• Formula speed

    Publicerad av marcus på 7 maj, 2012 vid 12:57

    Klangen o alla andra ”Formula-speedare” …the race is on !!!
    Tror jag, i lördags, slog ditt gamla svenska Formula rekord från i höstas Klangen …
    28,51 i avg. o 30,75 på 2 s. Inget oslagbart alls ….förväntar mig/ hoppas det blir slaget
    av andra snart. Jag kommer definitivt försöka slå det.
    Det är ju fruktansvärt kul att ladda speed med Formula …blir väldigt mkt slörtid o mycket adrenalin -redan i måttliga vindar.
    30 knop på formulan känns som 45 knop på speedbräda …

    (Provade Diethelms 2012 för första gången. Det kändes som det kommer krävas en hel del insegling för att få ut max på kryss o djupa slörar av den, men den har potential och är väldigt snabb ! )

    marden svarade 11 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • vivace282

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 13:50

    Snabbt seglat:)
    Hur mycket blåste det o vad hade du för fena o segel till pd brädan?

    /björn

  • mattias-j

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 13:57

    Trodde aldrig jag skulle säga detta, men jag testar gärna din gamla formula Marcus. Men jag vägrar segla större segel än mitt Simmer 9,5 🙂 men det borde väl räcka…

  • tobhed

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 14:06

    Marcus session samt vilka prylar han använde
    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=96967&uid=2250

  • marcus

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 14:55

    Du kommer inte ångra dig Mattias …det är kul …..och du kommer öka din ”fostrande- slörtid-på gränsen till kontroll” markant.
    9,5 räcker långt. Ska man tävla så måste man ju absolut ha större för att kunna ta max höjd o gå max djup på slörar och ha tryck även i vindsvackor.
    Men det skiljer förvånansvärt lite på att komma i planing med ett 9,5 jämfört med ett tex 11,0.
    I lördags så seglade jag först 9,5 …men i Helgasjön så kommer det ofta kraftiga kastbyar så jag hade svårt att få harmoni (vill testa/ känna av nya brädan riktigt). Så jag bytte ner till 8,6.
    Ett 8,6 på formula känns som ett riktigt litet segel … smidigt o skönt. Blev förvånad att jag fick betydligt snabbare topphastighet med 8,6 ’an (hade det varit tävling med kryss o slör hade jag kört med minst 10,0).
    Björn: jag körde en 5 år gammal Deboichet R 16 S 70 cm. En snabb klassiker….
    Blåste i medel 9 ms såg jag efteråt. Korta byar på kanske upp till 14.

  • mick

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 15:38

    Häftigt, Marcus! Grattis!

    En fråga från en novis: vad vinner du på att köra formula i 9-14m/s-vindar jämfört med en stor slalom? (En stor 75-bred slalom tar ju också sig igenom vindhålen men kan kanske ge ännu bättre toppfart.)

  • badjanne

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 16:10

    Fick upp min AHD SL1, 140 liter 81 bred, i 29,38 average med 7,8 North Ram. Så visst går det att köra fort med stor slalom
    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=87614&uid=3126

  • mattias-j

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 16:16

    Det jag vill åt är att plana med bra tryck redan vid 5-7 m/s och enligt Ricky(Richardsons nya smeknamn) så får man “overpowerd” känslan tidigt med formula brädan. Sen måste man segla den sjukt djupt för att inte börja plana på den stora fenan. Detta ger dig bra träning för din speedstance. Och det verkar ju funka för Ricky!! 🙂 Har jag fattat rätt?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 18:03

    Fina farter med STORA BRÄDOR! Ni körde nästan lika snabbt som den här flickan:

    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=96820&uid=4567

  • klang

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 18:28

    hahaha… gött Marcus… bra kört. The heat is on…

    Mitt lilla speedrekord från i höstas gjordes med en sjögräsfena i Habos plattvatten, betydligt svårare att köra fort med en 70cm fena i chop (som jag antar att du har på sjön), jag är rackarns imponerad…

    har en BOSS B5:a 70cm beställd… min fena BOSS 74cm är inte jääätte snäll när det brallar i med 10.0:an… men sen… då jäklar…

    tror det är många andra som kan hänga på… Körde med Hartwig och Sjöstedt igår, det fick till några riktigt fina slörar… får se till och tvinga på dem GPS nästa gång…

  • klang

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 18:31

    @Mattias J, ja jag tycker iallafall att det är speciellt klurigt att kontrollera svärdet till fena…

  • marcus

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 20:45

    Visst är en slalom bräda oftast mycket snabbare (men fartkänslan är inte större) Tycker även slalomsegling är fantastiskt roligt …en dag med bra tryck i Haga med kompisar och bojar utlagda är svårslaget ….

    För min del blir det dock betydligt mer Formula än slalom. Mick här är några av anledningarna:

    *Stancen för speedsegling med Formula är i princip identisk som för speedbräda. Svårarare att få den stancen med slalombräda. Inför speedtävlingar seglar jag alltid bara Formula eller ännu bättre såklart speedbräda -om det är vind till det.
    (Det är min uppfattning. Finns många som trimmar bra speedstance / känsla med slalom utr.)

    *Mer slörtid. Med Formulan kryssar man snabbt upp några km.

    * Krävs mer fokus vid slör för att behälla full kontroll redan vid måttlig vind.Fostrande -ger bra kontroll.

    *större vindregister.

    * Tar man tex en timmes lunchpass så kan formula bli ett bra fyspass redan vid måttlig vind. Kryssa upp några km …max 10 sek icke planing per slag sen slör med gippar och max ett par sek icke planing per gipp.

    En sak till, detta låter nog löjligt för många men ju äldre jag blivit ju mer har jag börjat njuta av naturupplevelsen på vattnet …med formulan blir det ofta lite längre turer…
    tex kryssa upp någon mil efter Öland kust en solig juli-dag ..heja lite på segelbåtarna man passerar …stanna upp några km från land ….o ta in Öland från havet ……
    det är ofta så vackert så jag blir tårögd .. …bara att njuta så länge det går … …
    Nu kanske jag flippade ut lite …bäst att sluta ..:-)

    Ja Mattias du har fattat ung. rätt …men nej ….snälla inte Ricky …det låter som en lätt homosexuell wannabe-windsurfare ….som numera börjar spela golf …o då gärna med
    sin gamla rosa Ocean Pacific T-shirt med palmer på …

  • mattias-j

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 21:04

    Ok, då får du väl vara Marcus då. Tänkte bara särskilja lite på dig och Markus. Men ALLA vet nog förresten att du är c och Markus är k numera… Vet precis vad du menar med naturupplevelse. Saknar ibland långturerna man gjorde med “kossan”… Men det kanske kan bli återupplevt med formula.

    Och så inget ont om golf nu. Det är perfekt att ta till när det inte blåser för att inte bryta ihop totalt. Dessutom sjukt mentalt fostrande. Den som säger att golf är en pensionärssport har inte fattat grejjen, och har förmodligen varken rätt psyke eller bollsinne. Att planera ett slag är som att vänta in rätt vindby innan man drar iväg. För det är ju inte toppfarten som fixar min average…. 😀 Och så var det den där naturupplevelsen…:cool2:

  • marcus

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 21:36

    Kan motvilligt erkänna att jag spelat på en hel del natursköna banor (där det inte krävts något fånigt grönt kort) ..men sista gången var i Spanien för några år sen …tyckte jag var i toppform o att det gick väldigt bra … …då kom det fram en spansk golftränare, han la sitt fånig Titleist-keps- beprydda huvud på sned och sa på knagglig engelska… den mördande kommentaren: is it the first time you play golf ?…..det var då min golfkarriär tog slut …….

  • swe117

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 21:47
    Marcus;687921 wrote:
    Kan motvilligt erkänna att jag spelat på en hel del natursköna banor (där det inte krävts något fånigt grönt kort) ..men sista gången var i Spanien för några år sen …tyckte jag var i toppform o att det gick väldigt bra … …då kom det fram en spansk golftränare, han la sitt fånig Titleist-keps- beprydda huvud på sned och sa på knagglig engelska… den mördande kommentaren: is it the first time you play golf ?…..det var då min golfkarriär tog slut …….

    Rätt beslut där Richardson, golf är ju ändå ingen sport, det är ett spel 😉

  • benke-2

    Medlem
    7 maj, 2012 vid 22:19

    Nja, finns väl inga fler Ricky (Brusch) eller??

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.