Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Formula eller kite när det blåser dåligt?
-
Formula eller kite när det blåser dåligt?
Publicerad av anonym-anvandare på 22 oktober, 2002 vid 20:58Har funderat på ett alternativ när det blåser dåligt. Ska man satsa på formula eller kite när det blåser dåligt. Personligen tycker jag kite lockar mer, formula verkar så fruktansvärt klumpigt. Kom med åsikter och erfarenheter när det gäller det här nu!!!
getwet svarade 21 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Jag har både och, en stor kite och en stor formula för lättvindarna. Kiten är helt ok när stränderna så tillåter, innebär långa sandstränder utan träd och annat bråte i vägen. Formulan kan du segla var som helst……
Tänk på att kiten kräver “rena” stränder och alltid påland eller halvvind…..men visst f.. är det roligt att känna trycket i en kite. -
Hur har du råd med både formula och kite då? Det kanske bara är jag som är fattig! 🙁 Men är inte formula extremt svårt att typ vattenstarta med och så. Så ska man kita så ska man kanske bo söderut, det lämpar sig nog bättre där med längre sandstränder?
-
Med en formula är det nog svårt att vattenstarta, om man kör med +10kvm segel. Men det är ju direkt omöjligt att dra rigg på en sådan bräda med tanke på volymen, den kommer ju inte sjunka i vilket fall.
-
Du har uppfattat det korrekt, enligt min mening. Kite söderöver och Formula längre upp. Visserligen finns det bra ställen för kite även i Sthlm där jag bor men det är få stränder som passar. Man får noga vara beredd på att resa en del om man vill ha bra segling.
Svårt att vattenstarta med en Formula? Sällan man gör det eftersom det är mycket volym och stabilt. Och händer det att man går i så är det nästan snabbare att dra rigg. Men jag har vattenstartat ex antal gånger med 11.0 och ser inte det som speciellt svårt. Visserligen inte som en 5.0, men vadå…… Jag tror många drar sig för för en formula för att man tycker det verkar för stort…man vänjer sig och får så mycket mer timmar på vattnet. Förr tyckte jag min 8.4 var stor, numera känns den liten….och man orkar så mycket mer den dagen det är dags för smågrejerna. -
Så om man bor i värmland ska jag satsa på formula då? Det är någon enstaka som har släpat hit några kitar. Finns typ 2 stränder som lämpar sig och det är där de håller till. Någorsålunda långa sandstränder, inte som söderut men ändå. Kite lockar mer faktiskt! Eller ska man köpa både och?
-
Ja varför inte bägge två, begagnat kan du säkert få bägge för samma pris som ett enda kitt nytt. Pröva en säsong och skicka det du anser minst intressant.
-
har inte kort kite men funderat mycket pa det, ni sager att
man behover palandsvind eller halvvind,ar det bara en
sakerhets sak eller varfor kan man inte kora i ovriga vindar? -
Är sugen på att prova formula jag med.synd bara att de är så drygt!
-
Det stämmer, aldrig segla kite i frånlandsvind, och absolut inte som nybörjare…..
Logga in för att svara.