490 mast. Förlängaren bockades vid första seglingen. Har fått olika råd. En del säger att masten kan skadas (?), (kanske var bra i mitt fall att förlängaren gav vika), medan andra säger att det är helt ok. Det kanske är sämre ju större segel man har?

    Med tillräckligt mycket instick i masten och en kraftig förlängare kanske det går bättre än det gick för mig.

    (Hursomhelst skaffade jag en 520 mast, så nu är 490:n över, använd en timme… Kanske du är intresserad? smile.gif )

  • lars_k

    Medlem
    11 september, 2003 vid 08:44

    Bara för att testa riggade jag mitt 5.3 på 4.00 mast i söndags. Vilken skillnad. Kändes grymt skönt, mjukt och lättkontrollerat. Väldig respons i pumpningen upp i planing. Kan tilläggas att att jag var långt ifrån överriggad. Viss veckbildning diagonalt i seglet och fladder i leachet som jag inte haft med 430-mast. Luff i seglet är 438.
    Anledningen till att jag testade är att jag kommer att försöka slimma min utrustning för sydafrika-resan och komma uder 20 kg….Genom att bara ha en mast, kanske bara två segel 4.5 och 5.3, en bom och bräda kan det gå…
    Vad tror du Ola? Hur blir det med mer tryck i seglet…?
    Med lagom tryck var det så gött så jag kan tänka mej att bara ha en mast (gärna RDM) i fortsättningen… =)

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2003 vid 08:54

    Jag tror principiellt den kan funka, men i praktiken måste du nog testa för att veta. Blir det mycket veck och fladder redan med lite drag blir detta värre med mer drag. Lite veck och fladder kanske är värt priset av ett, som du säger, skönare segel, men till slut blir det antagligen en känsla av att seglet viker sig och blir tunghållet. I och för sig hjälper antagligen mer uthal en del. Det är lite som med RDM-master. Det funkar bäst om man kör seglet lite planare än normalt

    Som sagt, testa nästa tunga 5.3-dag och bestäm sedan.

    Själv har jag beställt GultTech’s 4m RDM för att testa. Den är lite styvare än den typiska skinnymasten och det skall bli intressant att se hur den funkar med 5.9:an och även med mindre segel. Kanske kan vara ett alternativ för dig.

  • lars_k

    Medlem
    11 september, 2003 vid 09:07

    OK, ska testa, bara det kommer lite mer vind…Och mer uthal etc. Blir helt nytt setup för att trimma seglet antar jag.
    Hur mycket kostar en Gulftech RDM 4.00 och vad väger den?

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2003 vid 10:04

    1.43kg 4300 kronor på [url=”http://www.hotsailmaui.se.”]www.hotsailmaui.se.[/url] Har du inte allt för bråttom kan du få testrigga min innan du beställer. Det som egentligen rekomenderas till dina segel är Simmer SC-RDM=Powerex RDM (som jag också har en ett tag till, har sålt den till mag). GT 400 är dock lite slut hos tillverkaren nu men skall komma snart.

  • lars_k

    Medlem
    11 september, 2003 vid 10:54

    OK, jag får se vad jag gör med masterna. GT:n verkar mest lockande, 1.4 kg jfr m 1.8 för Simmer. Men vikten är iofs inte allt. Bra om GT:n är lite styvare också om jag ska ha den till större segel…

  • ola-h

    Medlem
    11 september, 2003 vid 11:09

    SC-RDM tror jag inte väger 1.8, det låter snarare som SC-6. Snarare är 1.5-1.6 lagon och då tror jag inte viktskillnaden till GT är avgörande.

    Min 340 GulfTech väger däremot 1.1 kilo och är dessutom supermjuk IMCS 13.5 -en riktig pärla i den digra mastsamlingen.

  • lars_k

    Medlem
    11 september, 2003 vid 11:24

    1.8 kg enl SP på Simmer RDM 400. Kan ju vara feltryckt iofs…
    Hehe, du verkar vara en riktig mast-fetishist =)

  • adde

    Medlem
    11 september, 2003 vid 12:43

    Enligt PX’s hemsida så skall 400 väga 1.6.

    /adde

  • poppo

    Medlem
    11 september, 2003 vid 15:53

    Tips: Gunsails Loopcomp C100 400cm väger 1,4kg och kostar 2600:- Funkat kanon i år för mig.

    Nu väntar jag bara på att nån ska ge mig skit för att jag seglar för Team Unique och försöker få dem att sälja mer, so bring it on…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums förlängare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.