Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Försäkringsfråga

  • Försäkringsfråga

    Publicerad av dalmin på 7 augusti, 2006 vid 07:59

    Hej! Jag sitter i funderingar på att skaffa mig en liten buss.. Då ja bor mitt i Gbg så tänkte jag alltid ha brädan och rigg i bussen. Det jag undrar över är att om det skulle bli inbrott i bussen skulle försäkringen täcka förlust av grejjorna då? Ha ni själva något försäkringsbolag att rekomendera?
    Tack!

    MVH Lasse

    adamzki svarade 17 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • superg5000

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 11:32

    Har ingen vidare koll men egen erfarenhet. När jag blev bestulen på min bil med golfprylar så täckte inte min försäkring dom pga att jag hade parkerat hemma och lämnat prylarna i över natten. Däremot så hade försäkringen gällt om jag hade varit ute på resa och bara lämnat bilen en kort stund. Pratade med div folk som berättade liknande stories som sa att “jag är alltid ute och reser om jag blir bestulen på bilen eller har inbrott i den” tydligen kan det vara “mer lönsamt”.

    Kolla givetvis upp detta hur det fungerar med just ditt försäkringsbolag. Jag tar alltid det billigaste via http://www.insplanet.com. Ring dom fick ner min försäkring på bussen riktigt mkt.

    I mitt försäkringsavtal stod att jag bara fick ut prylar för max 2000 kr.

  • getwet

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 07:31
    DALMIN wrote:
    Hej! Jag sitter i funderingar på att skaffa mig en liten buss.. Då ja bor mitt i Gbg så tänkte jag alltid ha brädan och rigg i bussen. Det jag undrar över är att om det skulle bli inbrott i bussen skulle försäkringen täcka förlust av grejjorna då? Ha ni själva något försäkringsbolag att rekomendera?
    Tack!

    MVH Lasse

    Svar nej, ingen ersättning av surfutrustning ersätts från bilens förs. Du måste ha en separat tilläggsförsäkring för prylarna.

  • grozzny

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 16:15

    Bilens försäkring täcker bara utrustning till bilen vid inbrott typ bilstereo, takräcke etc. Allt annat löst gods täcks av din hemförsäkring, lurigt är att hemförsäkringen inte täcker “stöldbegärliga saker” typ allt av värde…(digitalkamera, mobil m.m.) Jag kollade med länsförsäkringar och de påstod att mina kiteprylar skulle täckas vid ev inbrott i bilen..

  • imported_macts

    Medlem
    11 augusti, 2006 vid 07:56
    grozzny wrote:
    Bilens försäkring täcker bara utrustning till bilen vid inbrott typ bilstereo, takräcke etc. Allt annat löst gods täcks av din hemförsäkring, lurigt är att hemförsäkringen inte täcker “stöldbegärliga saker” typ allt av värde…(digitalkamera, mobil m.m.) Jag kollade med länsförsäkringar och de påstod att mina kiteprylar skulle täckas vid ev inbrott i bilen..

    vore nog bra om du får skriftligt på att Kite-prylarna täcks av hemförsäkring vid inbrott. w-surf-pryttlar brukar inte göra det. Separat småbåtsförsäkring krävs.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 08:46

    Men om bilen står i ett låst garage med prylarna i -gäller det då?
    Har själv garage i huset, som bara jag har nyckel till (inga andra som
    springer ut/in. Tycker att det borde täcka med hemförs. då.

    Jag vet att det täcker upp till 35 lapp om prylarna ligger löst igaraget, men vet faktiskt inte om det blir undantaget om de ligger i bilen som står inlåst i garaget..:confused2:
    Någon som vet?
    Man vill ju inte höra att det “trillar mellan” stolarna därför att försäkringsbolag
    ej kan enas om vilken försäkring det skall gå på..

  • mattap

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 13:17

    Kollade med Länsförsäkringar idag och det här verkar helt mongo!

    1) Har man parkerat hemma så täcker inte försäkringen nåt som stjäls ur bilen

    2) Är man ute på resande fot utan övernattning (typ stöld ur bilen om man stannat vid affären) så täcker hemförsäkringen ett visst belopp, kommer inte ihåg hur mkt men undantaget är SURFBRÄDOR där man inte får nåt

    3) Man kan teckna en tilläggsförsäkring för småbåt/surfbräda, men denna täcker endast upp till 5000:-

    Vi kom fram till att det inte fanns något sätt jag kunde försäkra mina brädor på hos länsförsäkringar!

    Nån som har någon lösning eller andra erfarenheter?

  • adamzki

    Medlem
    31 augusti, 2006 vid 19:17

    Jag har brädor i min buss som är försäkrat till 13000. Och försäkringen täcker för stöld oavsett var jag har parkat. Det är småbåtsförsäkringen på trygghansa jag har. ca 300-400 spänn för ett helår eller nått sånt. Annars är en stor jävla blodhund i baksätet ett bra sätt att slippa stråtrövare.
    (Min buss är reggad som LL vet ej om det har nån betydelse )

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Försäkringsfråga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.