Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring

  • Försäkring

    Publicerad av pa-drift på 4 februari, 2000 vid 12:01

    Någon som vet var man kan försäkra sin bräda, och veta att om jag knäcker den behöver jag inte slita ihjäl mig efter en ny!!
    En som har ena foten på planet till syd africa.

    hälsningar ~ö

    f-g-bengtson svarade 24 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • johan-a

    Medlem
    4 februari, 2000 vid 14:22

    Länsförsäkringar har ett tillägg till sin hemförsäkring som heter småbåtsförsäkring. Kostar 75 kronor per år och täcker upp till 35000.
    Mycket bra! Man måste dock ha hemförsäkring för att kunna teckna denna.
    Kostar ytterligare ca 400 kronor.

    johan a

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 februari, 2000 vid 15:01

    Länsförsäkringar har bra försäkringar ..men jag vet inte hur det är med det utrikes

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 februari, 2000 vid 15:28

    Jag skaffade en småbåtsförsäkring efter att jag hoppat av min bräda(säg inget till försäkringsbolaget), men de vägrar ersätta…

    Puckot på länsörsäkringar: “-det måste vara en oförutsedd händelse, inte bara att den går sönder”.
    Jag kontrade med att det kom en ovanligt stor våg.

    Puckot: “Hur stor?”.
    Jag:”Ja hur stor behöver den vara för att den ska vara oförutsedd”

    Puckot:”Ja en tsunami, kanske”
    Jag: “Ehhh…jaha…men…”

    Vad säger man? Om någon har tips om hur jag ska överklaga så tar jag mer än gärna emot tips. Annars rekommenderar jag att kolla upp när och för vad försäkringen gäller! Eller direkt säga att det var drivved eller nåt som kom i vägen, oförutsett givetvis!

    /Christian

  • voodoo

    Medlem
    4 februari, 2000 vid 15:57

    Det verkar ha betydelse var i landet man bor dom verkar vara stenhårda på västkusten annars så SKA försäkringen gälla avhoppad bräda ( det ÄR ju oförutsett att den ska gå av men man vet ju att den KAN gå av) ta reda på det när ni tecknar försäkring!

  • paddy

    Medlem
    5 februari, 2000 vid 09:01

    Måste säga att Trygg Hansa är väldigt bra med sin försäkring.
    Som alla andra bolag ha de inte en särskild försäkring för
    vindsurfing brädor (segelbrädor) utan man får ta en jolle/småbåtsförsäkring.
    Den är betydligt mycket dyrare än t.ex Länsförsäkringars, ca 1200/per år, men det har aldrig varit något klydd. DE BETALAR, med råge. Givetvis måste du ha hemförs. hos dem… Beträffande självrisk brukar den vara 2000 om skadan skett utanför Sverige, har du tur pajjar alltså din bräda hemma i Sverige…

    Lycka till/ Trevlig Resa

    Paddy

    Surfers Workshop Malmö

  • f-g-bengtson

    Medlem
    8 februari, 2000 vid 09:36

    Om du anser dig ofördelaktigt behandlad kan du troligtvis överklaga till “försäkringsombudsmannen”. FO skall fungera som en intern granskare av fall där det uppstått en tvist. (typ internal affairs i en amerikansk polisfilm) dvs du kommer att träta mot en annan person inom försäkringsbolaget men som fungerar som någon typ av skiljenämnd när en tvist uppstått.
    Jag gjorde faktiskt detta en gång i mina ungdoms dagar där jag skrev lite brev osv. Till slut fick jag rätt och därmed pengarna tillbaka, dock inte allt, men bättre än ingenting och det var det värt. Det verkar som om “FO” hade en del att säga till om.

    Bästa hälsningar

    Frans. G. Bengtsson

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.