Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing förstarka gammal mast i bomhöjd

  • förstarka gammal mast i bomhöjd

    Publicerad av john1 på 25 april, 2015 vid 16:39

    Jag har en 460 NeilPryde mast 5000 (90 % kolfiber) som fortfarande fungerar bra. Problemet är att den börjar bli sliten i masthöjd. Jag ser att fiberduken har kommit fram. förövrigt inget annat problem.
    Tänkte lägga en tunn fiberduk som jag “badar” i epoxi i ca 20 cm höjd runt om. Har andra gjort så tidigare? Är det någon speciell duk jag bör använda. Eller kan jag bara lacka med en polyureatanlack?
    Tacksam för svar.
    JJ

    kapten-k svarade 9 år sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bicless

    Medlem
    25 april, 2015 vid 20:19

    Lägg inte för tjockt, min mast gick av precis där det tjocka slutade efter jag försökt mig på en förstärkning för några år sen. Har hört fler dom råkat ut för liknande.

  • kapten-k

    Medlem
    25 april, 2015 vid 21:55

    Inga problem att lägga på ett lager glasfiberväv för att hindra slitage.. jag har gjort det på många gamla master. pensla på epoxi, lägg på ett lager glas och pensla lite epoxi till. alternativt tejpa utapå eller PEEL-ply och tejp så du får en bra yta. Kom förbi mig jag har massor av spillbitar glasväv i garaget.

  • kapten-k

    Medlem
    26 april, 2015 vid 10:27

    Jag bor på bärsärkagången 14 i lund
    tel 0738228427

  • alexasu

    Medlem
    26 april, 2015 vid 12:10

    Som Bicless skriver är det lätt att få ett styvhetssprång och därmed en brottangivelse där “förstärkningen” slutar som till och med är svagare än innan. Jag hade nöjt mig med ett tunt lager lack, eller varför inte någon väl valo tejp där bommen brukar sitta.

  • erree

    Medlem
    26 april, 2015 vid 12:42

    tror som alex att genomskinlig tejp är stabilast, har ingen styvhet eller styrka i sig men skyddar bäst mot vidare slitage

  • kapten-k

    Medlem
    26 april, 2015 vid 17:00

    Tejp skyddar inte alls. bättre att bara pensla på lite epoxi, det är det masten är gjord av och det är det som har skavts bort. När bommen börjar skava av fiberna så förlorar man styrka.. Ett lager glasfiber av tunn väv är nästan lika flexibelt som tejp. men sitter fast så det skaver inte mer på masten. Flera lager tejp skyddar kanske så att det rör sig mellan tejp lagren, men det blir inget vidare..

  • alexasu

    Medlem
    26 april, 2015 vid 18:08

    Simmers rdm-master levererades med just någon softs tejp där man har bommen, i alla fall för ett par år sedan, och den höll finfint 🙂
    Men det är ju stor skillnad på olika material och adhesiver, så det gäller nog att man hittar rätt…

  • kapten-k

    Medlem
    26 april, 2015 vid 18:17

    I så fall måste tejpen vara stum eller rättre sagt klistret under. För typ silvertejp eller liknade blir ju bara mjuk och kletig och bommen kom skava igenom direkt. Gaasta och norths master är ju tejpade hela vägen. Men det är nåt sorts plastband under lacken för att skydda mot uv ljus.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing förstarka gammal mast i bomhöjd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.