Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula100 och ett 7.7Free-Race den perfekta ….

  • Formula100 och ett 7.7Free-Race den perfekta ….

    Publicerad av anonym-anvandare på 2 december, 2001 vid 16:38

    kombinationen idag i Björkvik.

    Jag har självsäkert sagt att gränsen för surfing går vid 8-9 grader därför sen är det värdelöst att rigga av och på.
    Jag har haft TOTALT fel!_________ En flis under jackan som man kan köra tummarna igenom, ett par grymma skoterstövlar, rigga bakom bilen i grov pålandsvind, det var allt som behövdes. _____ Det fungerar utmärkt i 3-4 grader, inga som helst problem. Jeans och en tröja i semitorrdräkten och framförallt tre par strumpor och två stycken 3 liters plastpåsar per fot, och inga som helst frysproblem under drygt 2 timmars surfing._____ Jag slutade att rigga av i vattnet (för att få bort sand i riggen) vilket säger en del om fötterna. _________ Vinden på Nämndöfjärden var osannolikt jämn idag och det var 100% planing med 7.7 och en Formula._____ Ibland skrynklade vattnet sig så att 7.7 var sanslöst överriggat med mig (92kg) och brädan studsade fram på absoluta baken. Två grymma kastfall blev det._____ Nej det är uppenbarligen inte kylan som hindrar en från att surfa så här års det är nåt annat>> _____ De flesta av oss går nu omkring med en halv jet-lagg i mörkret. Melatonin-nivån är hög, (några av oss är halvsömniga konstant.) _____ Ok melatonin är en antioxidant som renar kroppen när man sover, men så här års krävs det grymt många koppar kaffe för att piska upp adrenalinet så man orkar plocka fram surfgrejorna en mörk och fuktig decemberdag som idag.____ Trots att jag surfat 2ggr/vecka sen mars och borde han en viss kondition nu, så var jag också klart tröttare idag ute på vattnet än vanligt och då får man se upp är det blåser så hårt som det stundtals gjorde idag. Reaktionsförmågan är klart sämre när man är tröttare och man är klart ensam._____ Just den här vintertröttheten tror jag är en större bov i dramat än att det bara är kallt.____ Det var inte alls macho på nåt sätt att vara ute idag och surfa NÄR MAN VÄL VAR UTE PÅ VATTNET. Det kändes som att surfa i september fast denna gång med en för Björkvik osannolikt jämn och hård vind. Slippa vrida och buffra för vridande hårda byar, riktigt episkt faktiskt bara hänga och åka med._____ Tanken var från början att dra ut och segla 15 minuter för å retas med några, bara som en kul grej. Det blev nåt helt annat._____ vill ut igen så snart som möjligt.

    Mvh / från en glad Bosse som efter denna klart oväntade upptäckt förlängt sin surfsäsong med ca två månader. “_____” beror på att radbrytningar fimpas om man kör med Explorer 3.0.

    anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2001 vid 18:40

    Hur klarade du händerna?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2001 vid 18:54

    Det var inga som helst problem med vanliga surfahandskar och jag badade tex grovt vid två tillfällen. Tyvärr så trycker ju dessa surfahandskar något över handlederna men i övrigt inga som helst problem. Bäst var i alla fall det smarta att ha en flisjacka med tumhål i på stranden, under ytterjackan, så man kunde pilla med nedhal och sånt. Jag frös faktiskt aldrig. ______ Det här ställer faktiskt rätt mycket på huvudet för mig. Drar nog en repa till om några dar./Bosse

  • mexi_

    Medlem
    3 december, 2001 vid 07:39

    Mötte dig på motorvägen (fenan såg ut att vara hämtad från någon skräckfilm…) på väg till Julmarknaden(!!) i Trosa, och kunde väl inte tro att någon skulle vilja sig ut i gråregnet – STARKT Jobbat!!!
    För min del så väntar jag nog till mars!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 december, 2001 vid 08:18

    En 65:a, min favvo-turist-fena när det blåser hårt. Brukar köra med en grotesk 80 i 4-6m/s och då reagerar även jag. när jag ser min egen bräda på bilen. Spana in Halo framöver i veckan. Perfekta vindar.
    Hoppas julmarknaden var fin det brukar den vara.
    /Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 december, 2001 vid 14:04

    Kul att höra att det finns fler som är fanatiker… Allt för många lägger av för tidigt på hösten. Med rätt utrustning och lite “stake” i brallan så kan man surfa året runt
    H//Nicklas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 december, 2001 vid 15:51

    Precis, men det mest knäckande för mig var att det var som att surfa i slutet av september. Mao inga problem alls. Man ska aldrig ha förutfattade meningar innan man själv testat. Man lär sig uppenbarligen aldrig. Spana in Halo i morron e.m., ska först på kundbesök på förmiddagen, sen ………. Hälsobefrämjande åtgärder med baktande av såväl fysiologiska som psykologiska aspekter med inslag av fysikaliskt bedömning (GPS) i maritim miljö- (Låter som ett schysst EU-projekt ; Borde bli personligt GPS-rekord).

  • surferboy

    Medlem
    3 december, 2001 vid 17:43

    Det stora problemet så här års är ju inte kylan. Det är sällan som det är så svinigt kallt på västkusten iallafall. Dock är det dj-vligt jobbigt att det mörknar på redan framåt 3-4 tiden på eftermiddagen.

    /Gustav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 december, 2001 vid 21:00

    Håller med, men lyckas du få brädan i vattnet vid säg kl 10 så är det rätt många goa timmars surfing framöver. Och risken att nån annan snor vågen är minimal så det blir effektiva timmar på vattnet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Formula100 och ett 7.7Free-Race den perfekta ….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.