Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågbräda, Tips?

  • Första vågbräda, Tips?

    Publicerad av smurfolle på 22 december, 2017 vid 16:57

    Hallå! Jag är på jakt efter första vågbrädan, sätter gippar och snabba slag till 75% och har börjat lite i vågor. Kommer segla mest i Sthlm och lite enstaka resor till västkusten. Väger 75kg. Många säger att Pocket wave är en bra första vågbräda. Andra säger att RRD Wave cult är bästa Sverige brädan. Vad säger ni? Har nu en RRD FSW 102 för bumpnjump och har en RRD wavetwin 82 som jag inte är så nöjd med, så tänker att jag skulle byta ut den. Har svårt att komma upp i planing med den även om jag faller av mycket, och tycker det är svårt att hålla igång planingen. Funderar på Pocket wave from. 2015 86 L eller RRD Wave cult 82 from v.6, men har inte testat dom än. Men tacksam för andra tips!

    smurfolle svarade 6 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    22 december, 2017 vid 17:23

    Jag tycker twin är bra för de är lätta att ”sladda” med, o h den jag har funkar även mkt bra som hårdvindsfreeride, bump’n’jump. Har kört i läjet t.ex som har rätt rena linjer (förhållandevis). Jag är själv nybörjare och kör en quattro tempo 84 l. Jämfört med singelfin så tycker jag twin är lite känsligare för bakfotstryck.

  • bicless

    Medlem
    23 december, 2017 vid 09:10

    Starboard Kode är en bräda som passar bra för det du beskriver. Planar tidigt och kryssar bra för att vara vågis och ger snabb utecklingskurva. Inte nått krångel som gör att man måste köra in sig länge innan utan väldigt plug and play.Jag kör den gärna med thruster, ger grymt grepp och endå inte långsam och trög.

  • sailortrash

    Medlem
    23 december, 2017 vid 10:29

    en grej som jag tycker är bra/viktig egenskap med en första vågis är att den är lagom långsam, och inte kör i från vågen. när man väl är på vågen är det lätt att man kör ifrån den på vägen ner, om brädan är lite för snabb, och man kommer tillbaka till vitvatten typ. Detta tycker ajg påverkas av brädans bredd och volym också, en mindre bräda “ligger” ju mer i vattnet och blir långsammare oavsett shape eller antal fenor.

    En annan grej jag tänkt på är att det är olika lätt att “fånga” vågen. utöver att det handlar om timing, vill man gärna ha lite hjälp att dra runt brädan så tailen hamnar hyffsat vertikalt mot toppen/kanten, för att sen vara tillräckligt bred/stor för att bli “fångad” av vågen, så att inte vågen liksom åker förbi under dig. 90% är ju timing, det går ju med alla vågbrädor, men överlag tycker jag moderna shapes som är lite bredare i häcken, och med många korta fenor hjälper till lite mer än t.ex en klassisk singelfin med smalare häck. En sådan bräda vill ha lite brantare vågor, vilket kanske inte är det man börjar med eftersom de är svårare att tajma (och konsekvenserna blir värre).

  • dr-masse

    Medlem
    28 december, 2017 vid 15:48

    Intressant att RRD WaveTwin 82 inte verkar funka riktigt, då den storleksmässigt borde ligga bra för dig.

    Vad är problemet med den? Vilka fenor kör du? Segelstorlekar?

    Känns som om man vill veta mer kring det här innan tips på ny bräda ges då det annars är risk att samma sak händer igen. RRD WaveTwin 82 är en av mina all-time favoritbrädor och fick mig att upptäcka fördelarna med multifin.

  • smurfolle

    Medlem
    16 januari, 2018 vid 20:34

    Hallå tack för alla svar och tips!

    Låter som jag ändå får ge den en chans till verkar det som. Och se om jag prova Kode wave nånstans.. Är det denna du menar? http://www.surfspot.se/starboard-kode-wave-2016-wave.html

    Jag har kört med muf x-twin 16.5, kört segel i storlekarna 4.2, 4.7 och 5.3..

    Problemet är just att hålla uppe planingen och komma upp i planing även om jag faller av mycket..

  • sailortrash

    Medlem
    17 januari, 2018 vid 08:48

    16.5 är rätt stora fenor på en twin, allafall för 4.2 och 4.7. Det låter som att du står på häcken och fenorna bråkar lite. Skulle testa att höja bommen lite och kanske flytta fram mastfoten om du inte redan har den i mitten.

  • smurfolle

    Medlem
    17 januari, 2018 vid 16:52

    jag har kört med mastfoten i mitten och även provat 1-2 cm framför mitten. ska prova med högre bom oxå, tack! Ja ibland har det tom vart så att jag upplever att brädan går typ på diagonalen fram, inte spinout utan har ändå grepp men liksom inte helt rakt. Har tryckt lite på framfoten då för att jag trodde jag tryckte för mycke på bakfoten men det hände inget riktigt. Sen har jag vart osäker på vart jag ska sätta fenorna så jag har bara kört med dom i mitten, där kan man ju prova lite mer..

  • dr-masse

    Medlem
    18 januari, 2018 vid 14:41

    MUF X-twin 16.5 låter lagom tycker jag. Det är inte fenor som är kända för att ge driv, utan mer fart och kontroll.

    Tror faktiskt att det mest kan vara en fråga om seglingsteknik och vad som känns bra. Som jag ser det finns det två val:

    – Trimma din RRD 82 med rigg och fenor och lära dig att segla den.
    – Inse att RRD 82 inte passar dig och din teknik och skaffa en annan vågis som funkar bättre med bakfotstryck. Förmodligen en tre-fenad sak med lite snabbare rocker.

  • sailortrash

    Medlem
    18 januari, 2018 vid 17:27

    Alltså det handlar ju allltid om teknik, men utrustning kan ju hjälpa eller stjälpa. Det är ju sällan det är fel på utrustningen, men de kan ju behöva rätt olika trimm. Gäller nog bara att vara lyhörd för brädan, och testa sig fram

  • sailortrash

    Medlem
    18 januari, 2018 vid 17:31

    Jag upplever min twin som mkt mer framfotsorienterad än en singelfin, så testa och lätta ordentligt på bakfoten.

    Skjuter du fenorna längst bak blir de lite mer toleranta för bakfotstryck

  • smurfolle

    Medlem
    18 januari, 2018 vid 17:40

    ah tack! superbra tips. bara att vänta in varmare tider..

  • malibu

    Medlem
    19 januari, 2018 vid 06:36

    Vänta in vinden istället! 😉

  • smurfolle

    Medlem
    19 januari, 2018 vid 13:48

    jo helt sant:)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågbräda, Tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.