Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Förstärka polyesterbräda

  • Förstärka polyesterbräda

    Publicerad av yann på 8 augusti, 2010 vid 08:18

    Jag ska förstärka en en vågsurfingbräda så den pallar att kajta på och är lite osäker på hur jag ska glasa den. Tänkte lägga ett lager 160g väv från tailen fram till en bit framför framfoten och sen lägga ett extra lager 40-50cm långt som bara ligger under framfoten.

    Ska jag köra allting i en laminering och köra vaxblandning i polyestern så att jag kan slipa den direkt sen eller kan man hoppa över vaxet och sen bara ha vax i en sista “gloss coat”? Går det att lägga två lager glasfiber i en och samma omgång?

    Är det rekommenderat att slipa ner decket hela vägen ner till glasfibern innan? Borde ju spara vikt och kanske även för att undvika delaminering.

    Det är en flång ny bräda så jag vill gärna få det rätt i första försöket :laugh:

    svenne svarade 13 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • svenne

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 08:56

    Om det bara handlar om att göra den tåligare för hältramp så behöver du inte slipa av färgen mer än att få en yta som polyestern biter i. Men å andra sidan, vet du vad den är lackad med? Det finns alltid risk att det släpper av styrenet i polyestern. Fiber mot fiber blir alltid starkast.

    Top-coat sist, det blir inte lika hållbart om du får in vax i väven. Laminera allt i ett svep, när polyestern börjar gela, lägg på top-coaten.

  • yann

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 09:34

    Visste jag kunde räkna med dig Svenne! 😀

    Gör det mest för att inte knäcka brädan men om jag på köpet kan få en bräda som ser snygg ut utan pressure dings så blir jag ju inte ledsen.

    Lackad? Tror inte man brukar lacka klassiska polyesterbrädor så det är nog bara polyester med vaxblandning. Det är ju inget motiv eller nånting utan man ser stringer och skummet rätt igenom som vanligt. Tänker du på något i stil med http://www.seabase.eu/products/cat/Resins-and-Coatings/Coatings-:AND:-Sealants/ ?

    Varför ska man lägga top coat när det gelar? Blir det inte lika bra om man väntar tills det härdat?

    Var köper man en squeegee? Vanlig järnhandel eller båtaffär kanske?

  • svenne

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 10:04

    Det kan ligga ett lager klarlack ovanpå. Mina brädor klarlackade med polyuretan. Men om det inte är en kulör i så kan du nog vara ganska lugn, slipa av ytan och kör på.

    Om du väntar med toppingen tills lamineringen har härdat så får du två skikt istället för ett homogent. Om du istället lägger på top-coat medans första resinet fortfarande är klibbigt så biter de i varandra.
    Det finns en gummispackel som funkar skitbra. Den ser ut som en stålspackel för väggspackling fast den är helt i gummi. Borde finnas på de flesta välsorterade målarbutiker. Kolla efter “Stiwex”.
    9590.preview.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Förstärka polyesterbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.