-
Formula rigg 10+ värt det?
Nu när surfsäsongen tyvärr är över för mig (studier+jobb) har jag börjat fundera på vad jag ska köpa för utrustning till nästa säsong, jag har idag en ganska starboard formula från 2004 med 70 cm fena(drake 700) och ett severne code red 10m2 segel. Jag har på mitt sommarboende sjötomt vilket gör att jag ofta kör formula där, i en relativt skyddad vik där det sällan blåser speciellt mycket.
Jag är bara ledig några få veckor varje sommar och försöker då maximera min TOW. Kryssa är viktigt då jag gärna seglar mindre “utflykter” . Tycker att formulan är en perfekt bräda för detta.
Jag har tidigare haft en större rigg på 11 m2 men när masten(från 04) gick av så kändes det väldigt dyrt att ersätta den då seglet är från 04 och rätt slitet.Det känns dock som om det finns många dagar jag försöker surfa när det är precis på gränsen att jag inte planar alternativt att jag lyckas pumpa igång men tappar planing direkt. Det känns som att tröskeln för att behålla planing utan att tappa höjd ligger exakt på 5 m/s med nuvarande grejer. (har vindmätare som jag kollar innan jag går ut).
Frågan är vad som är bästa sättet att sänka denna tröskel, där jag surfar blåser det väldigt ofta typ 4-5 m/s, exempelvis är detta en typisk sjöbrishastighet. Går det att sänka planingströskeln till 4 m/s så skulle jag troligen fördubbla TOW.
Jag funderar därför över följande kompletteringar:
Är ett större segel typ 12a vägen att gå, tänker att Code red 10,0 är ett segel avsett för brett register och därför inte lättvindsoptimerat? Och är detta mycket tyngre(använt i rätt vindförhållanden förstås).
Eller kanske en extrem lättvindsfena?
Eller kanske rent av en ny bräda då det säkert hänt en del sedan 04?.Eller vinner jag så lite att jag gör bättre i att spendera pengarna på att fixa till gapet mellan 7,5 och 5,6 i min freeridesegelgarderob..
Alla dessa på en gång är nog lite över min budget för en säsong dock…Tacksam för vägledning!
// Alken
Logga in för att svara.