Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing formula vs race som förr

Taggad: 

  • formula vs race som förr

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 januari, 2002 vid 12:17

    Det har varit en ganska kul diskussion under deboichetposten de senaste dagarna. Mycket snack om materialhets och kostnader.
    Anledningen till att Formula skapades var ju att antalet prylar och därmed kostnaderna skulle minska.
    Ni som var med och tävlade innan formula, vad anser ni om skillnaden mellan förr och nu kostnadsmässigt? För fem år sedan var man väl tvungen att ha åtminstone en 295 och en 270, samt segel 5.5-8.0, även om man kanske inte var tvungen att uppdatera hårdvindsprylarna varje år? Å andra sidan verkar det ha blivit viktigare att ha absolut rätt mast, rätt fena och det senaste största seglet nu… För att inte tala om en bil som är bredare än brädan…
    Har det blivit billigare eller dyrare att tävla?

    anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • swe-16

    Medlem
    16 januari, 2002 vid 15:30

    Jag kan bara tala för mig själv. 1998 och 1999 hade jag 4 brädor och 7 kompletta riggar. I år har jag 1 bräda och 3 kompletta riggar. Det är med andra ord VÄLDIGT mycket billigare att fösöka ligga på topp. Även om riggarna blir dyrare är det fortfarande en avsevärd skillnad mot förr.
    Om man inte satsade så hårt förr så kunde man komma undan med två halvbra brädor och 3-4 segel och fortfarande vara med i 99% av racen. Skulle tro att det fortfarande var dyrare då, men med de nya priserna på de stora seglen så äts givetvis gapet upp.

    Jag vill dock poängtera att jag numera kan segla i snitt 4 ggr/vecka i Sthlms skärgård mellan april och nov…det är många timmar på vattnet det. Detta var inte möjligt för bara 3 år sedan då jag kanske kunde vara ute i snitt max 1-2 ggr/vecka. Surfkostnaden per seglingstillfälle har alltså minskat ännu mycket mer.

    Vem vet var vi skulle hamna med några års fri utveckling till…6 av 7 dagar? Vem vet…sporten kanske skulle hinna dö ut innan vi kom dit också….det lär vi aldrig få veta för nu har vi ganska omfattande regelbegränsningar och det är bara att acceptera.

    För det andra skulle jag vilja poängtera att det är en enorm prylhets idag. Alla verkar tycka att det är nödvändigt med 3 nya/beg segel varje säsong. Titta på flera seglare i topp 20 skiktet…de hade bara 1 segel de tävlade med förra året…då börjar det bli riktigt billigt. Vissa av dem slog sig även in i topp 10. Här bör man också kunna diskutera nyckeltalet kostnad/placering 😉
    /Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 januari, 2002 vid 17:49

    Utvecklingen går mer åt en lättvind <10 och en hårdvindsbräda >10.Om man vill vara bäst internationellt sett.Kanske även på hemma plan?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 00:53

    Diskussionen under rubriken deboichet visar att det finns lite olika inställningar till vilka regler som bör gälla. Men alla, eller nästan alla, verkar vara överens om att materialhetsen är jobbig och riskerar att bli värre. Många vill ha därför ha mer begränsningar och vissa skulle hellre segla entypsklass. Andra är rädda för att materialbegränsningsregler kan hindra utvecklingen av bättre materiel eller missgynna tunga/lätta seglare.

    Målet borde vara att hitta en modell som lockar fler att börja vindsurfa och tävla. En cool sak med Formula har varit att de utrustningar som går att tävla med också är rätt sköna cruising-prylar i lättvind som är bra även för nästan nybörjare. Det vore väldigt tråkigt om Formula-utrustningarna blev så extrema att de är alldeles för svåra och tråkiga att segla utanför en tävlingsbana.

    Kanske kan man komma fram till någon smart lösning, t.ex. nya begränsningsregler för alla, kanske en helt ny klass eller särskilda regler för amatörklassen (t.ex. max en bräda, max fenlängd 60 cm och maxbredd 95 cm, högst 2 segel och maxstorlek på segel 10.0 kvm).

    Utvecklingen verkar annars gå snabbt mot väldigt dyra och extrema brädor och extremt stora, svårhanterliga och dyra segel. Sverige som är ett ganska litet land måste kanske inte följa de internationella reglerna. Och om vi i Sverige skulle införa hårdare materialbegränsningar är det nog ingen risk för att det skulle påverka materielutvecklingen internationellt.

    Jag hoppas att de som organiserar tävlingar i Sverige funderar på det här och försöker hitta en bra modell.

  • oscar

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 08:20

    Det där med tydliga regler för amatörklassen tror jag på! Ditt förslag lät mkt bra!

  • pher

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 09:05

    Tycker också förslaget låter utmärkt! Låter som det skulle kunna vara något för mig.
    Höj fengränsen med 5 cm så funkar Starboard 175 med org fena (65) i övrigt kanon!

    Vart drar man gränsen för om start blir av eller ej?
    Personligen har jag ingen lust att åka långt om inget race blir av,, om jag så får pumpa mig runt..
    Jag röstar för start om det blåser mer än 1 m/s

    Fler ev amatörer som vill tycka till?

    Mvh Pher

  • oscar

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 09:15

    Det brukar alltid bli något “FUNRACE” om det är för lite vind för en riktig start.

  • royalbeastieboy

    Medlem
    17 januari, 2002 vid 17:55

    Hej!
    Väldigt intressant diskussion, jag tror att den behövs!
    En tanke, jag tror man bör akta sig för att frångå de internationella reglar som gäller, tänk på att många seglare som tränar/tävlar seriöst förr eller senare kommer att börja köra internationellt, t.ex. världscuper och då vill man ju (egna erfarenheter) att steget mellan att segla hemma i viken å att raca på vm skall vara så litet som möjligt.
    Jag gillar verkligen konceptet formula och jag tror att såna här diskussioner kommer att utveckla formula till en väldigt rättvis och tilltalande klass.
    surfa på!

    MVH Emil

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 januari, 2002 vid 12:35

    Var skall man dra gränsen?
    När blir det “för dyrt”?

    Windsurfing är trots allt en materialsport. Visst är det dyrt med nya prylar men 20-30 tusen för en beggad utrustning med 3 kompletta riggar å en bräda, är det för mycket?
    10-15 tusen för ett kit med en bräda å en rigg som du täcker in 80 % av ala seglingsbara dagar med, är det för mycket?

    Visst är det mycket pengar jämfört med andra ICKE-materialsporter, men billigt jämfört med andra materialsporter.

    Oavsett så är nog alla rörande överrens om att FORMULA är det bästa som hänt sporten, eller…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing formula vs race som förr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.