Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring på brädan – dårskap

  • Försäkring på brädan – dårskap

    Publicerad av deimos på 18 augusti, 2014 vid 16:00

    Pratade med Folksam idag ang ifall drulletillägget som jag har i min hemförsäkring täcker tex skador på bräda eller övrig utrustning. Tex om man tappar brädan när man lastar in den i bilen osv.
    Men svaret jag fick var att försäkringen inte täcker nått alls på min bräda eller rigg. Anledningen är att det räknas som segelfarkost och därmed måste jag ha småbåtsförsäkring………..SMÅBÅTSFÖRSÄKRING.
    Jag frågade då vad som gäller ifall jag får inbrott i mitt garage och mina prylar stjäls. Samma där. Får inte en krona ifrån Folksam om jag inte har småbåtsförsäkring.
    Jag drog flera paralleller ifall det krävs en speciell cykelförsäkring eller en speciell skidförsäkring ifall dessa stjäls men de täcktes av hemförsäkringen.
    Även killen på Folksam tyckte det var högst ologiskst och konstigt men kunde inte göra nått åt det.

    isletwig svarade 9 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • emmhmms

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 16:25

    Samma med Aktsam som t.o.m. skriver ut i sina villkor att vindsurfingutrustning (eller om det vara bara brädor) inte ersätts. Att skriva ut just vindsurfing i villkoren, en sport som 0,001% av deras kunder sysslar med fick mig att ringa upp och fråga. Kunde inte få svar på varför man just nämnde vindsurfing men fick svar att det som TS också fick reda på krävs båtförsäkring.

  • maak13

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 16:56

    Tjena.

    Har hört att det finns försäkringsbolag som har vindsurfingförsäkring. Tror att det var IF. Men är inte helt hundra.

  • maglu

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 18:02

    Har båtförsäkring. Kostar inte många hundringar. Fått ersatt en mast som gick av vid kastfall (olycka, grundstötning osv), täcker om den blir stulen från biltaket om ingen annan rimlig förvaring finns vid resa t.ex. Har frågat. Trygg hansa har jag.

  • kinabalu

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 19:22

    Du ska vara glad över att Folksams småbåtsförsäkring täcker in Vindsurfingbrädor… Inte många försäkringsbolag som försäkrar brädor över huvudtaget. Har själv Folksams småbåtsförsäkring, en bra försäkring som, precis som Maglu säger, inte kostar många kronor. Har utnyttjat den en gång då en bräda gick av vid segling och det var inga problem att få ersättning. Dom var dessutom snabba och man fick trevligt bemötande.

    En Vindsurfingförsäkring (om det nu finns) skulle nog kosta det tredubbla.

  • sailortrash

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 19:28

    Ja småbåt är bra. Speciellt eftersom du också är ansvarsförsäkrad då…ifall du kör in i ngn eller ngt

  • marden

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 20:56

    @Maglu 726493 wrote:

    Har båtförsäkring. Kostar inte många hundringar. Fått ersatt en mast som gick av vid kastfall (olycka, grundstötning osv), täcker om den blir stulen från biltaket om ingen annan rimlig förvaring finns vid resa t.ex. Har frågat. Trygg hansa har jag.

    Jag hade trygghansas båtförsäkring ett år, men inte hjälpe det när masten gick av när jag inte gått på grund….

  • svenne

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 21:12

    …och bara för att du drog parallellen till cykel. En cykel täcks inte till mer än 8500:- och är den dyrare så får du öppna lädret helt enkelt.
    Finns det cykelförsäkring? Oh yes, det kan du fethaja. Köper man en cykel för 50-100 lax så är det ganska många som också skaffar extraförsäkring. De som inte gör det är de som bittert får (återigen) öppna lädret när ramen sprack i klungvurpan.

  • maglu

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 21:52

    @Mården 726517 wrote:

    Jag hade trygghansas båtförsäkring ett år, men inte hjälpe det när masten gick av när jag inte gått på grund….

    Så är det med många försäkringar verkar det som. Nåt som “bara händer” täcks inte. Måste vara en plötslig händelse av något slag som orsakar skadan. Ex, hade jag en säck gräsgödning öppen i bilen, som välte och rann ut, försörde elektronik mm. De sa rakt ut att försäkringen hade täckt det om säcken vält pga att jag var tvungen att väja för något, t.ex. Men inte om den bara välte…

    Masten var nog lite tur att ha få en handläggare som var på bra humör, hade vindsurfat på åttitalet, och aldrig varit med om nån vindsurfrelaterad skada förr 🙂 Sen blir det ju inte så jättemycket över med självrisk och åldersavdrag.
    Men skulle man köra bort fenboxen på en sten tror jag inte det är nåt problem att få det täckt av en båtförsäkring.

    Viktigast om det brinner i garaget, man krockar med bilen o alla grejor, eller om det blir stulet så är det ingen anna försäkring man har som täcker.

    Sent from my iPad using Tapatalk

  • deimos

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 06:28

    @Svenne 726520 wrote:

    …och bara för att du drog parallellen till cykel. En cykel täcks inte till mer än 8500:- och är den dyrare så får du öppna lädret helt enkelt.
    Finns det cykelförsäkring? Oh yes, det kan du fethaja. Köper man en cykel för 50-100 lax så är det ganska många som också skaffar extraförsäkring. De som inte gör det är de som bittert får (återigen) öppna lädret när ramen sprack i klungvurpan.

    Jo jag vet att det finns cykelförsäkring, har det på min racer. Men den är mest till för att göra en självriskreducering vid skada eller stöld. Hemförsäkringen täcker cyklar upp till 20 000:- så min racer för 15 000 täcks. Samma upplägg borde rimligen fungera för vindsurfing. Ialla fall stöld-biten. Är mina grejer i ett låst villa-garage borde det enligt min åsikt gå in under hemförsäkringen.

  • svenne

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 08:51

    @Deimos 726532 wrote:

    Jo jag vet att det finns cykelförsäkring, har det på min racer. Men den är mest till för att göra en självriskreducering vid skada eller stöld. Hemförsäkringen täcker cyklar upp till 20 000:- så min racer för 15 000 täcks. Samma upplägg borde rimligen fungera för vindsurfing. Ialla fall stöld-biten. Är mina grejer i ett låst villa-garage borde det enligt min åsikt gå in under hemförsäkringen.

    Vid stöld ja, men inte om du vurpar och kraschar cykeln. Det är skillnad på stöld och skada, och det är just det Folksams båtförsäkring täcker.

  • swe-496

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 12:08

    Täcker verkligen din hemförsäkring stöld eller skadegörelse på cykeln om den står i ditt garage hemma? Det brukar räknas som biutrymme precis som ett källarförråd. Hade mina segel, master och bommar i ett källarförråd som blev förstörda vid en brand, hemförsäkringen täckte inte, men min småbåtsförsäkring gjorde det då. Det gäller att läsa de fullständiga villkoren för vad en hemförsäkring täcker, de brukar vara riktigt luriga. Har haft hjälp av en jurist att tolka och läsa villkoren då jag har haft tvist med försäkringsbolag om vad som täcks in och inte ibland. Juristen har hjälpt mig med att överklaga deras beslut vid en del tillfällen.

    Har man vindsurfingutrustning så skaffa för sjutton en bra småbåtsförsäkring. Jag har en på Trygg Hansa som kostar mig 346:- per år och då har jag ett försäkringsbelopp på 35 000:- på den. Har bra erfarenheter av Trygg Hansa när det har hänt något. De gick in och ersatte när min bräda blåste av takräcket och träffade en annan bil och orsakade bucklor på den t ex.

  • deimos

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 18:08

    @Svenne 726542 wrote:

    Vid stöld ja, men inte om du vurpar och kraschar cykeln. Det är skillnad på stöld och skada, och det är just det Folksams båtförsäkring täcker.

    Hej. Pratade med Folksam igen och de täcker även om man kraschar med cykeln då det går under drulletillägget. Men det täcker endast upp till 20 000:- vilket är mer än värdet på min cykel.
    Kan de resonera så med en cykel borde de kunna göra det med en vindsurfingbräda också.

  • deimos

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 18:11

    @SWE 496 726553 wrote:

    Täcker verkligen din hemförsäkring stöld eller skadegörelse på cykeln om den står i ditt garage hemma? Det brukar räknas som biutrymme precis som ett källarförråd. Hade mina segel, master och bommar i ett källarförråd som blev förstörda vid en brand, hemförsäkringen täckte inte, men min småbåtsförsäkring gjorde det då. Det gäller att läsa de fullständiga villkoren för vad en hemförsäkring täcker, de brukar vara riktigt luriga. Har haft hjälp av en jurist att tolka och läsa villkoren då jag har haft tvist med försäkringsbolag om vad som täcks in och inte ibland. Juristen har hjälpt mig med att överklaga deras beslut vid en del tillfällen.

    Har man vindsurfingutrustning så skaffa för sjutton en bra småbåtsförsäkring. Jag har en på Trygg Hansa som kostar mig 346:- per år och då har jag ett försäkringsbelopp på 35 000:- på den. Har bra erfarenheter av Trygg Hansa när det har hänt något. De gick in och ersatte när min bräda blåste av takräcket och träffade en annan bil och orsakade bucklor på den t ex.

    Hemförsäkringen täcker både garage och förråd om det står på en villatomt enligt f-bolaget.
    Har också positiv erfarenhet av Trygg Hansa. Ska titta närmare på en småbåtsförsäkring. 346:- var inte så farligt.

  • stefan_gbg

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 10:22

    Har Länsförsäkringar och en tilläggsförsäkring för surfutrustningen. Knäckte brädan för 2 år sedan och fick tillbaka hela värdet(ålderavräkning naturligtvis) på brädan.
    Fick tillbaka lika mycket som jag pyntat för extraförsäkringen, sedan -90 talet. Har använt försäkringen en gång tidigare så jag ligger på plus.

  • isletwig

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 11:32

    Min olycksfallsförsäkring visade sig inte gälla för rullskidåkning eftersom att jag tävlade på elitnivå och hade vissa sponsorintäkter. Det räknades då inte som fritidssysselsättning. Enligt f-bolaget räckte det med någon tusenlapp i sponsring. Så om ni tävlar är det värt att kolla upp det med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring på brädan – dårskap

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.