Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula-Weed för grunda vatten & Speed-Weed

  • Formula-Weed för grunda vatten & Speed-Weed

    Publicerad av kinetic på 6 november, 2013 vid 20:44

    Kör ju som några vet min Lessacher Formula Weed (40 cm) med “framgång” på ställen som Habo Ljung & Höllviken. Iaf nu har turen kommit till att tweeka denna fena en aning, tweeken kommer bestå i en något tunnare profil, o framför allt “ljusår” bättre finish. Frågan är om det finns några som vill hänga på en beställning?

    Finns även “färdig tweekade” speedfenor med ca 45 graders rake, tunn profil (ca 8mm), tjockaste punkten kring 45-50% o med vass framkant…Originalet fäste “så där” under 30 knop, denna tweakade variant fäster bra redan vid 25 knop, men det är en liten fena (ca 28cm, kan fås i valfri längd under 28 cm, med valfri box) o den passar brädor under 55 cm bredd, helst mellan 45-52 cm, dvs mer eller mindre rena speedbrädor (kör den på min 46.5 breda speedplanka).

    kinetic svarade 10 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    6 november, 2013 vid 20:58

    stora weedfenor är alltid intressant.. pris?

  • detskavakul

    Medlem
    6 november, 2013 vid 21:09

    Behöver en formula weed som klarar 11m2. Storlek, pris?

  • klang

    Medlem
    7 november, 2013 vid 00:05

    hur gör du med bredden på fenan? Min erfarenhet är att en sjögräsfena behöver vara betydligt bredare än en rak fena för att det skall fungera.

  • kinetic

    Medlem
    7 november, 2013 vid 17:58

    Det blir en lätt tweekad variant på Formula Weed som bevisligen klarar 11.0 med bravur. Tweaken blir en något tunnare profil, men framför allt bättre finish. Kommer inte bli möjligt att laborera med flexet då fenan har (för) tjock profil från början (lika bred som tuttleboxen), så nåt flex kommer inte vara möjligt att bygga in. Fenan på bilden är “Speed-Weed”, det är den finishen som skall hållas, dock kommer fenorna gissningsvis vara rätt glansiga direkt ur formen vilket kanske inte är optimalt. Fenan på bilden var spegelblank, men jag mattade ner den:). Speed-Weed kan fås i valfri storlek under 28 cm, med valfri box (nåja…Tuttle eller Power…)

    Klang: Testade “Speed-Weed” lite lätt, den är bättre än originalet. “Fäster” tidigare, men det var inte helt enkelt att starta med den, blev mest på tvären i början men när man väl fick fäste så satt den som berget, den lilla speedplankan gick som en Formula mot vinden*haha*. Ut o testa den du har när det blåser BRA, helst max drag 7.0 eller mindre o en smalare bräda…TobHed har oxå en men jag tror inte han hunnit testa heller…

  • hartwig

    Medlem
    9 november, 2013 vid 17:48

    Hej Kinetic !
    Jag är djupt imponerad av att Du förmår segla kombinationen formula-11kvm-sjögräsfena med vertikalt djup 40cm. I mitt fenförråd ingår en Amerika-importerad fena med djup 56cm och med längden närmare 70 cm i framkant. Den är vinklad bakåt 45 grader. Det fungerar hyfsat med 10kvm-segel i vindregistret 8-9m/s och uppåt. På kryssbenet fungerar det hyfsat men desto sämre på halvind-slör då den ofta tappar fästet. ( spinout ) 11,0kvm segel med den fenan har jag helt uteslutet. Skulle verkligen vara intressant om det togs fram en Formula weed med bett som Du nämnt, men med mått i närheten av vad jag angett. Jag är villig att sponsra med en slant för att få fram en testfena.

  • kinetic

    Medlem
    10 november, 2013 vid 07:22

    Mats: Som fd ÅWC:are så vet jag hur lite/mycket gräs det kan finnas i Åhus… Iaf det är inga problem att segla 11.0 med 40-fenan, det är en stor fena (brett blad…), har för mig att längden är ca 58 cm i framkant. Jag kör denna fena i “alla” vindar dvs från 5 m/s o uppåt, roligast så klart när det blåser bra o man kan gå ner på djup slör o “dra på”. Tweaken blir som sagt moderat, främst bättre finish men även en aning tunnare profil, lutningen på fenan (runt 45 grader gissar jag) är fullt tillräcklig, den samlar inget gräs i Habo-Ljung iaf, Fenan har konkaviteter, sen om de gör nån nytta eller ej är en annan fråga…
    Allt är egentligen klart för en “förserie”, min bekant som kan tänka sig bygga fenorna säger att han bjuder på att bygga formen (kommer göras en “avgjutning” av min originalfena) om vi blir iaf en 4-5 st som är intresserade…Priset kommer inte bli blodigt men inte helt gratis heller, vi pratar runt 180€ (typ 1500 bagis). Speed-Weed fenorna bekostade jag själv (ca 7000 för tre fenor inkl avgjutning/form och tweakning), så det blev dyra fenor i mina ögon, men å andra sidan så är dealen den att det ingår “downsizing” o även byte av “box” om jag/man vill… Tweaken på Speed-Weed är rätt omfattande, dels har de mer rake (ca 45 grader istället för ca 40), en aning tjockare profil, o framförallt bra finish.

    Skall tillägga att min bekant som bygger om det blir aktuellt har byggt en hel del fenor, dessutom lever han av att bygga diverser “vattensportsprodukter” så han är inte nån nybörjare direkt.

  • kapten-k

    Medlem
    10 november, 2013 vid 11:12

    För 1500:- är jag på

  • hartwig

    Medlem
    10 november, 2013 vid 16:40

    Lite data om den formula sjögräsfena som jag tidigare nämnde : Fabrikat: True Ames Fins och tillverkad i Santa Barbara, USA. Den är 58cm djup och med största bredd 23 cm vid boxen. Längden i framkanten = 77cm. Tjokaste delen på fenan = 13mm och uppmätt 50mm från framkanten ner till ett djup av c:a 160mm ( vertikaldjup). Lutar 45 grader. Den är tung med sina 1,5kg samt styv. Tillverkad av G10 med ett mellanliggande kolfiberlager. Jag skulle önska att den var betydligt mjukare för att erhålla mer lyft. Som Du ser “Kinetic”, så skiljer den sig avsevärt från den som du beskriver. Jag tror att denna är rätt för formula men att den behöver göras avsevärt mjukare. Skulle vara väldigt intressant att höra med Din bekant om att få denna avgjuten och tillverkad i mjukare version.
    Mats

  • kinetic

    Medlem
    10 november, 2013 vid 20:09

    Hartwig: Jag kan höra med honom. MEN det kommer inte löna sig att gjuta av en fena för att tillverka EN kopia om än med annat flex.
    “Min” fena är apstyv den med, inget flex att tala om. Dock så funkar den utmärkt, inte bara enligt mig utan även andra som har denna fena. O framförallt, det är en snabb fena, en fena för att slå speedrekord. Självklart inte lika bra som en bra rak fena mot vinden men halvvind o lägre så…
    Jag kollar med min bekant o skickar PM till dig, baserat på att du skall ha EN kopia (dvs tillverkning av form + produktion av EN mjukare variant). Jag tror dock att det bästa är om man/du gör som jag, dvs man tar hem 3-4 olika “flex” o testar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula-Weed för grunda vatten & Speed-Weed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.