Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förståelse för nybörjare

  • Förståelse för nybörjare

    Publicerad av pelle-surf på 18 februari, 2012 vid 17:51

    I en del inlägg, så är det några av dom mer erfarna utövarna ,som bla uttrycker att dom är trötta på dessa nybörjare som står och viftar med kiten kl 12, eller att det har varit olyckstillbud med nybörjare inblandade i olika situationer. Man läser även inlägg där, man råder nya att gå kurs, för egen och andras säkerhet.
    Då jag själv blev intresserad av sporten och skulle gå kurs, så hade jag ingen större koll på varken detta forum, ingen bekant som kitade eller kurskvalitet. Under kursen fick man testa olika övningskitar på land och gå igenom en del teori, samt säkerhet.man fick även testa en “riktig” kite i vatten, bodydragga mm. Fortsättningskursen gick mest ut på att försöka komma iväg på brädan.Under hela kursen så var det instruktören, som förutom med övningskitarna, launchade och landade kiten. Vi skiftade kiten imellan kursdeltagarn ute i vattnet, och antagligen för att underlätta detta, så användes ingen leash, varpå ingen förstod att den skall användas.
    Jag köpte min utrustning i samband med kursen och kurs ledaren, visade mig hur jag riggade den,samt gav lite tips, leashen ansåg han inte att jag skulle behöva använda.
    Jag minns fortfarande hur osäker och nervös jag var första gången jag riggade och själv skulle hålla i bommen vid launchning, men allt gick bra den gången. Leashen förstod jag senare varför man ska använda, men den gången kunde det gått värre.
    Jag vill bara förklara att det som nybörjare inte är lätt att sätta sig in i allt, och trots att man går kurs för att få säkerhet, så brister det ändå. Kursledaren vill kanske inte ha ansvaret för att deltagarna launchar och landar själva, nä första gången gör man det likt förbannat själv och håller tummarna för att det går bra. Man lär sig på kursen att hålla kite i neutral kl 12, alltså viftar man med kiten kl 12, även efter kursen. Även jag har sett tabbar av nybörjare, bla en kille, han precis som jag visste inte att leashen ska användas, han tappade sin kite i ca 10 sek/m, med mycket folk på stranden, som tur var, så fick några kitare längre ner tag på den innan någon blev skadad. Jag har även sett stressade nybörjare, på badstranden, mitt bland allt folk, otrevligt skrikande att dom inte ska trampa på deras linor.
    Kursen är nödvändig att gå, men det är kanske så att man tummar lite på säkerheten, eftersom man vill att deltagarna ska lära sig åka bräda och ha kul, för det ger ett bra ryckte för kiteskolan. Samtidigt som det är viktigt att dom som sitter på mycket erfarenhet delar med sig, vilket väldigt många även gör, både i detta forum, men även på stranden.
    Glöm bara inte att alla någon gång har stått där för första gången, även ni.

    pelle-surf svarade 12 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • andersr

    Medlem
    18 februari, 2012 vid 19:46

    Det låter som din instruktör tyckte att det var viktigare att ni kom ut på vattnet och fick flyga kiten och träna brädstart än att gå igenom de viktiga momenten som start och landning osv. Det är just starten som är det kritiska momentet, det är inte helt självklart att hitta rätt vinkel mot vinden när man launchar kiten. Det verkar inte ha varit en instruktör som gjort sitt bästa mot dig som kund eller han kanske inte hade rätt kunskaper? Att han valde att köra utan leash är direkt farligt speciellt när ni flyttade kiten mellan olika personer. Självklart är det svårt att som nybörjare veta vilken skola man ska välja samt vad kursen ska innehålla. Genom att välja en skola som är certifierad minskar risken för att man som elev ska bli missnöjd eftersom det under instruktörsutbildningen trycks hårt just på säkerhet och det finns ett tydligt upplägg på vad en kitekurs ska innehålla. Om man som nybörjare har möjlighet att höra sig för med kompisar osv om den aktuella skolan man tänker gå på kan man få en bra bild över skolans verksamhet.

    Hoppas du har kommit igång med surfandet, tråkigt att höra om kursen dock.

    / Anders

  • jakobb

    Medlem
    19 februari, 2012 vid 03:28

    Sen finns det ju ganska många nybörjare som inte har förståelse för oss andra

  • gadget

    Medlem
    19 februari, 2012 vid 08:31

    Jag tycker du ska ta kontakt med instruktören/kiteskolan och berätta att han kanske själv borde gå en “riktig” kurs, en sådan som är inriktad på säkerhet i första hand.
    Jag anser att kursen primärt ska lära eleverna säkerhet/risker så att de själva sen kan nöta på ett säkert sätt när kursen är klar och de står där med sina nya grejer!
    Jag hade reklamerat kursen! :crazy:

  • pelle-surf

    Medlem
    19 februari, 2012 vid 11:43

    Tanken med min tråd är att försöka klargöra varför nybörjare tar mer plats, begår misstag och inte har full kunskap.
    Min egen erfarenhet av kursen har redan ventilerats i en tidigare tråd och jag har även varit i kontakt med instruktören, men jag kan tillägga att detta är en av dom mest kända skolorna på västkusten. Därför jämför jag min kurskunskap, med andra nybörjares agerande på stranden, så som jag ovan beskrivit, alltså att det finns flera kurser som inte trycker tillräckligt på grundläggande säkerhet, och det är väl delvis därför man irriterar sig på nybörjare i en del inlägg i detta forum, att dom inte har kunskap.
    Samtidigt tar man säkert mer plats som nybörjare och det är mycket som man själv ska lära sig, därför är detta forum väldigt bra, genom att kunna få svar ifrån er som är mer erfarna. Och det finns säkert nybörjare som inte visar andra hänsyn, men även detta är en viktig del att lära sig på kurs, särskilt viktigt när det gäller andra människor på stranden, att aldrig stå och käfta om att man har rätt att kita, bland badande mfl

  • ramones97

    Medlem
    19 februari, 2012 vid 12:29

    Jag ska till aruba någon som kan någon bra skola där?

  • dawwg

    Medlem
    19 februari, 2012 vid 19:24

    ännu en tråd som kommer sågas.. mittitu!

  • smellslikeroses

    Medlem
    19 februari, 2012 vid 19:46

    Du har till viss del rätt med det du säger, samtidigt som jag tycker att man som nybörjare har ansvaret själv att kolla upp om det är en seriös kiteskola man ska gå på.
    Jag skulle aldrig ge mig ut och tex börja fallskärmshoppa utan att ha kollat upp grunderna i förväg på internet och letat upp en rekommenderad och seriös kursorganisör. Sedan är det alltid viktigt att fråga folk om man är osäker, ser man att alla andra går runt med en leash så är det ju bara korkat att ge sig ut utan att ha frågat någon varför alla gör det.

    Lite ansvar måste man ta själv, man kan inte lita på allt folk gör och säger.

  • gadget

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 05:31

    Det bör finnas en ömsesidig respekt mellan nybörjare och mer erfarna.
    De erfarna får acceptera att det är lite knepigare och tar lite längre tid för en nybörjare att starta/landa etc medan du som nybörjare med fördel inte tragglar på de ytor där den större mängden kör utan hålla dig en bit bort!
    De flesta skolor brukar hålla kurserna en bra bit upp i vinden och det är också där du som nybörjare bör hålla till tills dess att du inte utgör ett konstant hinder för alla övriga.

  • pepa

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 08:17

    Helt riktigt att dra upp kajten till klockan 12 om man är osäker på vad man ska göra. Att det är rätt gör det dock inte mindre jobbigt för den som kanske blir tvungen att då väja för din kajt. Steffo är ett ställe där många känner varandra och då låter man också en del frustration komma ut i goda vänners lag. Nybörjare bör ej bry sig om detta raseri.

  • filip81

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 08:23

    Det går väl rätt snabbt att urskilja om personen ifråga är total nybörjare eller lite mer erfaren. Är det en nybörjare så kanske man ska undvika att surfa alldeles för nära dem, hellre slå en gång extra.

    Regeln med att hålla draken högt om man är högst i vind, och lågt om man ligger i lägst i vid tillämpas väl med fördel då man spenderar den mesta tiden uppe på brädan och inte i vattnet.

  • skywalker

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 10:15
    smellslikeroses;681899 wrote:
    Du har till viss del rätt med det du säger, samtidigt som jag tycker att man som nybörjare har ansvaret själv att kolla upp om det är en seriös kiteskola man ska gå på.

    Men han skriver ju att det är en av de mer kända på västkusten. Då hade nog jag också tänkt att den borde vara seriös.

    Alla har varit nybörjare. Som någon skrev här som måste båda visa respekt mot varandra. Nybörjaren kan hålla sig en bit ifrån om det är möjligt och de mer erfarna får ta lite extra avstånd och samtidigt förstå varför man ställer upp draken kl 12. När säkerhet är så viktigt som det är inom kite, så ska man inte behöva känna att det är fel att ställa den i “neutralt” läge.

  • larssa

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 17:21

    Kiteskolorna måste ta sitt ansvar och lära ut alla viktiga säkerhetsföreskrifter. Det e inte lätt för en nybörjare att veta vilka som e seriösa eller inte, men ett tips är att instruktören skall ha en IKO utbildning. Finns nog en hel del “instruktörer” som inte har någon utbildning och dom förstör mer för sporten än någon annan. Så bojkotta dom!!!

  • pelle-surf

    Medlem
    20 februari, 2012 vid 17:24
    Pepä;681913 wrote:
    Helt riktigt att dra upp kajten till klockan 12 om man är osäker på vad man ska göra. Att det är rätt gör det dock inte mindre jobbigt för den som kanske blir tvungen att då väja för din kajt. Steffo är ett ställe där många känner varandra och då låter man också en del frustration komma ut i goda vänners lag. Nybörjare bör ej bry sig om detta raseri.

    Ja, det är kanske så, att jag inte fattat att frustrationens raseri, inte är så allvarligt menad i dom trådar jag läst. Och det är i så fall bara bra, eftersom detta då inte är något större problem.
    Jag tycker att jag själv alltid har blivit bra bemött och fått bra hjälp i detta forum och likadant när man är på stranden och kör, så är alla trevliga och man försöker hjälpa varandra, både nybörjare och mer erfarna. Spotsen jag kör på är det gott om plats, är det trångt kanske man lättare irriteras på varandra.
    Tråden gav ju i alla fall lite diskussion om kurskvalitet och säkerhet, vilket aldrig är fel.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Förståelse för nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.