Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förmycket nedhal

  • Förmycket nedhal

    Publicerad av pure på 9 augusti, 2006 vid 09:38

    Tänkte att jag skulle dra i ordentligt i nedhalet sist jag var ute o surfade… det blev veck mellan andra och tredje lattan uppifrån och även lite små horisontella veck hela vägen nästan ner till bommen. Sen när jag seglade så såg det ut som om akterliket “öppnade” dvs inte ville hålla inne vinden.. är detta ett tecken på över dragning.. eller är det nått annat fel när seglet uppträder så..

    ola-h svarade 17 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola_p

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 09:40

    Det är precis så seglet skall uppträda.
    Då tvistar det ut i toppen i byarna och du kommer kunna hålla seglet i ett större vindregister, det kommer kännas mer balanserat dessutom.

  • joth

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 09:46

    Sedan så beror det där helt och hållet på segeltyp, tillverkare och modell. Vissa segel skall dras mycket för att få den effekten, andra skall det inte. Vissa segel som man drar så mycket ger bara en väldigt platt buk och ingen bra profil. Visst du kan hålla seglet i mer vind men draget försvinner ju också.

    Som sagt helt beroende av viket segel det är. Kolla riggnings guiden för seglet om det finns någon för att få indikation på att du riggat rätt. Såg vilka segel du har och de kan dras rätt hårt har jag för mig utan problem.

    //Jonas

  • surfmats

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 11:56

    Precis, kolla riggningsguiden. Jag hade tidigare ett Diablo och det ska helt klart vara fladder i akterliket ner till 3:e, 4:e lattan. Dra eller släpp någon centimeter beroende på vindstyrka. Rent generellt gäller att du ska dra meeeeeehhr än du tror. Använd stabil pinne, hängselekrok, kvastskaft eller liknande. Drar du bara med händerna blir det oftast inte tillräckligt.
    (de som anser sig kunna dra med händerna drar inte tillräckligt;-)
    Var däremot försiktig med uthalet, det är lätt att “döda” ett segel med för mycket uthal. (Gäller Diablon alltså, andra segel kan behöva rejält med uthal, kolla rigg-guiden för resp. segel)

  • ola_p

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 12:01

    @surfmats](de som anser sig kunna dra med händerna drar inte tillräckligt -)[/QUOTE wrote:

    Det beror helt på segel, förlängare, skick på tampar etc. jag drar alla mina segel för hand med hjälp av en pålstek på änden av tampen. (Största seglet är 5.7). Racesegel däremot är helt hopplöst att dra ner utan pinnar..

  • surfmats

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 12:04

    @Ola_P]

    surfmats wrote:
    (de som anser sig kunna dra med händerna drar inte tillräckligt -)[/QUOTE wrote:

    Det beror helt på segel, förlängare, skick på tampar etc. jag drar alla mina segel för hand med hjälp av en pålstek på änden av tampen. (Största seglet är 5.7). Racesegel däremot är helt hopplöst att dra ner utan pinnar..

    OK, det var mest race/freeridesegel jag syftade på.

  • ove226

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 12:53

    Riktiga män slår en knop o drar förhand eller hur Ola 😉

    //Knop-ove

  • johanc

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 12:53

    Ok… Jag förstår “för mycket” och jag förstår “nedhal” men när du sätter ihop dem sådär blir det bara rappakalja…….

    😉

    JohanC

  • ola-h

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 13:35

    Jag skulle säga att det i princip är omöjligt att veta om du dragit lagom eller ej utan att se seglet. Veck och dylikt är oftast inga bra indikatorer, möjligen kan man när man redan känner ett segel väl använda hur mycket löst det är i akterlikat som en indikator på nedhal.

    Det som typiskt händer om du har för mycket nedhal är att seglet upplevs kraftlöst och obalanserat. För lite nedhal brukar typiskt göra att seglet känns topptungt och överlag svårt att hålla om det brallar i. Mitt förslag är att du gör ett rejält test. Dra så mycket nedhal du pallar och ge dig ut och segla och känn hur seglet känns. Gå sedan in och släpp nedhalet på tok för mycket och gå ut och känn hur det känns. Då har du liksom öppnat upp dinan sinnan för (extreme) feltrim och kan därefter kanske bättre känna dig fram till ett bra trim.

    Väldigt många riggar sina segel dåligt eller har dålig koll på hur de skall trimma dem i olika vindar. Att testa lite och lära känna sitt segel är någon man har väldigt mycket nytta av i sin framtida seglingskarriär.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Förmycket nedhal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.