Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågis för en tung surfare.

  • v-thun

    Medlem
    2 september, 2009 vid 15:08

    Tack för hjälpen allihopa, nu vet jag iaf ungefär vad jag ska leta efter:P
    Kanske något av dessa alternativ?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24557/cat/12
    Ligger bra till prismässigt!

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24340/cat/12
    Priset ligger nog i överkant, men volymen hade kanske passat bra?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24105/cat/12
    Bra pris och hyffsat ny, möjligen lite sliten!

    Förlåt om jag våldgästar din tråd Hellgren:P

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 15:09

    Haha! Jag känner mig utnyttjad 😉

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 15:27
    v-thun;572493 wrote:
    Tack för hjälpen allihopa, nu vet jag iaf ungefär vad jag ska leta efter:P
    Kanske något av dessa alternativ?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24557/cat/12
    Ligger bra till prismässigt!

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24340/cat/12
    Priset ligger nog i överkant, men volymen hade kanske passat bra?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24105/cat/12
    Bra pris och hyffsat ny, möjligen lite sliten!

    Förlåt om jag våldgästar din tråd Hellgren:P

    Den sista verkar ju mest prisvärd av dessa. Men som sagt, PM:a “Mag” om hans Acid 68 också.

  • v-thun

    Medlem
    2 september, 2009 vid 15:45

    Hellgren: Hade jag också gjort:P

    Ola H.: pm skickat! tack för hjälpen!

  • robin

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:21

    Passar på att kapa tråden:-) Ola, vad tror du om en Evo 90/ 91 som enda vågis för 87 kg på Torö? Funderar på att byta ut min gamla Acid 88 -02:-) Vill gärna ha mer flyt än Aciden ger mig men är lite orolig över hårdvindsegenskaperna hos Evon.

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:28

    Robin, Vad väger du? (edit: såg att du skrev det, 87…)

    Svårt att säga, faktiskt. Den kan nog vara bra på vågen även om det tutar i, men 91:an ÄR en rätt stor bräda med sina 62 cm bredd. Jag har faktiskt själv kört en 91:a med 5.0 på Torö en gång och det var förvånansvärt OK, men med mina 71 kilo krävde det trots allt en viss bestämdhet i svängen. Och Acid 88:an vad känd för sina fina egenskaper i just mycket vind, chop etc.

    Jag har en känsla att det faktiskt är svårare för tungviktare att hitta den där superallroundbrädan som täcker hela vindregistret.

    Men såtillvida du inte är i alltför tuffa realekonomiska trångmål så tycker jag du skall skaffa 91/91:an först och behålla 88:an. OM du sedan tycker 90/91 är OK i hårdvind kan du ju sälja då. En vågis från 02 inbringar ju tyvärr inga större summor.

    edit: Eftersom just hårdvindsegenskaperna kan bli avgörande här kan det vara värt att kolla efter en EVO 90 2007 (eller senare). Den uppdaterade shapen med ett accelererande v i tailen gör brädan enklare att hantera i toppsvängen, speciellt om man är lite överriggad.

    Men kanske någon av de lite tyngre seglarna kan kommentera.

  • endy

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:38

    87 kg gissar jag på….

  • v-thun

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:42
    Ola H.;572579 wrote:
    Robin, Vad väger du? (edit: såg att du skrev det, 87…)

    Svårt att säga, faktiskt. Den kan nog vara bra på vågen även om det tutar i, men 91:an ÄR en rätt stor bräda med sina 62 cm bredd. Jag har faktiskt själv kört en 91:a med 5.0 på Torö en gång och det var förvånansvärt OK, men med mina 71 kilo krävde det trots allt en viss bestämdhet i svängen. Och Acid 88:an vad känd för sina fina egenskaper i just mycket vind, chop etc.

    Jag har en känsla att det faktiskt är svårare för tungviktare att hitta den där superallroundbrädan som täcker hela vindregistret.

    Men såtillvida du inte är i alltför tuffa realekonomiska trångmål så tycker jag du skall skaffa 91/91:an först och behålla 88:an. OM du sedan tycker 90/91 är OK i hårdvind kan du ju sälja då. En vågis från 02 inbringar ju tyvärr inga större summor.

    edit: Eftersom just hårdvindsegenskaperna kan bli avgörande här kan det vara värt att kolla efter en EVO 90 2007 (eller senare). Den uppdaterade shapen med ett accelererande v i tailen gör brädan enklare att hantera i toppsvängen, speciellt om man är lite överriggad.

    Men kanske någon av de lite tyngre seglarna kan kommentera.

    Har volymen inget med skickligheten på surfaren att göra så länge man kan grunderna? Sen förstår jag ju att en oerfaren surfare inte kan få ut lika stor del av brädkapaciteten som en erfaren.

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:50

    Jo, det spelar in. Med bättre teknik kan man klara sig med mindre bräda. Men å andra sidan klarar man av att hantera en större bräda i mycket vind också med mer teknik. Så själva “idealvolymen” är nog relativt lik, men det blir liksom mindre sweet spot med sämre teknik. Och detta gör det mer kritiskt att välja rätt och med sämre teknik blir man tvungen att kompromissa mer (t ex offra en del av hårdvindsegenskaperna för att få bättre marginal i vågridning och manövrar).

  • robin

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:53

    Tack för svaret Ola! Det är just bredden på Evon som skrämmer mig lite, 62 cm känns inte direkt som en idealisk bredd för hårda vindar. Det är nog en bra idé att behålla Aciden om det blir en 90:a.

  • robin

    Medlem
    2 september, 2009 vid 20:02
    v-thun;572598 wrote:
    Har volymen inget med skickligheten på surfaren att göra så länge man kan grunderna? Sen förstår jag ju att en oerfaren surfare inte kan få ut lika stor del av brädkapaciteten som en erfaren.

    Det finns många fördelar med stora brädor för oss som inte är så bra på vågsegling. Vi tar bättre höjd, får lättare att fånga vågor, har mer marginaler, kommer lättare ut över bryten och får plana mer!

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 22:08

    Då den här frågan helt verkat gå förbi alla så ställer jag den igen..

    “Fick syn på en mistral score proto -03 93 liter..
    Kan det va nått? Eller är det dom vi pratat om tidigare som gäller? Va bra pris på denna.”

  • ola-h

    Medlem
    2 september, 2009 vid 22:13
    hellgren;572672 wrote:
    Då den här frågan helt verkat gå förbi alla så ställer jag den igen..

    “Fick syn på en mistral score proto -03 93 liter..
    Kan det va nått? Eller är det dom vi pratat om tidigare som gäller? Va bra pris på denna.”

    Jag tycker den verkar lite ålderdomlig. I så fall tror jag mer på Naishen som var uppe. Men det är ju bara jag. Min enda erfarenhet av Score är från första årgången

  • hellgren

    Medlem
    2 september, 2009 vid 22:22

    Jag lyssnar på dig.. Då köper jag Naishen.. Ingen som ska från kristianstad mot götet/vbg innan helgen? :S

  • carl-r

    Medlem
    3 september, 2009 vid 08:18

    Jag hoppar in i tråden med en vääldigt viktig fråga för mig.

    Är det bara äldre Naish-vågisar som finns med flames? Eller finns det nyare vågisar med flames? Det känns som att * den dagen * det är dags att segla vågis så kan jag fan inte köpa bräda nummer 5 utan att det är flames på den. Så det lär ju påverka på nåt sätt hur långt bort vågseglandet är.
    😀

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Första vågis för en tung surfare.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.