Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing försäkringar (igen)….

  • försäkringar (igen)….

    Publicerad av q-lobo på 29 april, 2002 vid 17:07

    fanns en diskussion angående försäkringar här på konfen för ett tag sen men jag har letat med lyckta efter denna.

    skulle vilja försäkra mina grejer nu till sommaren och undrar nu om jag skall ta någon extraförsäkring?

    och isåfall vilket bolag? vem är bäst, vem strular minst?

    kan ju vara aktuellt nu när getwet69 smashat sina saker

    dr-masse svarade 22 år sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2002 vid 22:16

    Vad jag vet är den absolut bästa lösningen att försäkra din utrustning som småbåtsförsäkring som tillägg till Länsförsäkringars hemförsäkring. Tror att sockenbolagen har samma deal. Kostar bara 200kr och vi har provat dem väl. Så ifall du inte har LF är det bara att byta. Andra bolag tar troligen över tusingen. Det gjorde trygg hansa när jag jobbade där.

    MVH björn

  • s

    Medlem
    30 april, 2002 vid 07:24

    Även Salus Ansvar har bra deal för småbåtar, 198kr/år/”båt” – täcker fulla värdet, alltså allt! Inga begränsingar vid resor, förvaring, låsnig eller liknande. Tuta och kör!
    Salus Ansvar är dessutom väldigt bra i pris på hemförsäkringar med stor allriskförsäkring. Även bil har jag hört, men det har jag själv ingen erfarenhet av.
    Trygg Hansa däremot, de snuvade mig på 1300kr för värden upp till 15000 – välj inte dem!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 april, 2002 vid 12:12

    då blir det till att byta helt enkelt, tackar och bockar

  • portin

    Medlem
    30 april, 2002 vid 14:50

    Har salus nån hemsida där man kan kolla lite mer…
    Vadå… …täcker hela värdet, om nån snor utrustning från mig för 40,000kr får jag ut det då?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 april, 2002 vid 15:05
  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 maj, 2002 vid 05:29

    Tilläggsförsäkring småbåt.

    Kan köpas som tillägg till Standard Hemförsäkring och Stor Allrisk Hemförsäkring, för båt som är längst 6 m och har en motor på högst 15 hk eller som har ett segel på högst 15 kvm.

    Det är nästan så att formula-killar får se sig om efter nån annan försäkring… ;-))

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 maj, 2002 vid 05:35

    Länförsäkringar kan dom glömma helt 😉

    Småbåtsförsäkring
    Har du en liten motorbåt med en motorstyrka på högst 10 hästkrafter (7,8 kW) eller en segelbåt med högst 10 kvadratmeter segelyta, kan du lägga till Småbåtsförsäkring till din bostadsförsäkring. Den skyddar din båt mot plötsliga och oförutsedda skadehändelser. Högsta ersättningsbelopp är
    1 basbelopp.
    Förutom skydd för själva båten ingår ansvars- och rättsskyddsförsäkring för dig som ägare eller användare av båten. Småbåtsförsäkringen är avsedd för mindre båtar – även kanoter, segelbrädor, roddbåtar – som inte är så dyrbara. Om du har en större, mer dyrbar båt, behöver du istället vår separata Båtförsäkring som är mer omfattande.

  • s

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 06:26

    Länken har du redan fått, http://www.salusansvar.com/

    Fullvärde betyder utrustningens fulla värde (tex 40 000) minus åldersavdraget (okänt) och självrisken (på hela 500kr). Ofta har försäkringarna en begränsning i beloppet (Länsförsäkringar har ett basbelopp ~33′) men det har inte Salus Ansvars småbåtsförsäkring.

    Staffan

  • getwet

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 09:07

    Nja……fullvärde betyder i det här fallet “nyanskaffningsvärdet” vilket i sig betyder vad grejerna kostade kartong nya.
    Exempel: Om du köper en bräda hos tex SP av årsmodell 01 nu i år för 8000kr, men den kostade 12000kr 01 så är det 12000kr som är det så kallade försäkringsvärdet.
    Vad bolaget då åtar sig är att fullvärdesförsäkra dina prylar, med andra ord är försäkringsvärdet 12000kr minus åldersavdrag och självrisk vid en ersättningsbar skada.
    Man skiljer på fullvärdesförsäkring och beloppsförsäkring.
    Skillnaden är att på beloppsförsäkring anger DU ett belopp (vilket är mycket sällsynt förutom på specifika försäkringsobjekt) och fullvärde är det nyanskaffningsvärdet som anges vid skada, där anger man inte något belopp helt enkelt, dock har många bolag satt begränsningar i max ersättning.
    Ett basbelopp 2002 är 39600kr……

  • s

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 09:33

    Och det var kontentan med bättre ordval.

    Generellt så brukar de säga att man skall få en likvärdig produkt, men ibland har de ett ersättningstak (tex ett basbelopp) – på fullvärdesförsäkringar finns inte detta men det kan finnas restriktioner då man tecknar försäkringen (ex. segelstorlekar och längder).
    Likvärdig produkt innebär inte ny produkt, men det kan ibland innebära att man får en dyrare produkt, tex. om man har nya prylar och man själv köpt med rabatt. Men ofta är det dock ett åldersavdrag på prylarna.

    Ett tips att ta på allvar: Ta bilder på alla dina prylar! Det tillsammans med kvitton ger god trovärdighet hos försäkringsbolagen och allt brukar gå mycket smidigare. Anmäl också vilken bräda du har till dem när du köper den eller tecknar försäkringen. Glöm inte att ändra då du köper nytt.

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 12:49

    Bara för att reda ut begreppen……
    Ett basbelopp är (2002) 37 900 kr

    /Försäkringsmäklaren

  • calle

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 13:28

    Länsförsäkringar har ett max belopp på 20.000 :- på småbåtsförsäkringen, det sa iallafall deras skadereglerare till mig idag.
    / Calle

  • getwet

    Medlem
    2 maj, 2002 vid 15:53

    Sorry, du har så rätt så…….37900 ska det förstås vara, deklarationerna sätter sina spår i sifferminnet….!

    Finns i branschen, men ej mäklare!

  • dr-masse

    Medlem
    3 maj, 2002 vid 08:32

    hörde att roberton var smidig att få in i bilen när den var vikbar? kanske dags att omvärdera det designkonceptet… 😉 (någon som minns brädan som gick att vika ihop?!?)

    efter din lilla fadäs har jag tagit kontakt med mitt försäkringsbolag…

    Surfa På!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing försäkringar (igen)….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.