Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula vs Mistral 1

  • Formula vs Mistral 1

    Publicerad av manno på 9 augusti, 2002 vid 22:36

    Jag har funderat på vad som går snabbast i ca 4m/s, en bred jävla formula som planar eller en lång jävla “mistral one design”?

    wisco svarade 21 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • Knatte

    Gäst
    10 augusti, 2002 vid 15:25

    Skulle tippa på att Formulan är snabbare.
    Annars hade vi nog fortfarande seglat med “kossor” vid lättvind och inga formulabrädor hade funnits.

  • joeithafish

    Medlem
    11 augusti, 2002 vid 20:07

    a men hur gick det i Åland-öregrund racet?
    kan ha varit tillfälligheter men ändå.

    citat från MSF:s sida: “Den största tävlingsframgången för våra seglare inträffade under det sk “Havsracet” den 30 juni, en tävling över Ålands Hav från Eckerö till Öregrund – en sträcka på ca 40 sjömil. Man seglade i lag om 2-3 personer och hade en kort mellanlandning på en ö i det svenska kustbandet, innan man fortsatte in mot målgången i Öregrund. Varje lag var utrustade med vattentäta GPS-navigatorer, nödbloss, sjökort etc. Vårt lag, bestående av Marcus Björke, Sören Sundqvist och Peter Aalto, seglade in på en suverän andra plats efter värdscupmeriterade Anders Bringdal och Marcus Liljeheden. Då var man före flera andra professionella seglare – det skall medges att deltagarlistan gav oss skrämselhicka när den blev offentlig strax innan tävlingen. Kvällen innan skepparmötet diskuterades en rad mer eller mindre ociviliserade åtgärder för att förbättra våra chanser…

    Klassen var helt fri, så man kunde ställa upp med vilka prylar som helst, och när det gäller material så är vi förstås helt underlägsna. De lätta vindarna denna dag gynnade dock vårt “val” av utrustning (fanns inte så mycket annat att välja på…) – centerbordsförsedda brädor av entypsklass. Efter att ha blivit rejält distanserade i den något blåsigare starten kom våra seglare ikapp och om de flesta innan man efter ca 7 timmar, utmattade men nöjda, passerade mållinjen.”

  • swe-16

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 11:03

    Så fort formulan planar (3,5-4,5 beroende på teknik och seglare) så går den i ca 8-12 knop på halvvind, dvs mycket fortare än Mistral eller Div II brädor i samma vindar. På en kryss-länsbana krävs det kanske ngn sekundmeter till för att Formulan skall dominera.

    I vindar under planingsvindar går förstås Mistral bättre, Div II är förmodligen det absolut vassaste man kan ha i sådana förhållanden.

    mvh
    Per

  • mbjorke

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 13:17

    Per har helt rätt. Det skulle vara tajt match på en kryss/läns bana i 4 m/s.

    Jag har faktiskt inte kommit över att vi hann om alla. Min kompis Sören var faktiskt första person till mellanstoppet på Skogskär, dvs han kom före Bringdahl och Liljeheden. Och då hade vi stannat och pinkat på en ö utanför Eckerö före start, Peter Aalto skulle ta en tobak (fast dom hade han glömt så klart), vi ålänningar är alltid sena till start, så ingen var mer förvånade än oss när vi gick i mål som tvåa över Ålands hav.

    Orsaken var naturligtvis att vi urdålig vind. Inomskärs, efter skogskär blev det dock tajt mellan Formula och One Design. Bringdahl och Liljeheden pinade förstås ifrån med 15 minuter mot deras förspårng på 7 minuter, men sedan hade vi faktiskt nästan samma fart som Formulabrädorna med lägre volym, dom gick tidvis snabbare bara. Från Skogskär var det bara en Formulaseglare som kom om oss, och då blåste nog 4-6 m/s skulle jag tippa.

    En One Design tar i alla fall bättre höjd en de Formulabrädor som var med då och det hade vi en stor fördel av. Vi gick betydligt långsammare än Formulaseglarna men tack vare att vi tog bättre höjd så tog vi oss ungefär lika fort fram. När det blåste 2-3 m/s var vi överlägsna (men det känns inte så surfigt måste jag medge att puttra fram i 2 knop). Hade det blåst mera hade nog vi inte haft en chans mot Formulaseglarna, så tack vare att det var nästan helt vindstilla under en period av ca 3 timmar kom vi om dom allra flesta innan stoppet i Skogskär. Bringdahl var på väg att göra sitt livs bästa affär, byta en splitterny RRD Beast mot en begagnad Mistral One Design. Nu skall jag själv skaffa Formula.

    hälsn.
    /marcus björke

  • stinger

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 14:07

    Kort fråga bara: Vad hade ni för segel på Mistralen?? Kan vara intressant att veta med tanke på att jag misstänker att Formula-grabbarna körde 12.5…

  • mbjorke

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 14:14

    Jag hade 8.1, dom andra hade 7.5 och 7.9 olika märken. Vi var ganska likvärdiga. Mitt segel var dessutom ett camberlöst segel.

    Jag tror Bringdahl och Liljeheden hade 12.0 då, men det var många Formula seglare som hade 9-10 kvadrats segel också.

    /marcus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 15:53

    Jag måste bara passa på och fråga en sak. Per pratade om en Div II bräda. Vad är det för typ av brädor?

  • stinger

    Medlem
    14 augusti, 2002 vid 19:49

    En sorts rundbottnad bräda som var vanlig förr i tiden. De första gångerna windsurfing var med på OS var det med rundbottnade brädor. Hette de inte Lechner?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 06:48

    Lite Besserwisser kommentar till ovanstående. Windglider var den första OS brädan, tror det var -84 i Los Angeles som var första OS året. Lechner var en av många tillverkare av Div 2 brädor och när man bytte ut Windglider mot Div 2 så var det Lechner som valdes till OS bräda och användes i Syd Korea och Barchelona. Div 2 brädan är väldigt snabb i lättvind och väldig svårseglad i hårdvind, undanvindarna var en utmaning.

  • stinger

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 07:42

    Jag messerschmittar lite tebax: Var det inte uppvisningsgren 1984??? 😉

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 08:43

    Ooops, där fick man…..Det känns bekant, stämmer säkert.

  • wisco

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 13:07

    oj vad gamla ni måste vara.. =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula vs Mistral 1

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.