Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkringar

  • Försäkringar

    Publicerad av haze på 6 november, 2006 vid 13:39

    Hej

    Nu har jag kraschat min bom och drake ganska totalt. När jag ringer mitt försäkring bolag så säger dom att det inte går på hemfösäkringen eller drulle försäkringen. Nån som har någon koll på sådan här på forumet? Speciella försäkring för kite? Eller?? Blev lättställd i alla fall.

    fifi svarade 17 år, 3 månader sedan 19 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • gonzo

    Medlem
    6 november, 2006 vid 13:48

    tja det går att försäkra sin drake för en liten kostnad tror det va 400 per år hos länsförsäkingar man tar en småbåts föräkring. men det bästa du kan göra är att ringa och prata med dom så ordan dom en bra försäkring. brädan behöver du ej försäkra. den går på hemförsäkringen. ska be min polare skriva här sen han har full koll på detta

  • patrikol

    Medlem
    6 november, 2006 vid 13:52
    Haze wrote:
    Hej

    Nu har jag kraschat min bom och drake ganska totalt. När jag ringer mitt försäkring bolag så säger dom att det inte går på hemfösäkringen eller drulle försäkringen. Nån som har någon koll på sådan här på forumet? Speciella försäkring för kite? Eller?? Blev lättställd i alla fall.

    Ja tyvärr har ämnet varit uppe för.
    Nej försäkringsbolagen vill inte försäkra kiteprylar överhuvudtaget.
    Har hört lite olika varianter på båtförsäkringar och liknande men det verkar inte helt enkelt att få någon ersättning.

    Alltid lika svårt att få rätt för sig gentemot försäkringsbolagen vissa däribland jag själv har lyckats få ut en slant för vissa kiteprylar men det har inte varit utan visst trixande med grejorna. En kitebräda kan ju lätt förväxlas med en Wakeboard bräda och se den gäller försäkringen för!
    Lycka till med trixandet.

  • patrikol

    Medlem
    6 november, 2006 vid 13:54
    gonzo wrote:
    tja det går att försäkra sin drake för en liten kostnad tror det va 400 per år hos länsförsäkingar man tar en småbåts föräkring. men det bästa du kan göra är att ringa och prata med dom så ordan dom en bra försäkring. brädan behöver du ej försäkra. den går på hemförsäkringen. ska be min polare skriva här sen han har full koll på detta

    Vet att Folksam inte gör det och har inte hört något annatbolag som försäkrar kitebrädor i heller.

    Vilket bolag tar kitebrädor?

  • gonzo

    Medlem
    6 november, 2006 vid 14:00
    patrikol wrote:
    gonzo wrote:
    tja det går att försäkra sin drake för en liten kostnad tror det va 400 per år hos länsförsäkingar man tar en småbåts föräkring. men det bästa du kan göra är att ringa och prata med dom så ordan dom en bra försäkring. brädan behöver du ej försäkra. den går på hemförsäkringen. ska be min polare skriva här sen han har full koll på detta

    Vet att Folksam inte gör det och har inte hört något annatbolag som försäkrar kitebrädor i heller.

    Vilket bolag tar kitebrädor?

    tja jag knäckte min bräda i kärradal i sommras. jag ringde länsförsäkringar och sa som det va. att jag landa på brädan så den knäcktes. det var inga problem alls först viste han inte riktigt men han ringde upp mig efter 45 min och sa att allt du har från händerna och upp är inte försäkrat men brädan är som en snowboard på vatten så det är lungt. fick ut fullpris:grin:

  • callekuling

    Medlem
    6 november, 2006 vid 14:07

    Hej!

    Har tecknat en kompleterande försäkring via Länsförsäkringar Älvsborg på mina 2 Cabrinha Crossbows. Kostar 400 kr / året, självrisken ligger på 1500, max belopp var 35000:- tror ja..typ samma försäkring som man har till fallskärmar, glidskärmar..

    Kan återkomma under kvällen med lite mera info, då jag har försäkringsbrevet hemma..

    /Calle

  • kasimir

    Medlem
    6 november, 2006 vid 15:24

    Jag har folksams gruppförsäkring genom facket med en tilläggsförsäkring(drulle) och jag frågade speciellt om den gällde för kiteprylar och han ringde upp HK och de sa att den gjorde det för allt lösöre upp till 30 papp. Får se om det funkar för jag har knäckt min bräda.

  • patrikol

    Medlem
    6 november, 2006 vid 16:06
    kasimir wrote:
    Jag har folksams gruppförsäkring genom facket med en tilläggsförsäkring(drulle) och jag frågade speciellt om den gällde för kiteprylar och han ringde upp HK och de sa att den gjorde det för allt lösöre upp till 30 papp. Får se om det funkar för jag har knäckt min bräda.
    Har precis samma försäkring och innan så är det sagt att dom inte försäkrar kiteprylar men förhoppningsvis så har dom nu fattat vad det handlar om för grejor och börjat bli mera realistiska i sitt resonemang.

    Det där med skärmfösäkring lät väldigt intresant kolla gärna upp vad det är som gäller egentligen på en sådan, för funkar den så är det nog inte någon här som inte är intresserad av en sådan försäkring!

    Tänk bara på att det aldrig har varit några problem att teckna försäkringar det gör bolagen mer än gärna, det är först sedan man behöver ta ut något i ersättning som folk har stött på problem.
    Så kolla alltid upp det extra noga prata gärna med skadereglerare försäkringsförsäljare har man ingen nytta av i detta fallet.

    Håller tummarna för att det äntligen skallfungera!

  • kasimir

    Medlem
    6 november, 2006 vid 17:58

    En allriskförsäkring gäller allt som inte omfattas av hemförsäkringen det är därför man har den. Tecknade den speciellt för en resa och de sa att den skulle täcka allt, spelar ingen roll vad man har gjort har man fått prylarna stulna på stranden så täcker den det också.

  • fesen

    Medlem
    6 november, 2006 vid 19:20
    kasimir wrote:
    Jag har folksams gruppförsäkring genom facket med en tilläggsförsäkring(drulle) och jag frågade speciellt om den gällde för kiteprylar och han ringde upp HK och de sa att den gjorde det för allt lösöre upp till 30 papp. Får se om det funkar för jag har knäckt min bräda.

    Snackade med IF för ett tag sedan. Jag har ett tillägg till min hemförsäkring som dom kallar otursförsäkring. Drulleförsäkring alltså.

    Dom sade bl.a. följande:

    Den omfattar lösöre…alltså utrustningen…upp till 30000:-
    Så om jag backar över min bräda så gäller den…eller om den blir stulen ur bilen. (Dock skall jag varit normalt aktsam..typ insynsskydd o.s.v.)

    Dock gäller försäkringen inte olycksfall…alltså om man skadar sig. Detta är det absolut viktigaste anser jag. Är det någon som har koll på någon olycksfallsförsäkring som täcker kitesurfing i alla dess former?

  • haze

    Medlem
    6 november, 2006 vid 20:40

    Hej igen.

    Dom ringde efter en timme och sade att det gällde på drulle försäkringen i alla fall så det var guld. Fick ut allting med en själv risk på 1500:-.

    Så man får tacka Länsförsäkringar i alla fall så.

  • patrikol

    Medlem
    6 november, 2006 vid 20:55
    Haze wrote:
    Hej igen.

    Dom ringde efter en timme och sade att det gällde på drulle försäkringen i alla fall så det var guld. Fick ut allting med en själv risk på 1500:-.

    Så man får tacka Länsförsäkringar i alla fall så.

    Härligt!

  • sourra

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 09:37

    @kasimir 346550 wrote:

    Jag har folksams gruppförsäkring genom facket med en tilläggsförsäkring(drulle) och jag frågade speciellt om den gällde för kiteprylar och han ringde upp HK och de sa att den gjorde det för allt lösöre upp till 30 papp. Får se om det funkar för jag har knäckt min bräda.

    Damn it, jag ringde just Folksam i och med att jag drar till Verde i eftermiddag och då sa dom uttryckligen att de inte försäkrar kitegrejer. Inte mot skador, inte mot stöld, inte mot nånting. Arslen.

  • kasimir

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:05

    @sourra 357086 wrote:

    Damn it, jag ringde just Folksam i och med att jag drar till Verde i eftermiddag och då sa dom uttryckligen att de inte försäkrar kitegrejer. Inte mot skador, inte mot stöld, inte mot nånting. Arslen.

    Det är bara skitsnack de ljuger för dig har du en allriskförsäkring så täcker det även kites.

  • skanepaul

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:56

    Ja, det är väl andra brädan du fick ut nu Kase?? Dock kanske det inte täcker drakarna???

  • patrikol

    Medlem
    2 januari, 2007 vid 13:13

    @sourra 357086 wrote:

    Damn it, jag ringde just Folksam i och med att jag drar till Verde i eftermiddag och då sa dom uttryckligen att de inte försäkrar kitegrejer. Inte mot skador, inte mot stöld, inte mot nånting. Arslen.

    Ja så har jag också fått det förklarat för mig kites och kitegrejor ingår inte, även om du har allriskförsäkring.

    Nu har jag inte Folksam längre utan Trygg Hansa hoppas att dom täcker in även kitegrejor.

    Tänk bara på att bara för att någon okunnig försäkringssäljare säljer en försäkring till er innebär detta inte automatiskt att man verkligen får ersättning när olyckan väl är framme.

    Nu har det ju varit en del på senare år som säger att dom har fått ersättning för kitegrejor på vissa bolag, så vi får verkligen hoppas att det har blivit mera accepterat. För tidigare så har nästan inget försäkringsbolag velat ta i kitegrejor med tång.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försäkringar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.