Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag

  • jonaish

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 17:09
    SamHansson;505870 wrote:
    hahah, tidningar hit och dit å snickesnack sen kommer ni bara till mölle, fan erkän att detta är kul.

    haha kompis!

    de är helt andra bullar när Sam ska köra, han kör allt 😉

  • mav

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 18:13

    Nu är jag och Erik G åter någotsånär funktionsdugliga igen och tillbaka i verkligheten! Tack för alla uppmaningar här på forumet!!! Ni e grymma!

    Resan längst kusten var otroligt häftig och landskapet blev mer och mer imponerande även fast det var ganska hårda förhållanden.
    Det var inverterade linor som brändes av i 5-25ms ca 1km från land som abrupt avslutade vårat äventyr med en ordentlig smäll… Det hände precis efter vi rundat Kullen och inte innan vilket hade varit mer lätthanterligt; bifogar bild från google earth på hur det ser ut där vi gick i land.
    Jag hann skratta lite åt ironin när jag hörde smällen uppe i kiten med tänkte på plats, sned frånlandsvind och ström.

    Blev totalt (på GPS’n) drygt 115km så det verkar som om det kanske blev rekord ändå. Ingående reportage av äventyret och hur det löste sig kommer i Nordic Surfers Mag i nästa nummer ser det ut som!

    Kom på lite fler grejer vi gjorde som kan vara bra att bifoga till säkerhetspunkterna som listades i början på tråden:

    – Meddela kustbevakningen att ni ska köra downwinder ifall det är en längre sträcka och meddela er Call Sign på VHF’n så de kan anropa/identifiera er.

    – Kolla igenom all utrustning och förstärk det som behövs. (Givetvis kollade vi linorna ordentligt)

    – Teståk innan avfärd så ni har rätt mängd förstärkningsplagg på er och inte för tung packning.

    Trist att vi fick avbryta då jag och Erik var långt ifrån redo för landstigning. Vi får se om vi kommer längre i vår istället, kör man på GPS’n och inte flygvägen så borde Malmö (alt Höllviken) – GBG bli över 325km. Hoppas bara vinden håller i sig i 12timmar =)

  • nordstedt

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 18:22

    Respect! Lätt att ni klarar det till våren!

  • dalen

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 18:54

    Gött jobbat!
    Hoppas vi få se er försöka igen snart!
    Träna nu hårt hela vintern så ni får ett nytt rekord.

  • gonzo

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 19:14

    fan va grymt synd att ni inte klara er längre jag kika ut mot havet i vbg och hoppades att se er men vinden va ju kass så jag räknade knapt med det. bättre lycka nästa gång

  • gh0st

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 19:22

    fan va gött! låter riktigt nice!

  • skotten

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 23:11

    good job guys, respect.. its not easy to get wind the whole way up the coast like we had last weekend, it took balls, we all know it. Expect me to grab your ass in respect next time we hug.

  • samhansson

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 01:10

    vaför lägga ut bilder från kullen när ni bara kom till mölle??????

  • majoon

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 07:39

    gött försök boys! nästa gång fixar ni det!

  • kvabbso

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 10:59

    Jävla otur, ska hålla tummarna ännu hårdare nästa gång

  • jenselias

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 14:09

    @mjersen 505698 wrote:

    säljer du linor med?

    Rätt gissat! :smirk:

    Däremot har jag inte gjort en vana av att hänga här på steffo. Inte heller har jag marknadsfört mig något direkt utanför foil-ligan där jag också fixar med att trimma tebax dåliga kites till att flyga som nya igen. Linfixandet är ju inte det som ställer maten på bordet, snarare har jag emellanåt svårt att hinna med det bra vid sidan om det riktiga jobbet, familjen och surfet.

    Jag har också fixat en del linor till några tubkites och normalt ersätter jag med linor som har klart bättre kvalitet än de har i original och det känns när man kör dem. Stumma linor – direktare känsla. Linor som håller längden – kite som flyger bra längre tid.

    Jag kör genomgående samma priser som Flysurfer gör och vad jag har förstått så är det rätt billigt jämfört med vad de flesta kitetillverkarna tar.

    Jag använder endast linor från Liros och har alla typer som är användbara för kite hemma, utom vissa specialare typ Chicken-loop-lina eller Bests tjocka variant som blocken rullar på. Och i de varianter som det är aktuellt har jag olikfärgade, för styrlinorna och en del andra. Vid sidan om det tycker jag det ser för taskigt ut med linor i neonfärger så det har jag slutat med.

    /Jens, jenselias@gmail.com

  • gh0st

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 14:19

    @jenselias 506197 wrote:

    Vid sidan om det tycker jag det ser för taskigt ut med linor i neonfärger så det har jag slutat med.

    neonfärger på linorna, jag hade gillat det!

  • jenselias

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 14:20

    @Cortex 505709 wrote:

    Linorna gick av på grund av att kiten rullat genom linorna en stund tidigare så att styrlinor/frontlinorna var korsade och gned mot varandra. Så de brann av på grund av friktionen när vinden byade våldsamt med toppar på en bit över 20 m/s.

    /Kaj(Tech)

    Det var precis det jag menade med linor som klarar lite mer misshandel. Lina med hölje borde klarat det samma utan att gå av. Med samma styrka innebär det flylinor som är ca 0,1 mm tjockare och att flyglinorna totalt blir ca 50 gram tyngre. Rätt taget tycker jag. 🙂

  • jenselias

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 14:35

    @gh0st 506202 wrote:

    neonfärger på linorna, jag hade gillat det!

    Jag har en “vackert” lysgul 200 kg lina med hölje i skitbra kvalitet kvar. Kanske så det räcker till två hela flyglinor (måste kolla), om du skulle vilja ha det. Säg till bara.

    Jag har precis samma kvalitet i grön och röd också. Då är det ju polyester ytterst och inte Dyneema, så det är verkligen GRÖN grön och RÖD röd.

    Verkligen något att stila för polarna med. 😀

    PS. Skulle det bli rusning efter neonfärger så får jag väl sätta mitt eget estetiska sinne åt sidan och anpassa mig efter marknaden helt enkelt. DS.

  • wibban

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 14:44

    @SamHansson 506041 wrote:

    vaför lägga ut bilder från kullen när ni bara kom till mölle??????

    Hur tanker du nu? De kom ju runt Kullen skrev ju Mav…

Sida 8 av 9

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.