Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första mindre bräda

  • Första mindre bräda

    Publicerad av mrcohen på 10 augusti, 2010 vid 10:43

    Jag har en RRD evolution på 155 l och det börjar närma sig ett byte till första mindre bräda.”Tumregeln” verkar vara att man ska gå på ca 120 l. Nu är grejen att jag väger bara 68 kg. Tror ni då jag kan gå ner till 115 l? Jag kan stå ut med att det blir mer utmanande om jag får en bräda som varar länge och har stort användningsområde.

    mrcohen svarade 13 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • oaxen

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 10:45

    Beskriv dina färdigheter.

    Vattenstart, gipp, etc?

  • raask

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 11:16

    Jag skulle nog satsat på en 100 liters för din del, jag själv köpte en första bräda på 100l och väger 10 kg mer än va du gör, och en 100 liters kan du även lära dig hoppa lite smått och du kommer ha roligare med den än med en större pga din vikt.

    Men allt är relativt.

  • nachoman

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 11:19

    Köp en stor freestyle ca 110 liter. Det finns några som är bra som freerideplankor. Fördelen med dessa är att de är löjligt snabba att plana och dessutom livliga på vattnet. Det funkar bra att fortsätta på en sån. Den behöver du ju inte heller sälja sen utan kan ha kvar som planingsraket.
    Kolla in Fanatic Skate och JP Freestyle.

  • dberg

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 11:21

    Jag gick från en HiFly Matrix 149 till Fanatic Skate 99. Själv väger jag väl ca 70 kg och är väldigt nöjd med storleken på den nya brädan.
    Jag hade väl precis börjat få lite träffsäkerhet på vattenstarterna när jag bytte och efter bytet så har jag knappt dragit rigg alls. Det kändes på något sätt lättare med den mindre brädan – eller så var det bara kul med nya grejer…

    Men det beror väl lite på vad du har för segel (eller planerar köpa), jag spänner nog inte upp ett 8,5 m2 på 99:an. så om passionen ligger på stora segel så är säkert runt 115 liter att föredra.

  • mrcohen

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 12:01

    Jag kan plana ikrokad i selen och får i fötterna i stropparna i det “snällare” läget. Har nu flyttat ut stropparna mot kanten. När jag kan segla brädan därifrån ska jag byta till en mindre. Seglar mest i Habo ljung och där beachstartar man mest, okej… ibland på halvdjupt vatten. Kan beachstarta med båda mina freeridesegel (6.0 och 7.5). Nästa segel blir ett mer manöverorienterat, troligen ett vågsegel på 5.0-5.3.

    Uppskattar tipsen på konkreta brädor! Hade alltså först tänkt mig en freeridebräda på 115-120 l men ska kanske tänka mer åt freestylehaagållet om man lyssnar på er…

  • claes6

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 12:49

    Jag gick från en 139l Fanatic TripleX till en 113l Fanatic Eagle (freeride) ganska snabbt och det rekommenderar jag. Man utvecklas snabbare på mindre brädor – lär sig surfa, inte bara att åka med. Den är väl idag kanske i största laget, men eftersom jag kör mycket i Stockholm behåller jag den. Har istället kompletterat med en 80l vågis som jag har när jag kör i Halmstad eller där det blåser lite bättre. Vill du inte gå på en renodlad Freestyle-bräda kan jag rekommendera FSW (freestyle wave) som ett mellanting. Har testat dem en del när jag varit nere i Grekland och de är riktigt sköna. Planar direkt, reagerar snabbt och är verkligen kul att köra. Du kan lätt gå ner på 95l och fortfarande dra rigg, om du behöver, men jag skulle rekommendera dig att nöta vattenstarter 🙂

  • nachoman

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 13:17
    Claes6;625012 wrote:
    Vill du inte gå på en renodlad Freestyle-bräda kan jag rekommendera FSW (freestyle wave) som ett mellanting. Har testat dem en del när jag varit nere i Grekland och de är riktigt sköna. Planar direkt, reagerar snabbt och är verkligen kul att köra. Du kan lätt gå ner på 95l och fortfarande dra rigg, om du behöver, men jag skulle rekommendera dig att nöta vattenstarter 🙂

    Visst, en FSW kanske är svängigare. Men jag skulle nog ändå rekommendera en FS, inte vilken som helst. Anledningen till min rekommendation är att man får många timmar på vattnet med planing på en fet FS. Skaffar man rätt modell så planar de betydligt tidigare än en FSW. Som sagt, vill du ha en livlig bräda som planar tidigt, kolla in JP FS 109 och Fanatic Skate ca 110liter.

    Sen är det ju självklart att du kompletterar med en FSW eller en vågis på sikt.

  • mrcohen

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 14:38

    Tack för tipsen. Vad tros annars om en F2 spice (crossover) på 106 liter?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första mindre bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.