Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula-gippar?

  • Formula-gippar?

    Publicerad av maglu på 28 juni, 2011 vid 11:03

    Första säsongen jag kör formula i lätt och medelvind. Riktigt kul.

    Men funderar lite på gipparna. Sätter de flesta, men är långt från att behålla planing, trots hög fart in i svängen.
    Tycker även det är lurigt just i ingången. Känslan är att jag nästan måste initiera ett kastfall för att få fram vikten och kunna kliva över på läsidan. Kanske är så man behöver göra?

    Tips på teknik? Kanske något att fylla på med i den annars ypperliga Formula-guiden.

    barkis svarade 12 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • vivace282

    Medlem
    28 juni, 2011 vid 20:59

    Här finns lite info: http://www.carbonsugar.com/technique/the-learning-plateau-and-how-to-climb-off-part-ii/

    3:16 in i denna film ser man en fullplansgipp med formula… resten är bara massa portugisiska:tongue:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=NgBwsG9zD48&feature=related”]YouTube – ‪Paulo dos Reis – Volta de Ilhabela Formula Windsurf‬‏[/ame]

  • dr-masse

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 07:12

    Snabböversättning – Han har flyttat ner till Isla Bela, som ligger vid kusten nedanför São Paulo, för att kunna träna hela tiden, blåser 6-10 sekundmeter i stort sett dagligen där, bäst drar det på i sundet.

    Vill köra runt hela ön, helst vid hård SO, och sedan bjuda in andra vindsurfare från hela världen för en sådan tävling. 3-4 timmar tror han att det går att köra på.

    Sedan gör han lite reklam för formula, berättar om att det funkar mellan 7 och 35 knop, han har segel på 10, 11 och 12 kvadrat.

    Åsså bjuder han på ett par riktigt fina formulagippar, som sagt.

    Ilha Bela är för övrigt lite av ett “formulafäste” i Brasilien och jag kan verkligen rekommendera svenska Formula-surfare att åka dit. Sagolikt bra ställe för just den klassen. Mycket kitesurfare finns där också, inget problem då det är mycket gott om plats på vattnet.

  • maglu

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 08:30

    Ahh, tackar! Riktigt bra instruktioner i första länken.

    Fick lite filmat i helgen och kan direkt se en del stora skillnader. För sen riggflipp, för lite aggressivitet i flippen…bl.a, bl.a =)
    En gipp vid 1 minut. En helt misslyckad vid 3 min.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=8qdJ5cn48LA&feature=channel_video_title”]YouTube – ‪Formula Vindsurf Sommar‬‏[/ame]

  • vivace282

    Medlem
    29 juni, 2011 vid 20:09

    Tackar för översättningen… Det låter ju inte helt fel att åka till Brasilien. Ser ut som man måste biffa till sig lite innan man åker, vill ju inte se otränad ut brevid Paolo dos Reis:laugh:

    dr Masse;660624 wrote:
    Snabböversättning – Han har flyttat ner till Isla Bela, som ligger vid kusten nedanför São Paulo, för att kunna träna hela tiden, blåser 6-10 sekundmeter i stort sett dagligen där, bäst drar det på i sundet.

    Vill köra runt hela ön, helst vid hård SO, och sedan bjuda in andra vindsurfare från hela världen för en sådan tävling. 3-4 timmar tror han att det går att köra på.

    Sedan gör han lite reklam för formula, berättar om att det funkar mellan 7 och 35 knop, han har segel på 10, 11 och 12 kvadrat.

    Åsså bjuder han på ett par riktigt fina formulagippar, som sagt.

    Ilha Bela är för övrigt lite av ett “formulafäste” i Brasilien och jag kan verkligen rekommendera svenska Formula-surfare att åka dit. Sagolikt bra ställe för just den klassen. Mycket kitesurfare finns där också, inget problem då det är mycket gott om plats på vattnet.

  • swe-31

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 14:09

    Hej

    Tittade lite på dina gipppar, du gippar halvind till halvind alltid svårt, ta ut en större cirkel, så att du kommer ner på djup slör och sen gipp till djup slör för att sen lova upp.

    Ingen klara gippa halvind till halvind med formula. På tävling tar vi alltid lite extra höjd för att sen falla av ordentligt innan märket och gippen.

    Luta dig mer framåt i gipparna, står man långt fram går inte svängen så fort och man behåller farten, planingen lättare.

    Ingen superbra gipp i filmen men den visar det jag skriver om.
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=xN35LNJOj3U&feature=related”]YouTube – ‪fanisformula jibe‬‏[/ame]

  • maglu

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 15:42

    Har testat lite av det du säger, framför allt att försöka gå på slör i utgången, men upplever att segelflippen vill vrida runt brädan upp i vind. Men det kanske beror på att jag tappat för mycket fart i ingången till gippen.

    Jag tror på det du säger om att också initiera från slör. Tänkt igenom känslan i efterhand. Försöker få fram vikten när jag kliver över på läkanten, men med halvvind har jag bra dra i seglet, som förvinner så fort jag börjar svänga. Ofrånkomlig bakvikt. Med mindre tryck innan jag kliver över borde problemet bli mindre.

    Om man slapp jobba de här dagarna…perfekt sjöbris utanför kontorsfönstret idag o 25 grader varmt.

  • carl-r

    Medlem
    30 juni, 2011 vid 20:35
    SWE-31;660739 wrote:
    Hej

    Tittade lite på dina gipppar, du gippar halvind till halvind alltid svårt, ta ut en större cirkel, så att du kommer ner på djup slör och sen gipp till djup slör för att sen lova upp.

    Ingen klara gippa halvind till halvind med formula. På tävling tar vi alltid lite extra höjd för att sen falla av ordentligt innan märket och gippen.

    Det där måste jag testa.
    Tack för tipsen! 🙂

  • maglu

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 18:28

    Lite övning i helgen, med tester av teorierna 🙂
    Kändes bra att initiera gippen från lite mer slör. Bättre fart, fotarbetet funkar ok..ibland… men segelflippen blir komplicerad fortfarande. Seglet vill ju styra runt brädan upp i vind så fort jag släpper bakhanden o drar runt. All fart borta…
    Jag gissar… Flippen kanske kommer för sent?

  • seeberg

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 21:10

    Testa att pumpa i bakhanden några små lätta tag innan flippen görs, för att behålla planingen, forcera även gippen lite extra, dvs ta i relativt mkt för att seglet ska slå över snabbare, du gör det förmodligen för långsamt det är säkert därför den lovar upp. Det kan även hjälpa lite att titta bakåt under gippen-ungefär som vid en slalomjib. Svårt att förklara men tänk dig in i situationen varje dm.

  • Aquario

    Medlem
    13 juli, 2011 vid 07:41

    Ursäkta en dum fråga från någon som inte vet något om formula, men efter att har studerat Jem Hall i Beginner to Winner videon ett antal gånger har jag fått för mig att man skall försöka hålla kvar seglet i fel position (bomnocken först) tills hela svängen och fotarbetet är avklarat. Det måste givetvis vara grymt tungt och svårt när man kommer upp i monstersegel över 7,5 m2. Själv har jag aldrig lyckats sätta en gipp så alla tips är välkomna, speciellt hur det görs i lättvind då brädan verkar tappa all fart och stabilitet när man seglar läns.

  • maglu

    Medlem
    13 juli, 2011 vid 09:54

    I förlängningen vill du byta fot i samband med riggflippen i ett flytande moment. Men när man tränar första gipparna är det bra att dela upp momenten, speciellt i lättvind, där det kan vara bra att ligga kvar i clew-first och få stabilitet där innan segelflipp.

    Länsläget ska bara passeras snabbt mitt i gippen. Stannar man där blir det vingligt som du säger…
    Segla läns går inte bra på formula eller någon annan bräda. Formula kan gå djupare slör men fortfarande inte plattläns och behålla fart.

  • Aquario

    Medlem
    13 juli, 2011 vid 13:00

    Tack för tipsen, tyvärr blir det mest gippträning när det inte är planingsvind, annars är det betydligt roligare att träna sig på att kontrollera planing, fotstroppar och hängsele. 🙂

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 juli, 2011 vid 14:35

    Om Du har vanlig bräda (ej Formula) så är det en bra investering att köpa DVD:n Intuition om Gybes med Guy Cribbs. Där finns ALLT Du behöver veta!

  • swe-31

    Medlem
    13 juli, 2011 vid 18:29

    Vill du lära dig allt om Formula teknik, trim, racing så kan jag varmt rekomendera DVDn Pro Secrets Start to finish.

    Här är klippet om formula gippen, bara ut och träna.:wink:
    http://blip.tv/totalvidinc/pro-secrets-start-to-finish-with-windsurfing-s-top-ten-54179

  • maglu

    Medlem
    14 juli, 2011 vid 14:16

    Filmer är ju alltid bra att ha på lager när det inte blåser =)
    Var hittar man bäst Pro Secrets-filmen? Hittar den på lite siter i US…borde finnas närmare, eller?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula-gippar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.