Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula eller Slalom

  • Formula eller Slalom

    Publicerad av martinj på 28 oktober, 2003 vid 16:45

    Hej,

    Till att börja med är ju det här ett helt fantastiskt forum på nätet. Slutade surfa 93 efter ett par år i grymma Fiskebäck. Men nu är det dags igen. Slalom eller formula? Kom igen vad ska man skaffa? Vill bara åka fort rakt fram. Såg filmen med trimaranen i ett annat inlägg. Formula ser ju roligare ut än klassiska race med div 1 och 2 brädor :-). Tror ni man klara sig en säsong med en 91 liters Starboard Sonic eller likn. i vindar på 6-7 m/s och uppåt? Och hur funkar formula när det verkligen blåser uppåt 13-15 m/s, kör man fortfarande med jättesegel då?

    /Martin

    nordgren svarade 20 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • 11sekmeter

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 16:50

    Ska du segla i så klena vindar som 6-7s/m så ska du välja formula. Den klarar även av de hårdare vindarna du nämnde, men där är det klart roligare med slalombräda. Med tanke på att det “aldrig” blåser hårt i detta land skulle jag satsa på formulan.

  • styret

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:04

    jag tycker att ska man köpa nått nytt för att köra snabbt så verkar dom nya korta, breda salombrädorna skoj. typ fanatic falcon slalom eller rrd avantglide (fast den ses väll som freeride, fräck iallafall) hypersonicen kan man väl nämna i samma veva?.
    en formula kräver väl rätt mycket av seglaren om man ska köra i hårda vindar.
    kanske inget man plockar fram sådär efter 10 års frånvaro?

    den stora avantlgliden tar mellan 6.5 och 9.5 så amn får nog sin vattentid iallafall och kan sen köra rätt länge neråt med. fanaticen kan jag inte få fram nån info om eftersom min dator krånglar.

    dels är det lite coolare och dels tycker jag det verkar sjysstare brännabräda om man inte ska tävla och vill ha nått att jobba frma sin surfing med igen.

    Men jag är iofs ingen racekille.

  • gurra1978

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:09

    Jag tycker du ska köpa en Hypersonic om det inte betyder så mycket att ta extrem höjd.

    http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Number=154662&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1

  • speedjanne

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:15

    Hej!
    Skall du bara ha en bräda köp en hypersonic,den är som gjord för Fiskebäck,med byiga förhållande.Köp även 2 racesegel,ett på c:a 8.0-8.5 och ett på 6.0-6.5 så har du ett enormt vindregister.Vi är nu 7-10 st som har hyper eller liknande i Fiskebäck,så det kan bli en hel del tävlingar nästa år!
    Gå in till Surfcompaniet och pruta rejält wink.gif,dom har ett par hyper över.

    Mvh SpeedJanne GBG

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 19:26

    Janne hur gör du med hypern när det blåser fem ms?
    Inte kan du väl vatten starta då lr?Hur funkar det att dra rigg med ett stort 9.0 race segel på hundra fem små liter när man väger så mycket som både du å jag gör!! grin.gif

  • speedjanne

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 19:44

    Om du väger 90kg och vill segla i 5m/s så är väl INTE hyper 105 någon bra bräda.Det finns ju 125 och 133 också.Jag tror att 8.5 är max vad som känns komfortabelt på hs 105.Själv tar jag 12.0 och 147:an när det blåser 5m/s grin.gif

  • styret

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 21:17

    fanatic falcon, slalom tar segel mellan 5 och 10 kvadrat fick jag fram nu. då har du en bra enda bräda om det är speed som gäller. sen ser den ju fräck ut med eldsflammor och dubbla utblås där bak och grejer.

  • nordgren

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 21:50

    Eldsflammor?
    Är det inte denna du menar?

  • markram

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 06:34

    Svar till:


    fanatic falcon, slalom tar segel mellan 5 och 10 kvadrat fick jag fram nu. då har du en bra enda bräda om det är speed som gäller. sen ser den ju fräck ut med eldsflammor och dubbla utblås där bak och grejer.

    [/ QUOTE ]
    Har kollat in test av den och den tycks få j-ligt bra betyg i allt förutom slagtålighet (är ju ganska lätt).
    Som jag uppfattade det var den vassare än SX 110 140 mf.l.
    MEN vem sjutton tar in Fanatic Slalom i sverige?

  • boman

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 07:42

    Det ligger en i Bromma på Skidsport, den lätta versionen.
    Endast 16000kr…

  • oscar

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 08:28

    Falconthunderxl.jpg

  • styret

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 09:10

    där fick vi en lite glimt av flammorna. dom sitter i utblåsen där bak.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 11:10

    Jösses, tack för alla svar. 10 års frånvaro, jag hoppas att det är som med cykling smile.gif. Precis när man bestämt sig för en raffig slalombräda, dyker den där jkla Hypersonicen upp. Verkar hur grym som helst.

  • nordgren

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 12:33

    Hehe okej det är där de rackarns eldflamesen sitter! wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula eller Slalom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.