Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag

  • samhansson

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 14:51

    fan hur tänkte jag där???

  • kiters_se

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 18:00

    @SamHansson 506214 wrote:

    fan hur tänkte jag där???

    Jag gillar detta forum 😉

    Peter

  • kiters_se

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 18:04

    Är inte du trött i armarna nu Sourra 😉
    Du sitter ju där med dina pinnar dygnet runt 😉

    Peter

  • sourra

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 21:42

    Lite får man offra sig. Det behövs alltid lite mer cowbell.

  • kvabbso

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 06:35

    tar du med den till södranäs nästa gång??

  • above_the_law

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 07:35

    Låter klart intressant det där…
    Syr du öglor på linorna själv eller är det linom med färdiga öglor du importerar? Visst kan man göra en pålstek men då minskar väl styrkan/hållfastheten och så är det ju lite lurigt att få dom exakt lika långa, eller?
    Vilka längder har du? Extensionlösningar? Priser?
    Själv tänker jag att det skulle vara en bra idé att köra med lite tjockare frontlinor, eftersom det ju brukar vara dom om nöter mot varandra efter några loopar åt samma håll. Desstuom är det ju viktigare att inte en front/mittlina går av ur rent säkerhetsmässig aspekt! Men det är klart att om det inte stör alls så är det väl lika bra att köra alla linor lite tjockare och med skyddsyta, med tanke på ev inverteringar vid långa downwinds…,-)
    Du kan väl skicka ett personlit meddelande på om du vill sälja?

    jenselias;506207 wrote:
    Jag har en “vackert” lysgul 200 kg lina med hölje i skitbra kvalitet kvar. Kanske så det räcker till två hela flyglinor (måste kolla), om du skulle vilja ha det. Säg till bara.

    Jag har precis samma kvalitet i grön och röd också. Då är det ju polyester ytterst och inte Dyneema, så det är verkligen GRÖN grön och RÖD röd.

    Verkligen något att stila för polarna med. 😀

    PS. Skulle det bli rusning efter neonfärger så får jag väl sätta mitt eget estetiska sinne åt sidan och anpassa mig efter marknaden helt enkelt. DS.

  • jenselias

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 08:56

    @above_the_law 506409 wrote:

    Låter klart intressant det där…
    Syr du öglor på linorna själv eller är det linom med färdiga öglor du importerar? Visst kan man göra en pålstek men då minskar väl styrkan/hållfastheten och så är det ju lite lurigt att få dom exakt lika långa, eller?
    Vilka längder har du? Extensionlösningar? Priser?
    Själv tänker jag att det skulle vara en bra idé att köra med lite tjockare frontlinor, eftersom det ju brukar vara dom om nöter mot varandra efter några loopar åt samma håll. Desstuom är det ju viktigare att inte en front/mittlina går av ur rent säkerhetsmässig aspekt! Men det är klart att om det inte stör alls så är det väl lika bra att köra alla linor lite tjockare och med skyddsyta, med tanke på ev inverteringar vid långa downwinds…,-)
    Du kan väl skicka ett personlit meddelande på om du vill sälja?

    Lite publikt för andras eventuella intresse först, PM kommer oxå.

    Jag har i stort sett alla linorna jag säljer på rulle/löpmeter. Som prisexempel så tar jag 8,25 metern för DC 300, vilket är en vanlig rörflätad Dyneema som är heatset och PU behandlad. Alltså precis det som de flesta kitemärken har till huvudlinorna. För exakt längdkap med splitsad ögla eller knut i varje ände tar jag 40 spänn per lina. Om det ska vara med pådraget hölje i änden som t ex Ozone har så tar jag 60 spänn per lina för det (och då vill jag gärna ha en lina eller bild att göra efter så att det blir som förväntat).

    Motsvarande med hölje är en lina som heter PPSL 275. I Liros egna mätningar, på nya linor, så har den markant mindre töjning än DC 300 och den största skillanden är vid låga belastningar eftersom linan med hölje håller sin utsträckta längd bättre även när den inte är belastad. Den har en klar känsla av stålvarjer när man jämför dem (om man nu råkar vara en typ “linfetischist” som jag :crazy: ). Men den största skillnaden kommer när linorna börjar bli slitna, för när ytbehandlingen släpper på en oskyddad Dyneema så blir den allt mer åt hållet gummisnodd i proportion till slitage, medan den med hölje inte alls ändrar karaktär lika mycket.

    PPSL 275 är 0,25 gram tyngre per meter än DC 300 och 0,1 mm tjockare. Den behöver dessutom inga extra höljen i ändarna för er “pumpkins” som envisas med att koppla på och av linorna hela tiden. :smirk: numren i artikelnamnen är garanterad brottstyrka i kg (eller daN som tillverkaren mer riktigt kör som enhet).

    För övrigt rekommenderar jag att åtminstone vid “planerade” linbyten alltid byta minst parvis. Dels för att det inte riskerar konstiga trim när slitaget börjar påverka och dels för att det är mycket värre om bara en av frontlinorna går av än om båda gör det och den risken ökar ju om man bara byter en av dem.

    Jag håller precis på att byta helt till linor med hölje på alla mina egna kites, i forskningssyfte. Man är ju lite Dr Jekyll – själv är bästa kraschdockan.

  • mav

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 17:34

    Nu är materialet(story och bilder) skickat till Mat på Nordic Surfers Mag!!!

  • milkman

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:19

    @jenselias 506439 wrote:

    Lite publikt för andras eventuella intresse först,

    Jens gör ett kanonjobb, har kollat några linor och det ser mycket bra ut.

    @jenselias 506439 wrote:

    I Liros egna mätningar, på nya linor, så har den markant mindre töjning än DC 300.

    Det blir kul att höra/se dina linförsök med kapslat, jag är ju som bekant en förespråkare för det i bridles. Men det är värt att notera att en del kitetillverkare både för och eftersträcker sina linor, samt att de använder annan flätning. Jag undrar därför ifall man verkligen kan generalisera om att en kapslad skulle sträcka sig mindre, jämfört med färdiga kitelinor?

    Sen kom jag att tänka på nått annat. Vi använder ju “gummisnoddseffekt” i linorna för att poppa, det skulle vara kul att veta hur pop påverkas av stummare linor.

  • yann

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 21:55

    Gött Jenselias. Kommer nog att höra av mig om 5m extensions och kanske ett 10-12m linset nån gång framöver.

  • jenselias

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 08:50

    @Milkman 508960 wrote:

    Jens gör ett kanonjobb, har kollat några linor och det ser mycket bra ut.

    Det blir kul att höra/se dina linförsök med kapslat, jag är ju som bekant en förespråkare för det i bridles. Men det är värt att notera att en del kitetillverkare både för och eftersträcker sina linor, samt att de använder annan flätning. Jag undrar därför ifall man verkligen kan generalisera om att en kapslad skulle sträcka sig mindre, jämfört med färdiga kitelinor?

    Sen kom jag att tänka på nått annat. Vi använder ju “gummisnoddseffekt” i linorna för att poppa, det skulle vara kul att veta hur pop påverkas av stummare linor.

    Tack för reklamen namne!

    Jag vill bemöta dina funderingar lite. Det är riktigt att Dyneema (SK75) kan sträckas ut vid extrema laster under lång tid. De två praktiska exempel jag känner till är dels de bogserlinor som används för stora fartyg. Där byter de “linorna” efter att de har sträckt sig 20%. Och så märker de sträckning i fallen på båtarna som kör Volvo Ocean Race där seglen sitter uppe i veckor i sträck. I båda dessa fall är det laster över 70% av brottstyrkan under flera dagar. Därför finns det nu en typ Dyneema 2.0 (SK78) där de har micklat med molekylkedjorna så att de inte kan sträcka sig, men den är tydligen mer än svindyr än så länge.

    När vi kitear så kommer vi mycket sällan över 50% av brottstyrkan och då max i någon knapp sekund åt gången. Våra linor slits mekaniskt, sand, sol, skrubb, linda ut och linda in. Det gör att ytbehandligen släpper, fibrerna luddar sig och det i sin tur att flätningen blir brantare och då blir linan kortare. Men de linorna som vi belastar mer, krymper mindre än de andra. Kadisch!

    Den som kan bevisa för mig att den har lyckats sträcka ut en lina så den har blivit längre än den var från början, bjuder jag på tre öl.

    Vid några tillfällen har jag varit tvungen att mäta linorna mot linplan för att få rätt på trimmet i bridlen, såna typiska lägen där det verkar som något har sträckt ut sig. Men det enda jag har hittat då är linor som är kortare än linplan. (Och linorna i Flysurfers bridle stämmer på någon mm när från början.)

    Sen det där med gummisnodden. Tyvärr Jens så är ju inte svikten som blir av krypet i flätningen av den typen att det drar tillbaka lika mycket som det krävdes för att sträcka, så det är nästan en ren dämpning. Jag lovar dig att det blir mer pop med stumma linor.

    Jag körde med flyglinor med hölje för första gången förra helgen och det kändes bra. Kan inte direkt påstå att skillnaden var så att jag direkt kunde känna det, även om man kan intala sig rätt mycket. Nästan ny kite och allt var det oxå (Psycho4, riktigt bra är den). Men den stora skillnaden kommer senare för att de här linorna kommer att fortsätta vara lika stumma i evigheter och stå emot övrig, normal misshandel bättre, utan att krympa. Men en otroligt trevlig sak är att de trasslar sig mycket mindre än de utan hölje, så det går fortare att rigga.

    Skulle kunna fortsätta å förklara varför den med hölje är stummare etc, men nä. Annars ska det bli skoj att läsa om distanssurfet i tidningen Erik. :cool2:

  • neven

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 10:00
    Milkman;508960 wrote:
    Jens gör ett kanonjobb, har kollat några linor och det ser mycket bra ut.

    Sen kom jag att tänka på nått annat. Vi använder ju “gummisnoddseffekt” i linorna för att poppa, det skulle vara kul att veta hur pop påverkas av stummare linor.

    Nope, vi poppar inte med gummisnoddseffekt. Stumma linor vill man ha.

  • milkman

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 10:42

    Jaha, där ser man. Jag har ju stått och studsatt i rätt många linor för att sträcka eller mäta dom och var rätt säker på att det gjorde nått bra för popen att kraften kunde ansamlas till release. Nått nytt lärt idag igen då 🙂

Sida 9 av 9

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Försöker kita från Malmö till Varberg på Söndag

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.