Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första hoppen

  • Första hoppen

    Publicerad av suecocabron på 20 juli, 2008 vid 19:40

    Tjenare, jag är ganska ny till vågor, vansinnigt kul men kan vara lite knepigt att få till ibland.

    Jag har börjat satsa på mina första hopp, vilket gått ganska bra, förutom landningarna, hehe. För att bli lite bättre, hur gör man för att komma högre upp i luften? Förutom att ha mer fart och hitta bättre ramper alltså.. Vad är det man ska tänka på? Nu försöker jag dra fötterna till mig, luta bak seglet så mycket som möjligt och vinden så rakt från sidan som möjligt.

    Några tips?

    surferhecke svarade 15 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • tropic

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:08

    Bästa är om de på stranden kan ge tips! Att tänka på att lägga fram vikten på brädan precis innan vågen hjälpte mig i början. Gör detta i vågdalen och fjonga iväg brädan framåt (nosen uppåt) på vågen. Men det viktigaste av allt är tid på vattnet! Lycka till!

  • calle_b

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 17:41

    Lite inspiration sitter aldrig fel…

    http://www.youtube.com/watch?v=DF-MZR4ccX0

  • suecocabron

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 19:57

    Tack för tipsen! Tror jag lagt för mycket tryck för långt bak i vågdalen, ska testa, längtar redan!! 🙂

    Videon var grym! Fan vad han flöt! Men han såg inte ut att ha så mycket fart alla gånger.. Hänger det så mycket på segeltekniken för att få kraft uppåt?

  • ola_p

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 20:03

    @suecocabron 484306 wrote:

    Tack för tipsen! Tror jag lagt för mycket tryck för långt bak i vågdalen, ska testa, längtar redan!! 🙂

    Videon var grym! Fan vad han flöt! Men han såg inte ut att ha så mycket fart alla gånger.. Hänger det så mycket på segeltekniken för att få kraft uppåt?

    Det blåser typ pungmycket, och strömmen sätter mot vinden (är ju en flod). Därav hänget i luften. Med segel under typ 4.5 m2 så börjar man kunna uppleva att seglet lyfter ordentligt. Men med större så tycker jag känslan blir mer åt hopp-hållet…

    Jag tror det finns odds på att du har tyngdpunkten för långt bak, du skall dra ihop dig under seglet så att det av den anledningen blir hyffsat horisontellt. Att Lägga riggen horisontellt genom att hoppa upp på det sättet ger inte alls samma höjd, eller kontroll i luften. Styr hoppet genom att segla även när du är i luften.

  • surferhecke

    Medlem
    31 juli, 2008 vid 10:19

    Säger bara robby naish extreme velocity http://www.youtube.com/watch?v=v_A2flQJa20 måste ses om man surfar våg och hopp

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första hoppen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.