Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förlorad rigg Läjet onsdag 8/10

  • Förlorad rigg Läjet onsdag 8/10

    Publicerad av oden031 på 9 oktober, 2014 vid 07:05

    Tappade min rigg som sjönk till botten efter att jointen gått av.
    Så om den skulle dyka upp någon gång så får ni gärna posta här(hur stor chans det nu kan vara med alla strömmar…)
    Simmer Iron 2013, 5,3.
    Simmer RDM mast och Chinook Big wave kolbom.

    Hoppas att alla andra hade en roligare dag:)

    oden031 svarade 9 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • cobainwindsurfer

    Medlem
    10 oktober, 2014 vid 07:24

    Fy vad trist, får hålla utkik! Vilken typ av mastfot hände detta på, local spirit, np mxt, np uxt…..?

  • brutus

    Medlem
    10 oktober, 2014 vid 07:48

    Äe f-n vad surt!! 🙁
    Höll inte säkerhetstampen (eller hade du ingen?)
    Jointen gick av för mig för ett par v sedan, lyckligtvis hyggligt nära stranden så jag orkade simma in hela kittet på c:a 30min. Tungt.. men var rätt glad att säkerhetstampen höll…
    Hoppas den “dyker upp”!

  • oden031

    Medlem
    10 oktober, 2014 vid 22:37

    Det var en NP Mxt, som ska vara erkänt bra sägs det…
    Det fanns säkerhetstamp, men tyvärr så hade jag ett skydd runt mastfoten som hade skavt av en av tamparna halvt. Vilket nog bidrog stort till att det small av rejält när jag landade ett hopp.
    Man får lära sig av sina misstag, se till att ha fräscha grejor.

  • oden031

    Medlem
    10 oktober, 2014 vid 22:45

    @brutus 728297 wrote:

    Äe f-n vad surt!! 🙁
    Höll inte säkerhetstampen (eller hade du ingen?)
    Jointen gick av för mig för ett par v sedan, lyckligtvis hyggligt nära stranden så jag orkade simma in hela kittet på c:a 30min. Tungt.. men var rätt glad att säkerhetstampen höll…
    Hoppas den “dyker upp”!

    Jag hade riggen först, men efter att ha simmat ett par minuter så kom det en våg och då orkade jag inte hålla kvar den och den sjönk som en sten.
    Det var även mycket mer strömt än vad jag hade anat, har aldrig upplevt att det varit så strömt mitt i Läjet innan, bara mer borta vid piren typ.
    Så jag hade nog aldrig klarat att simma in med riggen.
    Bra jobbat att du simmade 30 min med din rigg! Måste varit ganska nöjd efter den simturen när du räddat hela riggen:)

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2014 vid 08:58

    Tråkigt. OM något pajjar och jag måste simma in långt så brukar jag rigga ned seglet, rulla ihop det och lägga alla saker på brädan och mig själv ovanpå. Det förutsätter givetvis att man har brädan kvar. Det är inte helt trivialt att göra detta i vågorna och det kräver en viss systematik för att man inte skall tappa saker. Men det går och även om nedriggningen tar ett tag så tjänar man oftast in den tiden sedan eftersom det går så pass mycket fortare att paddla liggandes på brädan.

    Har man inte brädan kvar lönar det sig dock knappast att rigga ned,

  • oden031

    Medlem
    11 oktober, 2014 vid 11:50

    Ja kloka ord Ola! Man kanske skulle träna på att göra det i lugnare förhållanden.
    Tyvärr så far brädan in med vågorna som ett spjut, så den hade jag inte en chans att få tag i då.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    11 oktober, 2014 vid 20:11

    @oden031 728307 wrote:

    Det var en NP Mxt, som ska vara erkänt bra sägs det…
    Det fanns säkerhetstamp, men tyvärr så hade jag ett skydd runt mastfoten som hade skavt av en av tamparna halvt. Vilket nog bidrog stort till att det small av rejält när jag landade ett hopp.
    Man får lära sig av sina misstag, se till att ha fräscha grejor.

    Har själv np mxt, men jag vet inte om det spelar någon roll, själva gummijointen/gummipinnen är väl samma på mxt och uxt?

  • Aquario

    Medlem
    15 oktober, 2014 vid 12:22

    Är det någon som försökt sig på och lyckats med “sköldpaddan”, att lägga riggen på brädan med mastfoten framåt, krypa in mellan bom och segel och paddla hem?

  • electric

    Medlem
    15 oktober, 2014 vid 13:43

    @aquario 728374 wrote:

    Är det någon som försökt sig på och lyckats med “sköldpaddan”, att lägga riggen på brädan med mastfoten framåt, krypa in mellan bom och segel och paddla hem?

    Jag har försökt – men ej lyckats. Inte ens på en 150 l bräda efter ett mastbrott. Detta trots ett ordentligt ihoprullat segel, en halv mast och bom på brädan. Och nästan plattvatten. Det var helt enkelt alldeles för “vingligt”, vilket gjorde att man hade fullt jobb med att bara hålla balansen (men ändå plumsade i vid sidan ibland). Så det blev till att ligga bredvid och plaska sig fram (typ 200 m på en timme …). Att det skulle funka på mina nuvarande brädor (95 o 108 l) anser jag uteslutet.
    /Lars

  • oden031

    Medlem
    16 oktober, 2014 vid 11:46

    Kan du ge några korta råd hur man gör detta på smidigaste sätt? Sitter du på brädan och gör detta? Dum fråga kanske, men ser det nästan som omöjligt när det går en del sjö?:)

  • oden031

    Medlem
    16 oktober, 2014 vid 12:04

    @oden031 728385 wrote:

    Kan du ge några korta råd hur man gör detta på smidigaste sätt? Sitter du på brädan och gör detta? Dum fråga kanske, men ser det nästan som omöjligt när det går en del sjö?:)

    Frågan ovan var till Ola:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förlorad rigg Läjet onsdag 8/10

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.