Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing formula segel till reptile mast?

  • formula segel till reptile mast?

    Publicerad av sailortrash på 8 maj, 2013 vid 18:58

    hej

    jag har en 550 Reptile 100% mast som jag kör till ett CC 11.0 segel. tycker att det funkar bra, riggen känns balanserad och stadig i byar uppåt 9-10 m/s. Nu letar jag efter en 12.0, och undrar om ngn annan har några erfarenheter av denna mast i denna storlek. Det sägs att maten är en kopia på X9-masten, så då borde den lira med de flesta FT-segel?

    Reptile själv kallar sin kurva “natural bend curve” och de verkar vilja placera sig som CC. och den funkar ju bra med det CC segel jag kör nu.

    som sagt, om ngn vet något mer om denna mast så dela gärna med dig..

    swe-496 svarade 11 år sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • swe-496

    Medlem
    12 maj, 2013 vid 05:39

    Jag använder en reptile 580 till ett Challenger 12.0. Det funkar jättebra. Mitt tips är att maila reptile och fråga dem. Vet att de har har gjort eller gör racemaster med olika böjkurvor till olika segelmärken. Vad är det för segel du har till din mast. Vet inte vad CC är för segelmärke.

  • sailortrash

    Medlem
    12 maj, 2013 vid 07:01

    hej

    CC menar jag Constant Curve…men att döma av andra trådar i detta forum om böjkurvor verkar ju det spela mindre roll.

    Jag seglar ett Ka-formula.

    jag gör så att jag mailar dem.

  • swe-496

    Medlem
    12 maj, 2013 vid 15:17

    Nja på racesegel spelar böjkurvan stor roll. Fel böjkurva kan betyda att seglet inte funkar alls utom i ett väldigt smalt vindregister. Maila även KA om vilken böjkurva ditt segel ska ha. De kan även rekommendera mast efter din vikt. Lätt seglare kan ha lite mjukare mast och en tyngre seglare kan ha lite styvare mast. Racesegel är rätt känsliga när det gäller mastval.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing formula segel till reptile mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.